Menu

Uw bedrijf goed voorbereid de feestdagen in: zes tips

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Uw bedrijf goed voorbereid de feestdagen in: zes tips

Uw bedrijf goed voorbereid de feestdagen in: zes tips

De feestdagen staan voor de deur, een goede kans voor MKB-bedrijven om extra omzet te draaien. Veel bedrijven bereiden zich voor op de feestdagen, toch liggen er hier en daar nog aardig wat kansen voor het grijpen. Denk aan bijvoorbeeld extra promotie en het tijdelijk uitbreiden van uw assortiment. In deze blog vindt u zes tips om met uw bedrijf goed voorbereid richting de feestdagen te gaan. Bent u al klaar voor de feestdagen?

Tip 1: Bepaal uw voorraad voor de kerst

De decembermaand is anders dan andere maanden. Er wordt veel eten en drinken in huis gehaald, maar ook extra cadeaus, surprises en versieringen worden ingeslagen. Een goede voorraad is voor bedrijven dan ook extra belangrijk in december. Winkeliers die zich voorbereiden op de feestdagen verwachten volgens DeZaak.nl 32% extra omzet te halen. Extra omzet wordt onder andere veroorzaakt door meer verkoop, gezien het stijgend aantal aankopen rondom de feestdagen. Zorg ervoor dat u uw voorraad goed op orde heeft. Denk hierbij niet alleen aan de producten die u verkoopt, maar ook aan plakband, lintjes, (gepast) inpakpapier, stickers etc. Is uw distributie op orde? Probeer zo goed mogelijk in te schatten hoeveel omzetstijging u verwacht en hoe u bijvoorbeeld bij een webwinkel de logistieke distributie aanpakt. Deze schatting kunt u bijvoorbeeld baseren op de cijfers van het voorgaande jaar. Wellicht heeft u wel wat extra mankracht of plaats nodig. Heeft u meer informatie nodig over wanneer uw personeel vrij behoort te krijgen tijdens de feestdagen? Dan vindt u hier antwoorden.

Tip 2: Denk aan extra promotie van uw bedrijf

Veel MKB-bedrijven verwachten wel meer omzet te draaien maar zijn bang om extra kosten te maken, bijvoorbeeld aan promotie. U kunt speciale etalageversieringen inrichten, maar online kunt u ook veel bereiken. Bijvoorbeeld door uw webwinkel een make-over te geven, in de sfeer van de feestdagen. Ben niet bang om voor extra promotie wat geld in te begroten, de eventuele extra omzet is een kans voor uw bedrijf. U kunt bijvoorbeeld wat extra's besteden aan een betere online vindbaarheid, of aan een extra product ter uitbreiding van uw assortiment. Telefoonboek.nl kent in de decembermaand een topdrukte, een unieke kans om uw online vindbaarheid te vergroten. Meer informatie over adverteren op Telefoonboek.nl in de decembermaand? Heeft u er al eens aan gedacht om tijdens de feestdagen wat extra's te bieden aan uw klanten? U kunt het hierbij natuurlijk zo gek maken als u zelf wilt. Bijvoorbeeld iets eenvoudigs als gratis thuisbezorgen, kortere bezorgtijden of het mooi verpakken van uw producten. U kunt ook een speciale (online) nieuwsbrief de deur uit te doen, waarin u al uw speciale acties en services op een rijtje zet. Probeer in te spelen op de behoeften van uw klanten.

Tip 3: Geef extra service

Denk niet alleen aan extra promotie en service naar uw klanten toe, maar probeer ook uw personeel of collega's in het zonnetje te zetten. Een bedankje voor de inzet van het afgelopen jaar, bijvoorbeeld in de vorm van een kerstpakket. Met een goede sfeer binnen uw bedrijf bereikt u wellicht meer dan u had durven hopen. Daarnaast zijn er extern ook mogelijkheden om extra service te bieden. Een voorbeeld hiervan is het geven van relatiegeschenken aan uw leveranciers, zakenrelaties en andere bedrijven waarmee u samenwerkt. Een relatiegeschenk hoeft niet duur te zijn, maar onderhoudt wel de goede band met uw contacten.

Tip 4: Denk mee met uw publiek

Probeer ook mee te denken met uw publiek. Sinterklaas- en kersttijd staat vaak in het teken van lootjes trekken en surprises maken. Heeft u bijvoorbeeld een cadeauwinkel of andere kleinere producten? Zorg ervoor dat een deel van uw producten onder de 10 euro kosten, zodat u de drempel om het product als cadeautje bij surprise aan te schaffen verlaagd. Hoe breder het publiek is dat u aanspreekt, hoe meer kans dat klanten ook ná de feestdagen terugkomen naar uw bedrijf.

Tip 5: Informeer uw klanten

Vergeet niet om uw klanten te informeren over eventuele aangepasten openingstijden tijdens de feestdagen. Niets is zo vervelend als voor een gesloten deur staan, of wachten op een levering die niet komt. Het dubbeltje heeft uiteraard twee kanten. U moet ook de kans aangrijpen om uw klanten te informeren over wanneer u extra geopend bent tijdens bijvoorbeeld kerstkoopdagen of koopzondagen. Uw openingstijden op Openingstijden.com aanpassen kan heel eenvoudig via Places.nl. Heeft u hierbij hulp nodig? Die vindt u hier.

Tip 6: Maak een speciale kerstdealKnipsel

De feestdagen zijn uitermate geschikt om nieuwe klanten te trekken met goede acties en aanbiedingen. Bent u op zoek naar een breder publiek, dan kunnen wij u daarmee helpen. Bijvoorbeeld door een speciale decemberactie aan te bieden via het nieuwe Beste.nl. Zo kunnen bezoekers van Beste.nl uw actie vinden en downloaden, om deze vervolgens bij uw bedrijf te gebruiken. Beste.nl biedt het plaatsen van een deal tot 2014 geheel gratis en vrijblijvend aan. Wilt u meer weten over hoe u een deal aanmaakt op Beste.nl? Lees dan hier meer, of neem vrijblijvend contact op met onze service desk via 024 3555 299. Telefoonboek.nl wenst u veel succes, voorspoed en gewin toe in de decembermaand. Fijne feestdagen!

Reacties



Even geduld alstublieft...