Menu

Social media: altijd up-to-date met Buffer



Social media: altijd up-to-date met Buffer

Bedrijven zien steeds vaker de gemakken en voordelen van social media, en weten met behulp van social media hun doelgroep gemakkelijk en op gerichte wijze te bereiken. Het maken en plaatsen van berichten op social media kost echter veel tijd. Om als ondernemer eenvoudig contact te houden met uw klanten bestaat er een handige app: Buffer. Met deze app kunt u berichten op social media van tevoren inplannen, de app zorgt er dan voor dat deze berichten op het door u gewenste moment geplaatst worden. In deze blog gaat Places.nl in op de mogelijkheden van Buffer.

Waarom Buffer?

Wie houdt uw Twitteraccount up-to-date? En is uw Facebookpagina wel actief op het moment dat uw potentiële klanten actief zijn op internet, namelijk in de avonduren en weekenden? Het is logisch dat u als mkb'er niet altijd iemand beschikbaar heeft om uw social media kanalen bij te houden. Vaak gebeurt dit dan ook tussen de bedrijven door. Soms krijgt een bericht op social media dan niet de aandacht die het verdient, en worden er spelfoutjes gemaakt of kansen gemist wat betreft uw social media gebruik. U kunt uw social media activiteitenop een simpele manier effectiever indelen, namelijk via Buffer. Buffer geeft u de mogelijkheid om bijvoorbeeld Facebookberichten of Tweets van te voren te schrijven en pas later te plaatsen. Ideaal dus!

De gemakken van Buffer op een rijtje:

  • Het grootste voordeel van Buffer is dat u een voorraad aan social media berichten kunt creëren. U schrijft de berichten wanneer u dit uitkomt en Buffer plaatst ze. Indien uw bedrijf een drukke periode heeft, is het van belang om het contact met uw klanten toch goed te blijven onderhouden. Op de ene dag heeft u wellicht meer inspiratie voor een social media bericht dan op de andere dag. Dankzij Buffer kunt u in een creatieve bui uw social media berichten opslaan en pas later online zetten.
  • U wilt uw klanten natuurlijk bereiken op het moment dat zij ook online aan het rondneuzen zijn. Voor velen zal dit in de avonduurtjes zijn, of in het weekend. Het is logisch dat u niet 24/7 bezig bent met het up-to-date houden van uw social media-accounts. Als u voldoende social media berichten opslaat, kan Buffer deze taak van u overnemen.
  • Voor veel ondernemers is het gebruikelijk om speciale tijdsgebonden acties te houden. Biedt u bijvoorbeeld een seizoensgebonden product aan? Of heeft u een actie voor een speciale gelegenheid? Laat Buffer het social media bericht op exact het juiste moment plaatsen. Zo zou u bijvoorbeeld op nieuwjaarsnacht om precies 0:00 uur een nieuwjaarswens kunnen plaatsen.
  • Klanten zullen zich door de actieve houding van uw bedrijf op social media meer betrokken voelen bij uw bedrijf. Zij gaan zich dan steeds meer zien als 'uw klant' en zijn hierdoor minder snel geneigd om over te stappen naar uw concurrent.
  • Indien u actief bent op Facebook, Google+ of een van de andere social media kanalen, zult u hier op reacties en likes krijgen. Deze reacties, likes en +'jes zijn bepalend voor de positie van uw bedrijf in de zoekresultaten van Google. Met veel reacties verschijnt uw bedrijf hoger op de resultatenpagina en wordt deze online beter gevonden.

Buffer in de praktijk

Dat Buffer u als ondernemer veel te bieden heeft mag duidelijk zijn. Wat u zich echter wellicht afvraagt: hoe gebruiksvriendelijk is Buffer eigenlijk? Buffer moet worden gezien als een geïnstalleerde uitbreiding op de webbrowser. Voor het installeren van Buffer klikt u hier. In uw webbrowser verschijnt dan een buffericoontje. Wanneer u dit knopje aanklikt, wordt er automatisch een Bufferbericht aangemaakt van de website die u op dat moment bezoekt. Hier kunt u zelf nog een tekstje bij schrijven, en u kunt aangeven voor welk social media kanaal u het bericht wilt bufferen. Eigenlijk creëert u een soort voorraad aan social media berichten; een buffer. Buffer is gebruiksvriendelijk, ook voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben met het beheren van social media kanalen. buffer

Enkele tips voor het gebruik van Buffer

  • Gebruik Buffer voor tijdsgebonden acties, zoals bijvoorbeeld eenWK-actie, nieuwjaarsactie of zomeruitverkoop. Met Buffer kan een bericht precies op het juiste moment voor u worden geplaatst.
  • Zorg dat u een Bufferbericht plaatst op het moment dat uw volgers het meest actief zijn. Een handig hulpmiddel hierbij is Followerwonk. Met behulp van deze website kunt u op gemakkelijke wijze zien wanneer uw volgers het meest actief zijn. Indien u uw Bufferberichten hierop afstemt, bereikt u zoveel mogelijk klanten. Af en toe is het slim om social media berichten juist buiten de piekmomenten te posten. Lees ook eens over deFacebook EdgeRank, waarmee u uwpositie in het nieuwsoverzicht van Facebook kunt optimaliseren.
  • Maak vanaf nu proactief gebruik van social media. De tijd die u bespaart door de gemakken van Buffer, kunt u nu op een heel andere manier spenderen. Zo kunt u veel meer tijd stoppen in het reageren op de berichten van uw volgers en meer vragen van uw klanten via social media beantwoorden.
  • Houd uw berichten altijd in de gaten, zodat u niet onbewust verkeerd inhaakt op de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan vooraf ingeplande tweets over een zonnige dag aan het strand, terwijl het op dat moment pijpenstelen regent.

Buffer vs. Hootsuite

Hootsuite is ook een applicatie die u de mogelijkheid biedt om Facebookberichten en Tweets in te plannen. Via Hootsuite kunt u ook Tweets lezen en monitoren. Hoewel dit met Buffer niet mogelijk is, wordt Buffer toch vaak gezien als een meer gebruiksvriendelijke app om een social media bericht in te plannen dan Hootsuite. Met behulp van Buffer kunt u actiever te werk gaan op social media. Mede hierdoor zal uw bestaande klantenkring een beter en vertrouwder beeld van uw bedrijf creëren. Daarnaast is het een gemakkelijke manier om uw klantenkring uit te breiden. Verder zult u met behulp van Buffer veel kostbare tijd besparen. Buffer heeft u en uw bedrijf dus veel te bieden!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek