20 content tools voor iedere online marketeer



20 content tools voor iedere online marketeer

Als online marketeer weet u waarschijnlijk niet beter dan snel schakelen tussen verschillende platforms, (online) werkomgevingen en media. Misschien heeft u zelf wel ondervonden hoe onhandig het is om steeds op elk apart social media kanaal uw content te plaatsen of in kaart te brengen wat er over uw bedrijf of merk gezegd wordt. Dit moet gemakkelijker kunnen! Zeker weten: content tools bieden hierin een uitkomst. Tooling maakt het werk van online marketeers makkelijker, mits het op de juiste manier wordt gebruikt. Dit artikel heeft daarom als doel om inspiratie te geven over verschillende content tools en welke mogelijkheden er zijn. Zo wordt u op weg geholpen naar de tool die het beste bij uw bedrijf of werkzaamheden past.

5 tools voor SEO-proof content

De tijd dat Search Engine Optimization (SEO) bestond uit het enkel plaatsen van keywords op de juiste plekken is voorbij. Tegenwoordig is zoekmachineoptimalisatie veel complexer geworden, waarbij de balans tussen de structuur van de website, externe link en content moet kloppen. Met deze vijf tools bent u verzekerd van een hoge positie in de zoekresultaten van Google:

  1. Google Adwords. Dit is een advertentieprogramma dat gemaakt is door Google en bedrijven de mogelijkheid biedt om zoekmachine gebruikers te bereiken met 'search ads'. Zo geeft Adwords het zoekvolume aan, de kosten om ermee te adverteren in Google en hoeveel andere bedrijven met het woord (willen) adverteren. Deze tool draagt bij aan het zo effectief mogelijk schrijven en indelen van uw content, waardoor u online beter gevonden wordt.
  2. Google Mobile Friendly test. Aangezien het grotendeel van zoekopdrachten tegenwoordig wordt uitgevoerd via de smartphone, is het van belang dat uw website compatibel is met deze apparaten. Met de Google Mobile Friendly Test ontvangt u inzicht in de zichtbaarheid van uw website op mobiele apparaten en geeft tevens tips hoe u de user experience kunt verbeteren.
  3. SEO-Minion. Dit is een gratis SEO-plug in voor Google Chrome die met één druk op de knop al uw pagina's beoordeelt op cruciale SEO-onderdelen. SEO-Minion biedt een gedetailleerd beeld van de URL, titel, metabeschrijving, koppen en afbeelding. U kunt tijdens uw werkzaamheden direct wijzigingen aanbrengen aan bestaande inhoud.
  4. SEO-Spider. Dit is een zogenaamde online sitecrawler, die zowel kleine als grote websites efficiënt naloopt op belangrijke onsite gegevens. Hierdoor kunnen website onderdelen worden verbeterd en weloverwogen SEO beslissingen worden genomen.
  5. MozBar. Dit is een handige browser-extensie voor het ontwikkelen van een linkbuilding-strategie. Een groot gedeelte van de autoriteit die Google aan een webpagina geeft, wordt bepaald door de backlinks vanaf externe, relevante websites. MozBar geeft per webpagina de autoriteit score weer. De extensie is echter alleen te gebruiken met Google Chrome.

5 tools voor optimale samenwerking

Tegenwoordig is samenwerking op afstand of op verschillende momenten van de dag geen zeldzaamheid meer. Het internet biedt een breed scala aan online alternatieven waardoor geen fysieke vergaderingen meer georganiseerd te hoeven worden om te overleggen over de voortgang van een project. Van kleine apps voor brainstormsessies, tot omvangrijke project managers: dit zijn de vijf beste tools voor online overleggen, ideeën strooien en virtueel taken afvinken.

  1. Contentkalender. Een goede contentkalender levert zowel tijdswinst als overzicht op. Er bestaan verschillende tools waarmee u over een bepaalde periode content inplant. Dit kan natuurlijk met Excel, maar ook met online programma's waarmee u uw content kunt creëren, inplannen, publiceren en evalueren. Denk aan CoSchedule, Later, Tailwind, Buffer of Hootsuite. Lees in dit artikel hoe deze content tools uw werk makkelijker maken.
  2. Google Drive. Als online marketeer is uw werkfocus, uiteraard, online. Uw werkzaamheden bestaan veelal uit internet gerelateerde handelingen. Wanneer u samenwerkt met een team, kan het daarom handig zijn om het online beheren van documenten te delen met specifieke collega's of samenwerkingspartners. Wel zo fijn als alles op één plek staat. Met Google Drive is dit mogelijk.
  3. Slack. Samenwerken met collega's wordt nog leuker met overzichtelijke chats. Slack bespaart niet alleen een hoop inbox-leed, het verbetert ook de persoonlijke workflow. Met slack is de wirwar aan snelle communicatiekanalen niet meer nodig. Dus weg met Skype om 'even snel iets vragen', Whatsapp om 'elkaar af te leiden' en mondeling 'even praten met elkaar'. Vind dan nog maar iets terug. Dankzij Slack heerst er orde in het intern kennis delen met elkaar.
  4. Trello. Dit is een handige en veelgebruikte projectmanagement tool binnen bedrijven. Voor iedere activiteit kan een Trello Bord gemaakt worden, waarbij taken gelabeld kunnen worden en daarmee toewijzen aan iemand uit het projectteam. zo blijft alles in één overzicht. Ook werken volgens de scrum methode is mogelijk. De Trello Borden kunnen bijna onbeperkt uitgebreid worden met opmerkingen, checklists, foto's, bijlagen, tekst en kleurtjes. Lees in dit artikel meer hoe u Trello kunt gebruiken voor het plannen van content.
  5. Jira. Jira is een krachtige werk beheertool die gebruikt kan worden voor agile teams. Het biedt standaard scrum- en kanban borden, een breed scala configuraties voor projectmanagement teams, taakbeheer opties en een gestructureerde workflow. Jira is compatibel met Trello, waardoor eenvoudig werk geconfigureerd kan worden tot één overzicht. Samen vormen ze een krachtig platform om als team meer werk te verzetten.

5 tools voor effectieve social media

Uren lang cijfers copy-pasten in Excel is verleden tijd, anno 2020 bestaat er een breed scala aan effectieve social media tools die het indelen, publiceren en monitoren vergemakkelijkt. Met deze vijf geselecteerde tools heeft u direct realtime inzicht in de prestaties van uw social media activiteiten.

  1. Bit.ly. Dit is een gratis webdienst waarmee u links of webadressen kunt inkorten tot zogenaamde bitlinks. Het delen van links op social media berichten draagt bij aan het bouwen van een online reputatie en verbeterde zichtbaarheid door inzicht te krijgen in waar, wanneer en hoe vaak mensen op links klikken en delen. Met Bitly heeft u toegang tot statistische gegevens over alle links die met de webdienst zijn gegenereerd.
  2. Coosto. Met deze social media management tool maakt u uw online data begrijpelijk zodat u uw doelgroep beter begrijpt, uw online reputatie beschermt en inspeelt op de online wereld van vandaag. Met Coosto kunt u deelnemen aan het gesprek, ongeacht welk social media kanaal of medium. Coosto geeft bedrijven de met monitor functies de mogelijkheid om in te spelen op vragen, klachten of crisissituaties in de goede richting sturen. Met Coosto kunt u ook uw contentmarketing uitbreiden, influencers opsporen en de concurrentie in de gaten houden. Een must voor iedere online marketeer!
  3. Klipfolio. Dit is een tool waarmee dashboards gebouwd kan worden voor vrijwel elke marketing-, sales of HRM-tool wanneer ze over een Application Programming Interface (API) beschikken. Oftewel, wanneer u gebruik maakt van een digitale werkomgeving is Klipfolio een handige tool om resultaten van verschillende social media campagnes te bundelen in één overzicht. Denk hierbij aan een counter voor het aantal Facebookvolgers, websitebezoekers of resultaten van Google Adwords campagnes.
  4. Cyfe. Is een tool die inzicht geeft in de resultaten uit verschillende social media kanalen. Hierdoor ontvangt u een goed beeld van hoe uw content het afgelopen tijd heeft gedaan en worden alle kanalen in één overzicht verwerkt. Met Cyfe kan ook interactieve dashboards gemaakt worden, bijvoorbeeld voor verschillende KPI's.
  5. Nine Connections. Met deze applicatie worden medewerkers ondersteund in het delen van content op hun eigen social media accounts. De app biedt mensen content aan over onderwerpen die interessant zijn voor uw business. Individuen of bedrijven vinden professionals interessanter wanneer ze artikelen delen die niet alleen over hun eigen bedrijf gaan. De ervaring leert dat medewerkers zich graag op social media delen wat hen (zakelijk) bezighoudt. Met Nine Connections wordt voorkomen dat er professionele missers gedeeld worden en worden medewerkers ondersteund in het uitdragen van hun eigen professionele merk.

