Menu

10 tips om meer betrokkenheid op Instagram te creëren



Instagram

Heeft u een Instagram profiel voor uw bedrijf maar krijgt u weinig likes en comments op uw posts? Lees deze 10 tips en creëer meer engagement op Instagram. Instagram is een ideaal middel om meer interactie met klanten te creëren wat bijdraagt aan de klantloyaliteit.

Waarom Instagram?

Instagram heeft meer dan 1 biljoen gebruikers. Daarvan gebruiken 500 miljoen mensen het op dagelijkse basis. Instagram is vooral interessant voor bedrijven met een jonge doelgroep. Instagram gebruikers zijn over het algemeen vrij jong, ongeveer 60% van de Instagram gebruikers in de Verenigde Staten is onder de 30 jaar. Beeld zegt meer dan tekst en Instagram is het perfecte medium om beeld te delen. Het is een goed medium om producten en diensten te promoten en om sales te verhogen.

1. Gebruik hashtags

Door het toevoegen van een hashtag aan een instagram bericht komt het bericht in het hashtag overzicht. Mensen die zoeken op een bepaalde hashtag krijgen het bericht dan te zien. Een hashtag zorgt ervoor dat mensen berichten kunnen vinden over onderwerpen die hen interesseren. Het is hierbij belangrijk om relevante hashtags te gebruiken die de juiste aandacht trekken. U kunt er ook voor kiezen hashtags als een reactie bij een bericht toe te voegen zodat ze niet direct zichtbaar zijn voor volgers. U kunt maximaal 30 hashtags toevoegen aan een bericht.

2. Promoot Instagram posts op alle distributie kanalen

Om meer volgers te creëren is het verstandig om Instagram posts op meerdere kanalen te delen. Deel bijvoorbeeld een link van uw Instagram account in marketing e-mails. Deel daarnaast informatie over Instagram op uw website, blog erover en gebruik andere sociale media kanalen zoals Facebook, Twitter en YouTube om content van Instagram te promoten.

3. Voer een wedstrijd uit

Instagram is een handig medium om wedstrijden uit te zetten. Instagram wedstrijden kunnen zorgen voor extra promotie van uw bedrijf. De meest voorkomende wedstrijd op Instagram is een eenvoudige like & comment wedstrijd. Mensen kunnen iets winnen door een post van uw bedrijf te liken en een comment te plaatsen. Dit soort wedstrijden krijgen relatief veel aandacht en u hoeft er weinig voor te doen. Andere leuke wedstrijden zijn bijvoorbeeld de fotobijschrift wedstrijd. Plaats een leuke foto en vraag volgers om hier een bijschrift bij te bedenken. U kunt aan de persoon met het meest originele bijschrift een prijs uitreiken. Een zoekwedstrijd of puzzelwedstrijd doet het ook goed. Hierbij moeten mensen bijvoorbeeld een rebus of woordzoeker oplossen. Dit is vaak een leuke afwisseling van andere Instagram berichten.

Wedstrijden kunnen meer User Generated Content (UGC) genereren, dit is content die door gebruikers wordt geschreven. Door UGC wordt de vindbaarheid van uw platform beter en dat zorgt voor meer bezoekers. Daarnaast stijgt de geloofwaardigheid en klantloyaliteit als klanten op uw bedrijf reageren, dit zorgt voor meer interactie en een stijgende afname van producten en diensten. Om meer UGC te creëren kunt u aan klanten vragen of zij een foto maken met het product en die plaatsen op Instagram met een hashtag van uw merk. Door deze hashtag kunt u gemakkelijk alle inzendingen van deelnemers vinden en uiteindelijk een winnaar kiezen. Kledingmerk Loavies vraagt bijvoorbeeld aan klanten om foto's met kleding van Loavies te delen met de hashtag #Loavies.

4. Gebruik emojis in titels

Het toevoegen van emojis in een Instagram bericht verhoogd engagement met 2.07%. Dit komt doordat emojis een persoonlijke touch aan posts geven. Gebruikers zien Instagram posts eerder als die van een van hun vrienden dan van een groot bedrijf.

5. Deel videos

Hoewel Instagram in eerste instantie bedoeld was om foto's te delen is het netwerk ook zeer geschikt om video's te delen. Er is een maximum van 60 seconden aan een video als Instagram post. Videos genereren over het algemeen minder likes dan foto's maar wel meer comments. Comments zorgen voor meer engagement. Het is dus verstandig om af en toe te wisselen tussen het plaatsen van foto's en video's. Bovendien kunt u in een video meer overbrengen dan in een afbeelding.

6. Plaats foto's op de beste tijden

Bij het plaatsen van Instagram posts is het verstandig om eens te kijken op welke tijden en dagen dit het beste kan. Op zondag is engagement op Instagram bijvoorbeeld het laagst. Onderzoek van marketingplatform CoSchedule toont aan dat maandagen en donderdagen de beste dagen zijn om een bericht te plaatsen op Instagram. De tijden waarop u het beste iets kunt plaatsen hangt af van uw doelgroep.

7. Plaats foto's met gezichten

Foto's met gezichten krijgen 38% meer likes dan foto's zonder gezichten. Dit betekent niet dat u altijd een foto met een gezicht moet plaatsen, afwisseling tussen foto's is namelijk ook erg belangrijk.

8. Tag locaties

Onderzoek toont aan dat posts met een locatie getagged ongeveer 79% meer engagement hebben. De locatie hoeft niet te corresponderen met uw huidige locatie. Een foto die in een ander land gemaakt is kan dus ook een tag bevatten met dat land. Wanneer Instagram gebruikers op de functie ontdekken klikken, kunnen zij posts zien die dezelfde locatie tag hebben.

9. Werk samen met influencers

U kunt op Instagram samenwerken met influencers om een breder publiek te bereiken. Volgers hebben vaak meer vertrouwen in influencers dan in een onbekend bedrijf. Een influencer kan daardoor gemakkelijk producten en merken aanbevelen. Meer informatie over samenwerken met influencers leest u in deze blog over micro-influencers.

10. Overnames

Een leuke manier om de gebruikelijke Instagram posts af te wisselen is een overname. U kunt bijvoorbeeld een influencer uw Instagram kanaal voor een dag over laten nemen. De influencer zal dan verschillende posts en Instagram stories plaatsen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek