Menu

Tips voor een succesvol webinar

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Inspiratie

Tips voor een succesvol webinar

Tips voor een succesvol webinar

Als organisatie zijn er diverse redenen denkbaar waarom u aan de slag zou willen gaan met het organiseren van webinars: professionals opleiden, leads genereren of iets anders. Het geven van een webinar is (kosten-)effectief en creëert interactie. Het lijkt echter makkelijker dan het is, daarom hier enkele tips voor een succesvol webinar!

1. Zorg voor goede webinarsoftware

Software is essentieel voor de technische kwaliteit van uw webinar. Daarnaast stelt goede webinarsoftware u als organisator in staat de webinar interactiever en daarmee interessanter te maken. Denk daarbij aan het delen van het scherm en de mogelijkheid deelnemers ook iets te laten zeggen.

2. Gewone presentaties voldoen niet

Ook al is een webinar live, het is niet hetzelfde als wanneer u een presentatie geeft aan mensen die voor u zitten. Indien uw deelnemers minutenlang naar dezelfde slide staren op het beeldscherm, raken zij in no-time afgeleid. Zorg dus voor voldoende visuele stimulans en verandering.

3. Oefenen

Om alles soepel te laten verlopen, is het belangrijk dat iedere webinar wordt geoefend en getest. Log ook ruim van tevoren in, zodat alles onder controle is. Better safe, than sorry.

4. Zorg voor voldoende ondersteuning tijdens uw webinar

Tijdens het geven van uw webinar wilt u zich enkel hoeven te focussen op de webinar. Zorg daarom voor goede moderators die vragen opvangen, beantwoorden waar gewenst, filteren op dubbele vragen en belangrijke vragen doorspelen aan de spreker. Ondertussen houden zij bijvoorbeeld de inbox en Twitter in de gaten.

5. Houd het kort en gefocust

Probeer de webinar niet langer dan een uur te laten duren. Anders heeft u kans dat deelnemers hun concentratie verliezen. Focus op de kern van uw verhaal en neem daarnaast ruim de tijd voor interactie, vragen en discussie.

6. Interactie heeft u zelf in de hand

Er zijn allerlei manieren om een webinar interactiever te maken. Goede software faciliteert dit, met bijvoorbeeld polls en een chatvenster. Stel bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd vragen, of vraag uw klanten actief mee te twitteren.

7. Vraag maar raak!

Stel vragen aan deelnemers, maar ruim ook tijd in voor vragenrondes. Hoe meer betrokkenheid bij de deelnemers, hoe effectiever zij de stof opnemen.

8. Deel uw beeldscherm

Door uw beeldscherm te delen, kunt u direct laten zien wat u doet. Ideaal bij een instructie of how-to. Als spreker is het belangrijk dat u klaar moet zijn om uw beeldscherm te delen, dus dat er geen afleidende pagina's in uw browser openstaan bijvoorbeeld.

9. Maak altijd een webinaropname

Wanneer u kennis deelt via een webinar, maar ook wanneer u leads wilt genereren, is het handig dat deelnemers het webinar kunnen terugkijken. Vrijwel alle software maakt het opnemen van webinars mogelijk. De kwaliteit van de opnames, de formats en het gemak om terug te kijken varieert wel. Dat is dus iets waarop u uw webinarsoftwarepakket kunt selecteren.

10. Niet te formeel

Deelnemers kijken naar een beeldscherm, waardoor er meer afstand ontstaat dan bij een live presentatie. Als spreker moet u dus extra uw best doen om toegankelijk over te komen. Door de webinars bewust wat minder formeel te houden, verkleint u de afstand tussen u en uw publiek. Dat versterkt de interactie.

Interactie en contact

Contact met potentiële klanten is natuurlijk op allerlei manieren mogelijk. Zo ook telefonisch. Met Places Antwoordservice biedt u optimale service aan uw klanten doordat uw zakelijke telefoon 24/7 wordt beantwoord. Wij beantwoorden uw telefoon wanneer u zelf niet bereikbaar bent, staan uw klanten deskundig te woord en sturen u direct een bericht van elk gesprek. Zo biedt u uw klanten de service die zij van u gewend zijn en loopt u geen omzet meer mis.

Heeft u interesse? Probeer onze antwoordservice dan nu 30 dagen gratis! Bel voor meer informatie naar 024-3506953. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om de telefonische bereikbaarheid van uw bedrijf te vergroten.

Reacties



Even geduld alstublieft...