Reclamebureaus lopen erg achter op veiligheid en gebruiksvriendelijkheid



Reclamebureaus lopen erg achter op veiligheid en gebruiksvriendelijkheid

Waar reclame vroeger simpel was omdat iedereen via dezelfde kanalen te bereiken was, is het nu een stuk ingewikkelder geworden. De mogelijkheden die het digitale tijdperk met zich mee heeft gebracht voor reclamebureaus, heeft ervoor gezorgd dat de reclamebranche de afgelopen jaren gelijkmatig is gegroeid. Maar kunnen deze koningen van reclame zichzelf en jouw gegevens wel beschermen tegen internetcriminelen? Places.nl zocht het voor je uit.

Goede websitebeveiliging

Een website is pas echt goed beveiligd als het een SSL certificaat heeft. Een SSL certificaat betekent dat de website de veiligheid van jouw gegevens kan waarborgen. Of een website zo'n certificaat heeft, kan je zien aan het begin van de URL. Wanneer er "https" voor de URL staat, is de website veilig om te betreden. Ook staat er bij veilige websites een slotje in de zoekbalk. Dit is niet het geval als er enkel "http" staat. De "s" staat namelijk voor secure. Het SSL certificaat beveiligt de verbinding tussen jouw computer en de website die je bezoekt.

Veilige websites worden eerder door Google laten zien bij zoekopdrachten. Een veilige site is dus in ieders beste belang.

Websites van reclamebureaus

Op Telefoonboek.nl staan 28.662 reclamebureaus geregistreerd. 12.239 daarvan zijn nog actief en hebben een goed werkende website. Deze websites zijn onderzocht om te zien welke daarvan een SSL certificaat hebben en welke niet. Wat blijkt? 36,7% van de reclamebureaus met een website hebben deze goed beveiligd met een "https" voor de URL. Dat betekent dat het merendeel van de reclamebureaus hun website niet voldoende beveiligd heeft. 63,3% heeft enkel een http beveiliging en kan daarmee niet garanderen dat persoonsgegevens versleuteld zijn en blijven.

Gebruiksvriendelijkheid

Naast veiligheid is gebruiksvriendelijkheid ook een aandachtspunt voor veel bedrijven. Gebruiksvriendelijke website komen ook hoger in de Google zoekresultaten te staan. Een gebruiksvriendelijke website is responsive. Dat wil zeggen dat de afmetingen van de website zich automatisch aanpassen aan de afmetingen van het scherm. Wanneer een site geopend wordt op een computer, zal dit er dus anders uitzien dan wanneer diezelfde site geopend wordt op een smartphone.

Slechts 17,3% van de reclamebureaus heeft een website die een responsive design heeft en daarmee dus gebruiksvriendelijk is voor bezoekers. Dit is een gemiste kans! Wanneer mensen op een website komen die zich niet niet aanpast aan het scherm waarop ze de site bezoeken, dan haken ze snel af. Op deze manier lopen veel reclamebureaus dus potentiële klanten mis.

Conclusie

Zowel op veiligheid als gebruiksvriendelijkheid scoren de reclamebureaus van Nederland niet bijzonder goed. Nog niet de helft van de websites is veilig en nog geen kwart is responsive. Dit is erg jammer, aangezien veilige en gebruiksvriendelijke websites hoger in de Google resultaten komen te staan bij zoekopdrachten. Ook worden sites die hier wel aan voldoen, gezien als meer betrouwbaar. Die betrouwbaarheid zou potentiële klanten over de streep kunnen trekken om met het reclamebureau in zee te gaan.

Het is duidelijk dat de modernisatie van reclameland nog niet tot de websites heeft gereikt en dat bedrijven daar nog flink aan moeten sleutelen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties