Websites van opticiens vragen je een extra bril op te doen: de gebruiks(on)vriendelijkheid van websi



Websites van opticiens vragen je een extra bril op te doen: de gebruiks(on)vrien

Steeds meer mensen hebben een bril nodig. Naar verwachting zal dit oplopen totdat de helft van de wereldbevolking een bril nodig heeft in 2050. Opticiens krijgen het daarom ook steeds drukker. Om de juiste opticien te kiezen, zoeken veel consumenten het internet af. Wanneer je een zoekopdracht in een zoekmachine zet, krijg je enorm veel resultaten voor opticiens. Maar zijn al die websites wel veilig om te betreden? Places.nl zocht uit hoeveel opticiens een veilige en gebruiksvriendelijke website hebben.

Goede website beveiliging

Een website is goed beveiligd als het een SSL certificaat heeft. Dit wil zeggen dat de website is beveiligd zodat de gegevens van de klanten niet onderschept kan worden door internetcriminelen. Een SSL certificaat betekent dat de website jouw gegevens heeft versleuteld en dat niemand erbij kan. Een veilige website is te herkennen aan het slotje voor de zoekbalk en aan de "https" voor de URL. De "s" in "https" staat voor secure. Een veilige website heeft enkele voordelen: jouw gegevens zijn veilig en de website komt eerder omhoog in zoekresultaten bij Google.

Websites van opticiens

Op Telefoonboek.nl zijn er 1.733 opticiens aangemeld die een werkende website hebben. Deze websites zijn onderzocht om te achterhalen hoeveel procent van die websites aan de veiligheidseisen voldoet. Wat blijkt? 80,4% van de opticiens heeft een SSL-certificaat! Dit is enorm goed. De overige 19,6% zou hier nog wat aan kunnen verbeteren. De meeste websites van opticiens kan je als klant dus zonder problemen betreden en er online een afspraak maken. Je hoeft niet bang te zijn dat je persoonsgegevens onderschept worden.

Gebruiksvriendelijkheid

De websites van opticiens zijn niet alleen getest op veiligheid. Gebruiksvriendelijke websites zijn namelijk ook enorm belangrijk. Net als bij veilige websites, worden gebruiksvriendelijke websites ook hoger getoond bij de zoekresultaten in Google. Met een gebruiksvriendelijk site worden websites bedoeld die responsive zijn en zich aanpassen aan het formaat van het beeldscherm. Wanneer je de website op je telefoon zou bekijken, past de site zich dus aan aan het scherm zodat je alles makkelijk kunt lezen en er geen tekst over de rand van het scherm heen valt. Klanten haken enorm snel af wanneer een website niet responsive is, dus om niet onnodig klanten te verliezen, is het belangrijk een gebruiksvriendelijke website te hebben.

Waar de websites van opticiens enorm goed scoren op veiligheid, scoren ze heel erg laag op gebruiksvriendelijkheid. Slechts 2,8% van de websites heeft een responsive design en is daarmee gebruiksvriendelijk voor websitebezoekers. Dit is erg jammer, want hierdoor zouden opticiens veel potentiële klanten kunnen verliezen.

Als je het zelf erg moeilijk vindt om je website te optimaliseren, kan je het ook laten doen. Er zijn verschillende bedrijven die jouw website voor je kunnen aanpassen. Voor meer informatie, klik hier.

Conclusie

Opticiens zijn zich er bewust van dat online veiligheid erg belangrijk is en de meeste bedrijven hebben hun website beschermd tegen internetcriminelen. Klanten kunnen ongestoord afspraken online maken en hun persoonsgegevens achterlaten, zonder bang te hoeven zijn dat de gegevens gestolen worden. Helaas zouden veel van deze klanten daarvoor al kunnen afhaken omdat de websites lang niet allemaal responsive zijn. Websites die aan beide eisen voldoen, worden gezien als meer betrouwbaar en die betrouwbaarheid is belangrijk bij het kiezen van een juiste opticien.

Dus het grootste aandachtspunt voor opticiens is ervoor zorgen dat klanten de websites op hun telefoon kunnen openen zonder dat daar een speciale extra bril voor nodig is.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek