Menu

Stimuleer je online verkopen met een ‘feestdagen proof’ website



Een feestdagenproof website: 5 tips

Online winkelen wordt steeds populairder en inmiddels winkelt bijna vier op de vijf Nederlanders (79 procent) online. Met name rond de feestdagen is er sprake van 'decemberdrukte'. Ruim 80 procent van de consumenten doet hun inspiratie voor de feestdagen vooral online op. De meeste mensen zien de kerstdagen als favoriete feestdagen in december en daarom is de maandag voor kerst steevast de dag waarop de meeste online aankopen gedaan worden. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org ligt de weekomzet in de drie weken voor Kerst ongeveer 34 procent hoger dan de normale weekomzet. Een goede website stimuleert je verkoop, maar wat verstaan consumenten onder een goede website? In dit artikel lees je er alles over.

Zoekwoorden en video content

Tijdens de feestdagen zoeken consumenten erg oriënterend. Dat houdt in dat er vooral gezocht wordt op termen als 'sinterklaascadeau voor kinderen' en 'leuke gadgets voor mannen'. Ga voor jezelf na waar jouw klant in deze decembermaand op zoekt. Dat kan afwijken ten opzichte van de rest van het jaar. Op deze zoekwoorden wil je graag zichtbaar zijn, dus schrijf daar bijvoorbeeld blogs over. Begin hier wel op tijd mee en zorg dat de content die je schrijft aantrekkelijk blijft. Niet alleen tekst doet het goed, video scoort eigenlijk nog beter. Met video kun je jouw producten tot leven laten komen en krijg je nog meer bereik.

Online etalage

Winkeliers passen de etalage van hun fysieke winkel massaal aan op de feestdagen. Natuurlijk kun je dat ook doen met je webshop. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van je header. Dit geeft websitebezoekers een nog betere en leukere ervaring. Andere mogelijkheden zijn een sierlijk lettertype, een groene of rode kleur en symbolen die naar kerst verwijzen. Gebruik bijvoorbeeld een kerstboom of kerstbal op je website.

Landingspagina

Wanneer je jouw producten onder de aandacht wil brengen als dé ideale Kerstcadeaus, is het belangrijk om een landingspagina te maken met die specifieke producten erop. Zo kun je bezoekers meer informeren over je aanbod tijdens de feestdagen en zien zij meteen een call-to-action om deze cadeaus aan te schaffen.

Retargeting

Gemiddeld 98 procent van de bezoekers verlaat je website of webwinkel zonder aankoop. Een goede manier om deze groep toch te bereiken is retargeting. Dit houdt in dat je specifiek de bezoekers benadert die jouw webshop al eerder hebben bezocht. Zo kun je makkelijk gericht adverteren en worden er uiteindelijk meer aankopen gedaan. Overtuig je bezoekers bijvoorbeeld door een gerichte advertentie waarin zij 'alleen vandaag 10% korting op kerstcadeaus' kunnen krijgen.

Snelheid en betrouwbaarheid

Een lange wachttijd zorgt ervoor dat online verkopen kelderen. Die wachttijd kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld te grote afbeeldingen of complexe systemen. Naast een snelle website, is ook een veilig gevoel een belangrijke voorwaarde voor het doen van een online aankoop. Niemand wil namelijk het risico lopen dat privé-gegevens zoals wachtwoorden en betaalgegevens rondslingeren. Een SSL-certificaat is een makkelijke manier om te laten zien aan je webshop bezoeker dat je de veiligheid van klantgegevens serieus neemt.

Jeroen Rutten, manager van Places Websites zegt hierover: 'In de drukke decembermaand bezoeken veel mensen je website. Het is in deze tijd daarom extra belangrijk een goed beveiligde website te hebben.'​

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek