Zo dacht men 15 jaar geleden over websites + de 5 meest gemaakte fouten



Zo dacht men 15 jaar geleden over websites + de 5 meest gemaakte fouten

Het hebben van een website is voor iedere ondernemer tegenwoordig onmisbaar. Het is hét online visitekaartje. Een website anno 2020 moet mooi, functioneel en interactief zijn. Maar vijftien jaar geleden, in 2005 dus, zagen websites er heel anders uit en werden ze heel anders gebruikt. In een relatief kort tijdsbestek volgden de ontwikkelingen wat betreft website optimalisatie elkaar in een razend tempo op. In dit tijdsbestek hebben we inmiddels veel ervaring opgedaan over de do's en don'ts wat betreft het maken van websites. Maar hoe dacht men 15 jaar geleden over websites en wat zijn de meest gemaakte fouten? In dit artikel blikken we terug in de tijd op dit gebied.

Internetgebruik in 2005

In 1995 werd internet door slechts 1% van de Nederlandse bevolking gebruikt. Dit waren voornamelijk mannen en jongeren. In 2005 waren ook steeds meer vrouwen en ouderen op het wereldwijde web te vinden. 30% van de ouderen maakte minimaal één keer per week gebruik van het internet. Het verschil in internetgebruik in 2005 vergeleken met 2020 zit hem dus niet zo zeer in het internetgebruik zelf, maar meer in de doeleinden waarvoor internet gebruikt werd. Internet werd namelijk 9 van de 10 keer gebruikt voor het versturen van e-mails. Het regelen van bankzaken of het doen van online aankopen was in 2005 nog in opkomst en werd minder vaak gedaan. Een goedwerkende, aantrekkelijke website was dus nog van minder belang.

De 5 meest gemaakte fouten

Door de jaren van website optimalisatie heen, hebben we geleerd aan welke eisen een website anno 2020 moet voldoen. Toch worden er nog veel fouten gemaakt wat betreft het vormgeven, vullen en onderhouden van een website. We noemen de vijf meest voorkomende.

Goedkope websitehosting

Laat je niet verleiden door een goedkope website host. Deze hosts hebben als gevolg dat jij met duizenden andere websites op een drukke server zit, die ervoor zorgt dat de laadtijd van je site omhoog gaat. Dat heeft weer gevolgen voor SEO. Google rankt pagina's namelijk onder andere op basis van laadtijd. Hoe langer de laadtijd van je website, hoe lager je in de zoekresultaten komt te staan.

Design

Soms schrikt het design van een website eerder af dan dat het als aantrekkelijk ervaren wordt. Denk aan een chaotische paginastructuur, schreeuwerige kleuren, rommelige uitlijning of een ouderwetse opzet. Jouw website is je visitekaartje en je wil hiermee graag je product verkopen of je diensten aanbieden. Hier wil je laten zien wie je bent! Er zijn natuurlijk ook een aantal hulpmiddelen, zoals websites die templates aanbieden. Zo kan je ook bij Places.nl jouw website laten maken. Het voordeel hiervan is dat wij jou ook inzicht kunnen geven in reviews over jouw website en zorgen dat deze geheel responsive is.

SEO

Op een goede website is niet alleen nagedacht over of het er allemaal mooi uitziet, maar ook over hoe goed vindbaar de website is. Denk hierbij aan de juiste zoektermen, juist geschreven webteksten op basis van zoekwoordenonderzoek. Denk hierbij niet alleen aan het toevoegen van zoekwoorden in de zichtbare tekst, maar voeg ook zoekwoorden toe aan de achterkant van je website zoals alt-teksten achter foto's en blogs waarin je zoektermen terugkomen. De kracht van SEO wordt soms nog te veel onderschat!

Content

De inhoud van je website is de reden waarom bezoekers naar jouw website komen én terugkomen. Zorg dus voor regelmatige updates en goede, relevante content die bij jouw product passen. Verkoop je op jouw website schoenen? Schrijf dan iedere maand een relevant blog die kan bijdragen aan jouw merk. Licht bijvoorbeeld nieuwe trends uit, of de verschillende soorten zolen die je in je schoen kunt dragen.

Te veel en slecht gebruik van advertenties

Geld verdienen met je websites door er advertenties op te plaatsen, klinkt heel aantrekkelijk. Maar denk hier goed over na voordat je je website overspoeld met advertenties. Google houdt namelijk in de gaten hoeveel advertenties je hebt geplaatst en teveel advertenties worden afgestraft door lagere ranking in de zoekresultaten. Hierdoor loop jij jouw bezoekers misschien wel mis!

Foto: Canva


Delen:



Reacties