In juli is Buro Silver uit Helmond als bedrijfsvermelding van de maand bij Telefoonboek.nl gekozen. Zelfstandig onderneemster Mascha Thans vertelt aan Telefoonboek.nl over haar Buro Silver en wat volgens haar de essentie van ondernemen is: "Ondernemen vanuit eigen kracht".

Buro Silver

Onze samenleving vergrijst in snel tempo. Doordat mensen steeds ouder worden, zijn ze vaak langer alleenstaand. Het traditionele zorglandschap versobert. Ouderen vereenzamen, zeker wanneer ze de aansluiting missen met de omgeving. Mascha Thans speelt hierop in met Buro Silver, een maatschappelijk initiatief dat sociale zorg op maat biedt aan kwetsbare ouderen. "Tijden, consumenten, behoeften, markten, producten, media en techniek veranderen. Op demografisch en economisch gebied vindt er continu beweging plaats. Een unieke fase in de ontwikkeling van de mensheid."

Buro Silver wil graag van betekenis zijn en waarde toevoegen aan deze ontwikkeling. Buro Silver kiest er bewust voor om dicht bij de ouderen te staan. Dit doet Mascha Thans door aan te sluiten bij lokale netwerken, door de samenwerking aan te gaan met huisartsen, medische zorginitiatieven, dorpsondersteuners, zorgmakelaars en toegewijde dienstverleners die uit de lokale gemeenschap komen. Samenwerking houdt verband met transparantie, openheid en het besef dat je samen sterker staat. "Kennis delen is een belangrijke winst bij samenwerken", zegt Mascha. Senioren zien steeds meer generatiegenoten om zich heen wegvallen. Kinderen wonen niet altijd in de buurt en hebben zelf een gezin en/of een drukke baan. Senioren zijn zelf vaak te bescheiden om meer aandacht te vragen. "Ik richt me vooral op familie, kinderen of naasten van eenzame of licht dementerende ouderen. We willen immers allemaal een prettige oude dag, en er altijd zijn voor je ouder(s) is in de praktijk onmogelijk."

Sociale zorg op maat

"Wij proberen senioren een prettige oude dag te bezorgen zodat ze zich niet eenzaam voelen en de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Dit doen we door samen gezellig boodschappen te doen of een kopje koffie te drinken. De persoonlijke dienstverleners noemen we bij Buro Silver allemaal Mies, dit staat voor 'Maatschappelijk Inzetbaar tegen Eenzaamheid en voor Sociale behoeften'. Ze hebben een grote affiniteit met ouderen, een empatisch vermogen en willen graag iets betekenen voor anderen. Mies wordt een soort van verlengstuk van de familie van de senior." Door kennismakingsgesprekken zorgt Buro Silver ervoor dat er een klik ontstaat tussen de senior en de dienstverlener. "De opgebouwde band en het vertrouwen staan centraal, waardoor de senior volledig zichzelf kan zijn." "Wij spelen in op de behoeften en wensen die onze cliënten nodig hebben. Op deze manier helpen we niet alleen de senior zelf, maar ook de kinderen, familie of naasten."

Maak het persoonlijk

Buro Silver komt veelal met senioren in contact via de familie door mond-tot-mondreclame, social media en/of de traditionele media. "Communiceren doen we op persoonlijk vlak, emotie en beleving. De kracht van Buro Silver zit in de eenvoud. We bieden daarom ook alleen sociale zorg, geen financiële dienstverlening of klusjes rondom en in het huis. Je moet doen waar je goed in bent, wat goed voelt. Zorg ben je, dat kun je niet leren."

Buro Silver

Groot worden door klein te blijven

De veranderingen op sociaal gebied vragen een nieuwe aanpak. Mascha: "Ik merk dat deze nieuwe vorm van dienstverlening tijd nodig heeft om zich ontwikkelen. Door de langzame groei kan ik de aandacht richten op kwaliteit en de ruimte gebruiken om een goede fundering te leggen. Langzame groei heeft schoonheid en lijdt tot duurzame en blijvende groei. Ik wil graag groot worden door klein te blijven. We richten ons op kwaliteit, niet op kwantiteit."

Vertrouwen

"De bevolkingssamenstelling verandert. Door de vergrijzing wordt het onmogelijk de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) overeind te houden. Op dit moment heeft een aantal klanten van Buro Silver nog een persoonsgebonden budget, een bedrag van de overheid dat mensen met een laag inkomen naar eigen inzicht kunnen uitgeven aan zorg. Dit budget is niet beschikbaar voor mensen met een gemiddeld of hoog inkomen. De branche is groeiende, soortgelijke initiatieven als Buro Silver schieten als paddenstoelen uit de grond." Mascha: "Ik zie kleine aanbieders die zichzelf in de markt zetten door sociale zorg per half uur aan te bieden en dat zelfs multinationals er brood in zien. Maar waar het mij om gaat is dat de continuïteit bewaard blijft, de dienstverlener bouwt aan een persoonlijk relatie en wint hiermee vertrouwen. Dat is het allerbelangrijkste! Senioren krijgen al met zoveel instanties te maken die niet de tijd nemen of kunnen nemen, denkend aan de traditionele medische zorg. Het is fijn als ze één keer in de week hetzelfde gezicht zien en daar een band mee op kunnen bouwen."

Vindbaarheid

"Voor de consument is het heel belangrijk om te weten wat er op het gebied van sociale zorg wordt aangeboden. Buro Silver moet een eigen identiteit neerzetten en naamsbekendheid genereren, dus de communicatiemix heb ik hier zorgvuldig op afgestemd." Mascha: "Ik ben van mening dat een website aan een aantal voorwaarden moet voldoen: goed vindbaar, duidelijk en overzichtelijk, makkelijk navigeerbaar, uitstraling hebben van een professioneel bedrijf. Dat wekt vertrouwen, en de 'look and feel' moet perfect bij de doelgroep aansluiten. Op onze website kunnen mensen zich inschrijven voor een geheel vrijblijvend persoonlijk gesprek. De eerste indruk is heel belangrijk en moet ervoor zorgen dat mensen verder lezen en klikken. Onze website staat nu mooi en dient als basis voor latere uitbreidingen." Om de binding met mijn doelgroep te verstevigingen en mijn online vindbaarheid te vergroten, deel ik content via Facebook, Twitter en LinkedIn. Dit met de focus op actualiteit, klantvraag, redenering vanuit de doelgroep en redeneringen vanuit mijn dienstverlening." Mascha: "Telefoonboek.nl is gebruiksvriendelijk. Daarbij heeft de website veel bezoekers en groeit de website nog steeds. Daarom heb ik gekozen voor een uitgebreide bedrijfsvermelding. Deze helpt me bij mijn online vindbaarheid." "De basis is gelegd. Ik heb een online start gemaakt in combinatie met offline kanalen, zodat het elkaar beter versterkt. Mijn communicatie uitingen zijn professioneel, maar kunnen nog scherper op het gebied van communicatie en (online) verspreiding, zodat ze nog beter aansluiten bij wat klanten van Buro Silver verlangen."

Blijf bij jezelf

"Als je met passie en plezier werkt, levert dat goede resultaten op en dat draagt bij aan een duurzame maatschappij. Volg je hart, want dat klopt."