Hoe profileren datingwebsites zich online? Wat kunt u als ondernemer hiervan leren



Hoe profileren datingwebsites zich online? Wat kunt u als ondernemer hiervan ler

Lexa, Parship, Pepper, 50PlusMatch en Relatieplanet: de keuzemogelijkheden als vrijgezel om online een partner te zoeken zijn tegenwoordig eindeloos. Een serieuze relatie of een scharrel? Een bepaalde leeftijdscategorie, hobby, geslacht of opleidingsniveau? Het aantal datingsites groeit exponentieel. Voorheen schreven vooral dertigers en veertigers zich in. Met de komst van mobiele dating apps zoals Tinder, durven jongeren nu ook volop via internet te daten. Het taboe wat vroeger onder jongeren heerste rondom het internetdaten is daarmee verdwenen.

Dating bedrijven gaan mee met de trend naar mobiel. Om die zoektocht tot een succesvol einde te brengen, kiezen vrijgezellen het platform wat aansluit bij wat ze zoeken. Met de komst van de stijging in datingsites, hanteren de platforms een sterke online profilering om zo de juiste doelgroep aan te trekken. Wat is het belang van een goede online profilering? Wat draagt een goede profilering bij aan een sterk merk? En wat kunt u daar als bedrijf of zelfstandige van leren? In dit artikel wordt de online profilering van de vijf grootste datingsites van Nederland hun social media geanalyseerd volgens het 3S-model.

Meer halen uit contentmarketing met het 3S-model

Content is de sleutel tot een succesvolle social media strategie. Het draagt bij aan het realiseren van uw online doelen en het behalen van conversies, zoals een klik, share of aankoop. In dit artikel wordt dieper ingegaan op hoe het 3S-model van Patrick Petersen u kan helpen om meer rendement te halen uit uw content op social media. Content moet snackable, shareable en searchable zijn. Daarbij analyseren we als voorbeeld een top vijf datingsites van Nederland op een drietal factoren:

  • Snackable: de content is kort en simpel om te delen via social media;
  • Shareable: de content thema's en onderwerpen zijn aantrekkelijk om te delen;
  • Searchable: de content moet doorzoekbaar, maar bovendien vindbaar zijn.

Top 5 datingsites

Aangezien er tegenwoordig talloze datingsites bestaan zijn op basis van een drietal factoren onderstaande top vijf datingsites gekozen. Er is gekeken naar aantal gebruikers, betrouwbaarheid en aangeboden extra's.

  1. Lexa (bekend en vertrouwd): wordt al meerdere jaren uitgeroepen tot de beste en een van de grootste datingsite van Nederland. Lexa richt niet op een specifieke categorie en maar op een algemene doelgroep. Lexa beschikt over een geavanceerd zoeksysteem en een date garantie waarbij leden hun geld terugkrijgen wanneer ze binnen zes maanden geen date krijgen. Lexa is actief op Facebook, Twitter en Instagram. Het dating platform beschikt over een website en een mobiele app. Lexa onderscheidt zich met de leus 'ontmoet vandaag nog serieuze singles'.

    Social media analyse Lexa
  2. Relatieplanet (slow dating en betrouwbaar): staat voor serieus en langzaam daten. Relatieplanet vindt het belangrijk om iemand echt te leren kennen voordat singles een relatie beginnen. Het dating platform beschikt over een groot ledenbestand waarvan de meesten een leeftijd van 30 of ouder hebben. Er wordt geen onderscheid gemaakt in leeftijd, geaardheid of opleidingsniveau. De datingsite is gewoon voor iedereen. Relatieplanet is actief op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Naast de website is Relatieplanet ook te vinden op een mobiele app.

    Social media analyse Relatieplanet
  3. Pepper (interactief en spontaan): is anders dan andere datingsites. Pepper hecht waarde aan jezelf voordoen zoals je echt bent. Pepper is een datingsite waarvan de meeste leden tussen de 25 en 45 jaar oud zijn. Uniek aan Pepper is de fotocollage waarbij de profielweergave met veel afbeeldingen in één opslag kan worden getoond. Dus geen lange teksten van interesses, maar een vrolijk visueel overzicht. Pepper is actief op Facebook, Instagram, Twitter, Google+ en Pinterest. Naast de website heeft Pepper ook een mobiele app.

    Social media analyse Pepper
  4. Parship (persoonlijk en hoger opgeleiden): richt zich specifiek op hoger opgeleiden van voornamelijk ouder dan 30 jaar met een serieuze relatiewens. Wat dit platform onderscheidend maakt is dat het personen matcht op basis van een persoonlijkheidstest. Parship gelooft dat verliefd worden meer is dan alleen toeval. Met de persoonlijkheidstest komen gebruikers tot nieuwe inzichten over zichzelf en met betrekking tot relaties. Het dating platform gelooft dat dat de sleutel is tot een fijne relatie. Parship is actief op Facebook en Twitter. Parship beschikt ook over een mobiele app.

    Social media analyse Parship
  5. 50PlusMatch (serieuze date en actieve 50-plussers): is vor iedereen die ouder is dan 50 jaar en op zoek is naar vriendschap of liefde. Dit is een van de grootste website die speciaal gericht is op mannen en vrouwen van 50 jaar of ouder. Het platform richt zich specifiek op deze groep mensen die online nieuw geluk willen zoeken. Ze benadrukken dat je als 50-plusser nog jong genoeg bent voor nieuwe contacten en belevenissen. 50PlusMatch is actief op Facebook, Twitter en YouTube. 50PlusMatch beschikt over zowel een website als mobiele app.

    Social media analyse 50PlusMatch

Social media analyse

Voor het onderzoek zijn bovenstaande vijf datingsites geanalyseerd op het 3S-model. Hieruit blijkt waar de datingsites online in uitblinken en waar eventuele kansen nog opgepakt kunnen worden. Op basis van de uitkomsten wordt aan het einde van dit artikel praktische tips voor een sterk online merk benoemd. Om de social media analyse behapbaar te houden is er gekozen om de analyse te beperken tot Facebook, Twitter en Instagram. Alleen Parship en 50PlusMatch zijn niet actief op Instagram.

Het 3S-model per social media kanaal

3S-model analyse Facebook

3S-model analyse Twitter

3S-model analyse Instagram

Conclusie

Uit de analyse kan geconcludeerd worden dat zelfs de grootste vijf datingsites van Nederland hun online profilering niet sterk doorvoeren op ieder social media kanaal. De datingsites zijn ieder het meest consistent op Facebook, maar bij Twitter en Instagram wordt veel informatie van derden gedeeld en niet zozeer gekoppeld aan thema's. Daarnaast kan het soort content beter afgestemd worden op het type social media kanaal. Nu laten de datingsites hun online profilering grotendeels vallen op Twitter en Instagram, door hier geen relevante content te delen. Ondanks dat de datingsites ieder vragen stellen in hun berichten en deze veelal voorzien van een backlink of visueel element, gaan ze weinig tot niet de interactie aan met hun doelgroep. Het aangaan en onderhouden van relaties staat centraal op social media en voor de gebruikers.

Een effectieve community gaat verder dan alleen een bedrijfspagina op social media. Door de stappen van het 3S-model op te volgen, zorgt u voor bindende content op uw social media kanalen. Het 3S-model biedt daarom overzicht en kan gezien worden als een soort checklist om uw content efficiënt en effectief te gebruiken. Zo behaalt u met minimale inspanningen het gewenste bereik en een sterke online profilering!

De getoonde data in de afbeeldingen is verzameld op 13 december 2019, zoals destijds was weergegeven op de social media kanalen van Lexa, Parship, Relatieplanet, Pepper en 50PlusMatch.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek