Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Influencers inzetten als marketingtool: kleinere achterban, meer effectiviteit?



Influencers inzetten als marketingtool: kleinere achterban, meer effectiviteit?

Wanneer u een campagne opzet voor een product of dienst van uw bedrijf, wilt u zoveel mogelijk mensen hiermee bereiken, toch? Dan is het inzetten van stevige middelen met veel bereik de beste manier om dit aan te pakken. Of is dit toch niet de enige manier om dit aan te pakken? Places Nieuws vertelt u waarom het kiezen van een specifieke doelgroep u meer voordeel kan geven, dan het kiezen voor grof geschut.

Influencermarketing

Inmiddels is het inzetten van personen die veel volgers hebben op sociale media of blogs niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Bedrijven als Nike, Hello Fresh en Huawei zetten deze personen op een slimme manier in om hun producten onder de aandacht te brengen en vaak ook de hemel in te laten prijzen. Hierbij lijkt te gelden, hoe meer volgers, hoe meer succes. Het benaderen en uitkiezen van deze influencers wordt tegenwoordig ook makkelijk gemaakt door Hulc. Een bedrijf dat een overzicht geeft van een hele grote groep influencers en bloggers. Deze kunnen zich namelijk gratis aanmelden en reageren op campagnes die worden aangemaakt door bedrijven. Maar voor welke influencer kiest u dan? Voor meer naamsbekendheid is waarschijnlijk de persoon met de meeste volgers het interessantste. Maar als u een kleiner budget heeft of vooral op zoek bent naar engagement, dan kiest u voor micro-influencers.

Wat zijn micro-influencers?

Minder volgers betekent niet direct minder waarde. Micro-influencers zijn personen met een kleinere achterban, wat niet betekent dat zij minder invloed hebben. De doelgroep waarover zij beschikken is specifieker en de doelgroep is vaak actiever betrokken. Het aantal volgers dat micro-influencers hebben ligt tussen de 5.000 en 100.000 volgers, die deze influencer volgen omdat deze meestal met een specifiek onderwerp affiniteit heeft.

Hoge engagement

Influencers met een "kleine" achterban genereren echter wel meer engagement dan de influencers met meer dan 100.000 volgers. Uit onderzoek door Markerly, een marketingbureau uit de Verenigde Staten, is gebleken dat het aantal likes op Instagram stijgt tot 1.000 volgers, hierna daalt het aantal likes. Het bereik is dan nog wel groot, maar volgers zien het nut van liken dan niet meer in, lijkt het. Oorzaak is mogelijk dat volgers zich niet meer zo goed kunnen identificeren, omdat de influencer meer een beroemdheid is dan iemand die dichtbij je staat. Ook het aantal reacties op posts kent een piek bij 1.000 volgers en daalt daarna langzaam.

Meer conversie

Zorgen dat de consument ook daadwerkelijk een product of dienst koopt, is waarschijnlijk een van uw voornaamste doelen. Micro-influencers zijn hier goed voor in te zetten, door de hoge engagement die hierboven genoemd is. Een manier om volgers ertoe te lokken een aankoop te doen is het maken van een unieke kortingscode. Hierin kunt u de naam van de influencer gebruiken, zodat de volgers van deze influencer het idee hebben dat zij speciaal zijn en een voordeel hebben op mensen die hen niet volgen. Ook is een oorzaak van de hogere conversie te herleiden uit het persoon die de consument en het bedrijf gemeen hebben, namelijk de influencer.

Micro-influencer relevantie en aansluiting

Omdat personen met minder volgers zich meestal op een kleinere doelgroep richten en meestal affiniteit hebben met een bepaald onderwerp, is het dus makkelijker om een influencer te vinden die echt bij uw product past. Verkoopt u hardloopsokken, dan kiest u een hardloper. Verkoopt u subtiele sieraden, dan kiest u een influencer die hier in haar vlogs of Instagramberichten altijd al lyrisch over is. Zo zal de samenwerking die u aangaat niet uit de lucht komen vallen voor volgers, maar is de samenwerking eigenlijk meer een logische samenloop van omstandigheden. Ook kan het zijn dat de influencer al bekend en blij is met het product zelf, waardoor het authentiek zal overkomen. Dit kan ook bewerkstelligd worden door de influencer eerst een gratis exemplaar te sturen om uit te proberen, alvorens te besluiten om een samenwerking aan te gaan.

Micro-influencers inzetten voor uw campagne heeft vele voordelen. Het specifiek kiezen voor deze influencers kan verschillende redenen hebben. Ze zijn in ieder geval geschikt voor elk budget, maar grotere bedrijven zonder restricties in budget kunnen ook voordelen ervaren en kunnen desgewenst meerdere micro-influencers inzetten. Genoeg opties om uit te kiezen in ieder geval, er zijn ontzettend veel van dit soort social media gebruikers.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties