Cateraars kunnen nog flink stappen zetten voor gebruiksvriendelijke websites



Cateraars kunnen nog flink stappen zetten voor gebruiksvriendelijke websites

Catering is volop in beweging. Een van de snelst opkomende trends is dat vitaliteit voorop staat. Nederlanders gaan steeds gezonder en bewuster leven en cateraars willen daar natuurlijk op inspelen. Onder het motto: 'Je bent wat je eet', houden cateraars zich ontzettend veel bezig met het aanbieden van gezonde voeding, actueel blijven en met de doelgroep meedenken. De doelgroep zoekt hen op wanneer ze een cateraar nodig hebben en dan belanden ze op hun websites. Denken de cateraars dan ook nog aan hun websitebeveiliging en de gebruiksvriendelijkheid van hun website? Places.nl onderzocht het.

SSL certificering

Een veilige website herken je aan twee dingen: het slotje in de zoekbalk en de 'https' die voor de URL staat. Wanneer het slotje er niet is en er enkel 'http' voor de URL staat, is de website niet beveiligd en kan de eigenaar de veiligheid van uw persoonsgegevens niet met zekerheid waarborgen. Wanneer een website wel beveiligd is, heeft het een zogenaamd SSL certificaat. SSL staat voor Secure Sockets Layer en dit zorgt voor een betrouwbare verbinding tussen uw computer en die van een ander, zodat internetcriminelen niet bij uw bank- of persoonsgegevens kunnen. Google beloont veilige websites door deze eerder te vertonen bij zoekresultaten. Een veilige website is dus zowel in het belang van de klant als van de eigenaar.

Websites van cateraars

Op Telefoonboek.nl vinden we in totaal 4.051 cateringbedrijven met een werkende website.Deze websites zijn onderzocht om te zien hoeveel van hen over een veilige web verbinding beschikken. Uit ons onderzoek is gebleken dat 47,3% van de cateraars een goed beveiligde website heeft. Dit betekent dat iets meer dan de helft (52,7%) geen beveiligde connectie biedt.

Mobielvriendelijke websites

De websites van de cateraars zijn niet enkel beoordeeld op basis van veiligheid, maar ook op gebruiksvriendelijkheid. Onder een gebruiksvriendelijke website wordt hier verstaan: een website met een responsive design. Een responsive design zorgt ervoor dat de website zich aanpast aan het scherm van de gebruiker. Wanneer een website dit niet zou doen en enkel gemaakt zou zijn voor een computerscherm, dan zouden mensen die de site op hun telefoon openen het merendeel van de site niet kunnen zien. Een website die niet responsive is, valt namelijk buiten het kader van een mobiele telefoon of tablet.

Net als bij veiligheid, laat Google responsive websites ook eerder in de zoekresultaten verschijnen dan websites die niet responsive zijn.

Slechts 14% gebruiksvriendelijk

Van alle cateraars met een website, heeft maar 14% zijn website responsive gemaakt. De overige websites passen zich dus niet aan aan de schermgrootte. Dat kan nadelig werken bij het werven van klanten. Bijna iedere persoon in Nederland is in het bezit van een smartphone en de meeste zoekopdrachten worden dan ook op die smartphones gedaan. De eerste tien seconden van het websitebezoek zijn de meest cruciale. Wanneer de website dan niet goed leesbaar is voor de bezoeker, zal hij of zij de webpagina verlaten.. Grote kans dat deze bezoeker niet terug komt.

Conclusie

Bijna de helft van de cateraars heeft een veilige website. Hierdoor zijn klantgegevens beschermd tegen internetcriminelen. Dit betekent dat de andere helft van de cateraars nog een flinke slag kan slaan in het verbeteren van de online veiligheid.

Ook is maar een heel klein percentage van de websites responsive. Dit is een gemiste kans. Met een responsive website ben je klantgerichter en raak je potentiële klanten niet kwijt aan een slecht ontwerp.

Wanneer deze aandachtspunten zijn aangepast, kunnen klanten ongestoord nieuwe reserveringen doen bij jouw cateringsbedrijf!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek