Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Succesvol social media-gebruik voor bedrijven



Succesvol social media-gebruik voor bedrijven

Tegenwoordig is televisie niet meer het enige medium waarmee een bedrijf zichzelf op de kaart kan zetten. Veel klantenbinding gaat via social media campagnes. Met slimme inhakers of gevatte reacties op consumenten, kan veel sympathie gewekt worden voor uw bedrijf. Waar moet u op letten bij het gebruik van social media, welke uitingen worden gewaardeerd en wat zijn juist missers van bedrijven op social media?

Humoristische klantenservice via social media

Steeds vaker stelt de consument vragen via social media aan bedrijven, over dienstverlening of producten. Dit zijn openbare berichten die door iedereen gelezen kunnen worden, waardoor het meer dan ooit noodzakelijk is een goede afhandeling te realiseren. Een van de trends, is het humoristisch reageren op de vragen of opmerkingen van de consument. De NS en Coolblue zijn hier bijvoorbeeld goed in. Zij leveren een kwalitatief en inhoudelijk antwoord met een knipoog. Let wel op dat de consument in hun waarde wordt gelaten en het niet ongepast wordt. Een voorbeeld van een ongepaste reactie komt van PostNL die vroeg om privéles nadat een vrouw opmerkte dat PostNL moest leren internetten. Dit viel bij haar niet in goede aarde. Persoonlijke benadering is goed, maar houdt het professioneel.

Met campagnes inhaken op actualiteit

Wat de laatste jaren veel voorkomt is "inhaken". Dit is het reageren op iets dat actueel is, zoals feestdagen of een trending topic op social media. Een aantal bedrijven waren genomineerd voor "beste inhaker" tijdens de Beste Social Media Awards van 2017 zoals Samsung NL, Netflix en Grolsch. Samsung NL haakte in op Valentijnsdag, door de profielfoto van de bekijker te laten zien als onderwerp van de bewondering van de acteur. Netflix gebruikte voor oud en nieuw een filmpje van een Spaanssprekende Pablo Escobar die vraagt waar de "poedersuiker" blijft voor zijn oliebollen. Deze zou hij niet aan zijn neus voorbij laten gaan. Tot slot haakte Grolsch in op het vertrek van Yuri van Gelder uit Rio, door de turnringen te gebruiken als nullen voor hun alcoholvrije Radler. Allerlei originele inhakers die veel door het grote publiek gedeeld werden. Op deze manier is de doelgroep goed te bereiken, waardoor naamsbekendheid groter wordt.

Missers maken met het gebruik van social media

Inhaken of reageren op social media als bedrijf gaat lang niet altijd goed. Autofabrikant Seat reageerde bijvoorbeeld een aantal keren op een aantal twitteraars die een tweet hadden gepost over Spotify. Seats reactie was dat, net zoals bij Spotify, zij ook een abonnement constructie aanbieden, maar dan voor auto"s. Veel van de twitteraars hadden geen rijbewijs, waardoor de goedbedoelde campagne slecht werd ontvangen. Dit laat zien dat het ook belangrijk is goed na te denken over doelgroep en de mogelijke uitkomsten van de campagne. Social media gebruiken is niet altijd even makkelijk, maar wanneer u de juiste research doet en voorbeelden van succesverhalen en missers bekijkt, kan dit zomaar de juiste strategie voor u betekenen!

Foto: Pexels


Delen:



Reacties