Thuis door Corona? Beantwoord je reviews!



Thuis door Corona? Beantwoord je reviews!

Het zijn rare tijden nu COVID-19 een heel deel van werkend Nederland thuis houdt. Thuiswerken kan heel lastig zijn door alle afleidingen, maar het kan ook een soort rust met zich meebrengen. Je hebt namelijk tijd voor heel veel andere aspecten van het werk dan dat je echt op locatie aan het werk was geweest. Nu kan je bijvoorbeeld al die reviews en beoordelingen beantwoorden die al maanden liggen te verstoffen. Places.nl vertelt je hoe je dit het beste kan doen!

Reviews onbeantwoord

In de drukte van het normale bedrijfsleven vergeten veel bedrijven wel eens hun reviews en beoordelingen te beantwoorden. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat 95% van de consumenten vaak beslissingen neemt op basis van de reviews van andere consumenten, wanneer een bedrijf goed heeft gereageerd op een (negatieve) review, kan dit de nieuwe consument beïnvloeden in zijn of haar denkproces. 85% van de consumenten waardeert reviews op websites net zoveel als persoonlijke aanbevelingen van vrienden. Reviews op je eigen website heb je volledig in de hand, maar reviews op websites van derden zijn moeilijker in toom te houden. Om daar een positieve draai aan te kunnen geven, kan je als bedrijf erop reageren.

Het belang van reviews beantwoorden

Het beantwoorden van reviews op het internet is enorm belangrijk bij het bouwen van een goede relatie tussen je bedrijf en de klanten. Een antwoord op een review geeft je bedrijf een persoonlijk gezicht, iets dat in een tijd van social media en automatisering heel fijn kan zijn voor de klant. Het is belangrijk om zowel positieve als negatieve reviews te beantwoorden om een balans te vinden in wat je wel en niet beantwoordt. Daarbij verwacht 52% van de mensen die een review achterlaat binnen maximaal zeven werkdagen een antwoord op hun reactie te krijgen. Probeer dit eerder te doen dan die zeven dagen, dit is echt een maximum.

Tips bij het beantwoorden van reviews

Bij het beantwoorden van reviews komen een aantal dingen kijken. Om de reviews zo goed mogelijk te kunnen behandelen, zijn hier enkele tips:

  1. Wees nooit agressief, ook niet wanneer de review dit misschien wel is.
  2. Een agressieve toon is niet goed voor het imago van je bedrijf. Zie de waarde in van negatieve reviews. De klant schijnt misschien nieuw licht op een probleem waarvan jij nog niet wist dat je het had.
  3. Beantwoord de review! Dit is beter dan hem negeren of zelfs verwijderen.
  4. Luister, bied excuses aan en los het probleem op. Dit zijn de drie stappen van het beantwoorden van negatieve reviews.
  5. Jouw antwoord is een marketing tool voor klanten die het gesprek online volgen.
  6. Bedank de klant altijd voor het achterlaten van een review, ook wanneer deze negatief van aard is.
  7. Antwoord tijdig. De maximale antwoordtijd die wordt verwacht van jouw bedrijf varieert per platform. Op Facebook en Twitter wordt er een snellere reactie verwacht dan bij bijvoorbeeld een Google-review.

Places Reviewmodel

Maar consumenten laten reviews achter die verspreid zijn over het hele internet. Hoe kun je erachter komen waar mensen hun reviews plaatsen en hoe hou je jezelf op hoogte wanneer er een review geplaatst wordt. Het nieuwe review-model van Places.nl biedt een uitweg. Met dit review-model kun je eenvoudig alle reviews inzien die geplaatst worden op Telefoonboek.nl, Openingstijden.com en Google Mijn Bedrijf. Op deze manier kan je alle reviews in een oogopslag zien en beantwoorden zonder dat je ernaar hoeft te zoeken.

Er zijn geen excuses meer om de reviews over jouw bedrijf niet meer te beantwoorden. Je hebt de tijd, de tools en de tips!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek