Menu

Problemen binnen uw branche? Maak er gebruik van!



Problemen binnen uw branche? Maak er gebruik van!

Iedere branche heeft haar eigen problemen. Dit kan een slechte reputatie zijn (olie-industrie), een te dure klantenservice (telecommunicatie) of een slechte bereikbaarheid (kleinere - en eenmansbedrijven). U kunt deze problemen als een obstakel zien, maar ook als een kans. Het omzeilen van branchegerelateerde problemen geeft u namelijk een voorsprong op uw concurrentie. Places.nl legt uit hoe u van een probleem een voordeel maakt!

Problemen in het mkb

Als ondernemer van een midden - of klein bedrijf herkent u de volgende problemen wel: weinig financiële middelen voor marketing en communicatie, slechte bereikbaarheid vanwege weinig personeel en de eeuwige concurrentiestrijd met de grotere bedrijven. Hoewel dit grote obstakels zijn, kunt u door slim ondernemen toch veel winst behalen. Places.nl heeft voor elk probleem een aantal tips op een rij gezet.

Probleem 1. Weinig financiële middelen voor marketing en communicatie

Veel ondernemers van kleinere bedrijven hebben nu eenmaal geen bodemloze bankrekening voor TV-commercials, posters, sponsoring en andere vormen van reclame. Toch hoeft dit niet altijd een nadeel te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat mond-tot-mond reclame nog altijd de meest effectieve vorm van publiciteit is. Dit komt omdat vrienden en familie als betrouwbare informatiebronnen worden gezien, en vaak objectiever zijn dan bedrijven zelf. Investeer dus in bestaande klanten en zet hen in om nieuwe klanten aan te trekken. Geef klanten bijvoorbeeld korting als zij een nieuwe klant binnenhalen. Zorg er daarnaast voor dat uw huidige klanten tevreden genoeg zijn om vrienden te vertellen over uw bedrijf. Als u kwaliteit levert enklantvriendelijk bent, wordt dit automatisch door hen gecommuniceerd.

Probleem 2. Slechte bereikbaarheid

Bereikbaarheid is een groot probleem voor het mkb. Doordat er nog steeds te weinig wordt geïnvesteerd in online communicatie, zoals websites en bedrijfsvermeldingen op bijvoorbeeld Telefoonboek.nl, zijn kleinere bedrijven slecht online vindbaar. En zodra klanten een telefoonnummer hebben gevonden, is de kans groot dat er door het bedrijf niet wordt opgenomen door gebrek aan personeel. Dat is zonde, want slechte bereikbaarheid is één van de grootste ergernissen van klanten. Zij stappen bij geen gehoor snel over op een concurrent die wel bereikbaar is. De oplossing is niet duur. Zorg er allereerst voor dat uw bedrijf goed online vindbaar is opTelefoonboek.nlen schrijf een goedebedrijfsomschrijving. De tweede stap is uw telefonisch bereikbaarheid. De Places Antwoordservicebiedt tegen zeer scherpe tarieven een dienst waarbij al uw telefoontjes worden aangenomen, ook als u zelf niet bereikbaar bent. Zo loopt u geen klanten mis en bouwt u bovendien een sterk imago op van een bedrijf dat goed bereikbaar is en klanten graag te woord staat.

Probleem 3. Concurrentiestrijd met grotere bedrijven

Het lijkt soms wel alsof grote bedrijven alles nét iets beter voor elkaar hebben dan kleinere bedrijven. Meer personeel, meer financiële middelen en een grotere klantenkring zorgen al snel voor meer omzet. Toch heeft het mkb iets wat grotere bedrijven vaak missen: bevlogenheid en een oprechte band met klanten en leveranciers. Als ondernemer in het mkb heeft u de luxe om uw klant echt te leren kennen. Maak daar gebruik van! Besteed aandacht aan uw klanten en probeer erachter te komen hoe u hen het beste kunt helpen. Wees betrokken bij uw regio en benadruk het gebruik van streekproducten. Lokaal en betrouwbaar zijn twee kernwoorden die anno 2014 weer helemaal in trek zijn.

Denk in oplossingen

Als u zich wilt onderscheiden in uw branche, is het belangrijk dat u denkt in oplossingen. Bedenk wat de valkuilen van u en uw concurrenten zijn, en hoe u deze op een slimme manier kunt omzeilen. Bijvoorbeeld met het verbeteren van uw online vindbaarheidentelefonische bereikbaarheid, en kleinschalig en lokaalwerken. Lees eens degouden ondernemerstips! Meer informatie over bijvoorbeeld een gratis bedrijfsvermelding op Places.nl? Neem gerust contact met ons op via 024 - 3555 299 of info@telefoonboek.nl.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek