Menu

Infographic: branding via Instagram: hoe doe je dat?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

Infographic: branding via Instagram: hoe doe je dat?

Branding via Instagram: hoe doe je dat?

Op Places Nieuws verschenen de afgelopen maanden al verschillende blogs over het inzetten van social media als ondernemer. Social media marketing wordt door het gros van bedrijven al toegepast, en terecht, want hoe moet je anders de jongere doelgroep bereiken? Naast Facebook en Twitter is Instagram ook een medium waar steeds meer bedrijven zich aan durven te wagen. Een handig hulpmiddel om je merk te visualiseren en zo een meer levendig beeld te creëren, mits het op de juiste manier wordt uitgevoerd. Hoe pak je dit als ondernemer aan?

Een nieuw algoritme

Er zijn natuurlijk verschillende voordelen die Instagram uw bedrijf kan brengen, maar deze worden sinds enige tijd overschaduwt door een specifiek nadeel. Recentelijk heeft Instagram een verandering doorgevoerd die betrekking heeft op het algoritme en sindsdien ondervinden veel gebruikers hier hinder van. Waar eerst namelijk de "feed" (tijdlijn met foto"s en video"s) op chronologische volgorde was ingedeeld, is dit hedendaags niet meer het geval. De reden hierachter is gerelateerd aan de enorme toename in gebruikersaantallen.

Waar Instagram eerst vooral bekend stond om het grote bereik, heeft het nieuwe algoritme dit flink ingeperkt. De voornaamste oorzaak hiervan is dat sommige foto"s simpelweg niet meer in de tijdlijn van uw volgers tevoorschijn komen. Volgens sommige sites zouden uw volgers maar liefst 70% minder zien van de berichten die u plaatst. Een manier om dit tegen te gaan is te zorgen dat u veel interactie heeft met uw volgers. De selectie van de foto"s die worden weergegeven in de tijdlijn van een gebruiker wordt namelijk deels beïnvloed door de hoeveelheid interactie die een gebruiker met bepaalde accounts heeft. Volgers die dus (bijna) alle berichten liken en ook reacties plaatsen bij uw berichten zullen eerder al uw nieuwe berichten ook in hun tijdlijn te zien krijgen. Moedig deze interactie dus ook zeker aan, door een vraag te stellen in de ondertitel van een door u geplaatste foto. Tevens hoeft het nieuwe algoritme het succes van uw bedrijfsaccount op Instagram zeker niet te beïnvloeden. Om hierin te slagen geeft Places Nieuws een aantal tips.

Het medium Instagram

Van de 4,1 miljoen Instagrammers die ons land rijk is, volgt 80% één of meerdere bedrijven. Wereldwijd heeft Instagram zo"n 700 miljoen gebruikers, wat er dus voor zorgt dat u gemakkelijk veel mensen kan bereiken. Daarnaast is een account aanmaken gratis, wat het dus tot een relatief handige tool maakt. Echter, waar het grote bereik een groot voordeel is kan het ook nadelig zijn. Want hoe zorgt u ervoor dat u nu echt opvalt tussen al die andere accounts en dat andere gebruikers u kunnen vinden?

Tips om succesvol te worden als bedrijf op Instagram

  • De eerste tip voor een succesvol Instagram account is het gebruik van hashtags bij foto"s, zodat deze gevonden kunnen worden door andere gebruikers die op deze term zoeken. Specifieke hashtags die gerelateerd zijn aan de foto gebruiken mag, maar probeer ook een aantal algemene (korte) hashtags toe te voegen. Hier wordt relatief gezien meer naar gezocht door gebruikers, dus in plaats van #maandagochtendwerkoverleg denk aan meer algemene woorden zoals #work, #Monday, #meeting etc.
  • Een aantal jaren geleden werd Instagram Stories geïntroduceerd, wat eigenlijk precies hetzelfde is als de stories die je ook op Snapchat kan plaatsen. Foto"s of video"s die na 24 uur weer verdwijnen, en waar u verschillende tags aan kan toevoegen. Waar gebruikers in het begin enkel tekst en filters konden toevoegen, kan u nu zelfs een poll, een gif, of locatie toevoegen. Zo kunnen uw volgers op elk moment van de dag zien waar u mee bezig bent. Door het toevoegen van een locatie tag, kunnen ook andere gebruikers die op deze locatie zoeken uw story zien. Vaak heeft een stad ook een story, waar een verzameling aan alle geüploade stories met dezelfde locatie tag (bijvoorbeeld Nijmegen) te zien is. Gebruikers hoeven u op deze manier niet eens te volgen om uw stories te kunnen zien.
  • Ten derde heeft Instagram ook een speciale functie voor bedrijven. Het instellen van een bedrijfsaccount is erg gemakkelijk en bovendien gratis, alleen mocht een bedrijf de geplaatste berichten willen promoten moet het wel betalen. Deze berichten komen vervolgens in de tijdlijn van uw doelgroep te staan, ondanks dat zij u niet volgen. Het hebben van een bedrijfsaccount brengt meerdere voordelen, zo krijgt u inzicht in verschillende statistieken bij uw berichten. Zo ziet u onder andere hoeveel mensen deze foto hebben bekeken, een aantal demografische gegevens (leeftijd, nationaliteit, geslacht), hoeveel mensen uw profiel hebben bezocht, het verloop van het volgersaantal en een richtlijn wat de beste tijd is om een bericht te plaatsen (gebaseerd op tijden wanneer uw volgers het vaakst online zijn). Een bedrijf krijgt hierdoor een duidelijk inzicht in de groep die ze nu online bereiken en kan zo aanpassingen doorvoeren mits deze groep (nog) niet overeenkomt met de doelgroep.
  • Verder zijn winacties ook een handig hulpmiddel om succesvoller te worden als bedrijf op Instagram. Het voornaamste voordeel van winacties is dat ze in een relatief korte tijd veel naamsbekendheid en volgers opleveren. Laat bijvoorbeeld alleen gebruikers deelnemen aan de winactie die uw bedrijf ook daadwerkelijk volgen, en laat ze een foto delen en daar uw bedrijf in taggen. Hierdoor zien hun volgers deze foto ook weer en wordt het bereik automatisch groter. Kies een prijs die veel deelnemers zouden willen winnen en waarvoor ze bereid zijn een actie te verrichten (zoals een account volgen, foto delen etc).

Het nut van Instagram voor bedrijven kan nog wel eens onderschat worden, maar uw bedrijf kan er op genoeg manieren voordeel van hebben. Alhoewel het bereik in zekere mate wordt aangetast door het nieuwe algoritme, zijn er ook manieren om dit te verhelpen. Bovendien horen we vooral negatieve geluiden hierover, maar overstappen naar een ander medium of het account helemaal verwijderen? Daar moet het overgrote deel van de gebruikers niet aan denken. Kortom, zolang het aantal gebruikers niet afneemt biedt Instagram veel mogelijkheden voor bedrijven, met of zonder algoritme.

Goed nieuws! Instagram maakte onlangs bekend de feed binnenkort weer wat chronologischer te willen maken. Lees meer daarover hier.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...