5 tools voor prachtige foto's

Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld en we weten allemaal: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Wanneer u beeld gebruikt, blijft een tekst beter hangen en is de boodschap beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen een tekst, waardoor de tekst aantrekkelijker is om te lezen. Met deze vijf tools maakt u in een handomdraai prachtige beeldmateriaal voor al uw mediums.

  1. Canva. Deze tool is voor alle creatievelingen die niet zo handig zijn met ADOBE Photoshop een uitkomst. Canva helpt om eenvoudig ontwerpen te maken en infographics te creëren voor unieke content. Denk aan folders, posters, presentaties, visitekaartjes en social media kanalen. Het biedt de mogelijkheid om met meerdere personen samen te werken aan één design.
  2. Tinypng. Het laatst wat u als online marketeer wilt is het langzaam laden van website pagina's door te grote afbeeldingen, met als nadelige bijkomstigheid het lager ingedeeld worden in de zoekresultaten door Google. Met Tinypng kunt u de bestandsgrootte van afbeeldingen verkleinen zonder dat u de kwaliteit verminderd. Het comprimeren van afbeeldingen zorgt voor een snellere laadtijd, wat de gebruiksvriendelijkheid van het medium vergroot.
  3. ADOBE Photoshop. Voor de gevorderde content marketeers onder ons mag ADOBE Photoshop niet ontbreken. Het is een van de meest veelzijdige content marketing tools op gebied van fotobewerking. Het vraagt echter wel discipline om alle functionaliteiten onder de knie te krijgen, maar wanneer dat gelukt is zijn de mogelijkheden eindeloos.
  4. Unsplash. Wanneer u op zoek bent naar beeldmateriaal biedt Unsplash een uitkomst. Door een account aan te maken kunt u collecties maken met foto's en het thematisch indelen. Het beeldmateriaal wordt gratis aangeboden en de kwaliteit is eveneens geschikt voor drukwerk. Daarnaast kunt u andere accounts volgen en wordt u met notificaties op de hoogte gehouden wanneer er nieuwe foto's gedeeld zijn. U kunt zelf natuurlijk ook foto's delen en eveneens uw waardering voor fotografen te tonen door foto's leuk te vinden.
  5. GIPHY. Naast foto's en video's zijn GIF's(Graphic Interchange Format) ideaal voor het trekken van aandacht. GIPHY is een online database en zoekmachine waarmee gebruikers korte looping-video's zonder geluid kunnen zoeken, creëren en delen. Een GIF is compacter dan een video en heeft een eindeloze loop zonder afspeelknop. Het succes van een GIF zit in de kracht van herhaling. In één oogopslag kunt u stilstaand beeld extra beleving geven.

Kies de beste tool voor uw bedrijf

Bovenstaande tools bieden een hulp bij het effectiever inrichten van uw werkzaamheden, het optimaliseren van social media resultaten en het maken van gefundeerde beslissingen. Maar hoe kiest u nu de beste content tool die past bij de uitdagingen en behoeftes die u heeft als bedrijf? Zorg daarom voor een goede voorbereiding en stel belangrijke eisen aan uw keuze. Besteed ook de nodige tijd aan de uiteindelijke zoektocht, dit kost tijd maar wordt uiteindelijk beloond in het efficiënter inrichten van uw werkzaamheden. Want eerlijk is eerlijk: werken met een tool kost tijd en energie. Op lange termijn plukt u de vruchten ervan!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek