Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Maak met deze documenten van uw startupdroom een groot succes



Maak met deze documenten van uw startupdroom een groot succes

Al jaren droomt u van uw eigen onderneming. Maar waar moet u beginnen om daadwerkelijk succesvol te zijn in het starten van uw eigen onderneming? Door het grote aantal documenten dat u nodig heeft om uw onderneming te kunnen starten, wordt het al snel lastig om het overzicht te behouden. Daarom heeft Places Nieuws een handig overzicht voor u samengesteld, met de belangrijkste documenten die u als startende ondernemer nodig heeft om van uw droom een groot succes te maken.

1. Kamer van Koophandel inschrijving

Één van de belangrijkste punten als startend ondernemer is uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Hier dient u zich te registreren als u van plan bent om winst te maken met de activiteiten van uw onderneming. Hiervoor moet u eenmalig 50 euro betalen. Voor uw registratie hebt u een bedrijfsnaam nodig, die aan bepaalde regels moet voldoen. Zo mag u geen bedrijfsnaam van anderen gebruiken en zijn maar enkele leestekens toegestaan. Daarnaast moet u ook een besluit hebben gevormd over uw rechtsvorm. Vaak is dit voor starters een eenmanszaak. Na uw registratie ontvangt u ook een belastingnummer, dat zal worden doorgegeven bij de belastingdienst.

2. Merkregistratie BOIP

Tijdens de registratie bij de KvK geeft u weliswaar een merknaam op, maar deze is dan nog niet officieel geregistreerd. Dit is wel aan te raden, aangezien aan de naam van uw bedrijf, uw producten/diensten en uw logo ook een bepaalde waarde verbonden is. Daarom is het verstandig om in het bezit te zijn van een merkregistratie bij het Benelux/Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Met een merkregistratie kunt u voorkomen dat anderen misbruik maken van uw merk en diensten.

3. Algemene voorwaarden

Daarnaast is een belangrijk document voor beginnende ondernemers de algemene voorwaarden. Hierin kunt u de regels tussen uw onderneming en andere ondernemingen, of tussen uw eigen onderneming en de consument vastleggen. Het gaat hierbij om belangrijke punten zoals de garantie, aansprakelijkheid, bedenkingstermijn, manier van betalen en het indienen van klachten. De algemene voorwaarden zijn nodig om de risico"s in te perken die u als ondernemer loopt. U kunt deze voorwaarden zelf opstellen, maar het is aan te raden om hierbij gebruik te maken van een juridisch specialist, zodat u ook echt aan de zekere kant staat.

4. Begroting

Ook is het belangrijk voor uzelf en voor eventuele derden dat u een begroting opstelt. Deze is ook erg belangrijk voor het bedrijfsplan in punt 5. Een veelgemaakte fout heeft betrekking tot het incalculeren van uw eigen loon tijdens het beginnen van een eenmanszaak. U moet erop letten dat onder de streep genoeg geld over blijft zodat u ervan kunt leven. Het kan handig zijn om de begroting samen met een accountant op te stellen, vooral als begrippen zoals kasstroom en liquiditeitsbegroting geen duidelijk belletje bij u doen rinkelen. Als u de begroting zelf opstelt, is het aan te raden om deze te laten checken door een expert. Het is het beste als deze expert al uitgebreide kennis heeft van de branche, waarin u werkzaam zal zijn.

5. Bedrijfsplan

Een goed bedrijfsplan is cruciaal als u investeringen van derden nodig heeft bij het oprichten van uw onderneming. U gebruikt het bedrijfsplan bijvoorbeeld als u bij een bank wilt vragen om een investering. Het is niet genoeg om alleen uw passie voor een bepaald gebied toe te lichten in het bedrijfsplan. Daarom moet u met een realistisch plan komen waar onder andere een begroting en een uitgebreide marktanalyse in staat. Hierin moeten vragen beantwoord worden zoals: wat zijn de ontwikkelingen op de markt? Wat doet de concurrent? Waar liggen kansen voor deze onderneming? Het is belangrijk dat hierbij gebruik gemaakt wordt van cijfers om uw redenatie te onderbouwen en duidelijk aan te tonen dat u op de lange termijn uw lening aan de bank terug kunt betalen.

6. Vergunningen en bestemmingsplannen

Daarnaast is het voor sommige branches belangrijk dat u in het bezit bent van bepaalde vergunningen voordat u uw onderneming opstart. Denk daarbij aan een horecavergunning, als u bijvoorbeeld een restaurant of een lunchlokaal wilt openen. Bekijk daarom zorgvuldig welke wetgeving van toepassing is op uw branche. Daarnaast is het belangrijk om te weten wat het bestemmingsplan is van de ruimte waar u uw bedrijf wilt vestigen. In het bestemmingsplan beschrijft de gemeente of in een bepaalde ruimte woningen, winkels of horecagelegenheden mogen komen.

7. Patent

Het laatste belangrijke document is het patent, ook wel octrooi genoemd. Het gaat hierbij om een eigendomsrecht op een uitvinding. Hiermee kunt u voorkomen dat anderen uw product namaken en daar geld aan verdienen. Dit geldt zelfs als ze het product niet intentioneel namaken, maar onafhankelijk tot hetzelfde product zijn gekomen. De maximale duur van een patent is 20 jaar. Aan het verkrijgen van een patent zijn wederom bepaalde voorwaarden verbonden, zoals de nieuwheid van het product, inventiviteit en de industriële toepasbaarheid van het product. Houd wel in uw achterhoofd dat het aanvragen van een patent geld kost.

Veel succes bij het starten van uw eigen onderneming!

Afbeelding: Bigstock


Delen:



Reacties