Menu

Hoe zet u een #hashtag goed in voor een social media campagne



Hoe zet u een #hashtag goed in voor een social media campagne

De #hashtagtechniek is zeer waardevol voor social media campagnes. Ze duiken overal op en regelmatig komt het woord voorbij. Maar hoe werkt het nou precies? Wat zijn de gedragsregels en hoe zet u hashtags in voor een campagne? Places.nl legt het voor u uit. Door de juiste hashtags te gebruiken, wordt u namelijk gevonden op Instagram. U komt bij mensen in het zicht, mogelijk bij potentiële klanten. Vervolgens klikken ze op uw profiel en gaan ze u hopelijk volgen.

Wat zijn hashtags

#Hashtags die u bij een afbeeldingen plaatst geven aan dat ze over een bepaald onderwerp gaan. Het woord plaatst u direct na de #. Hierdoor is het betreffende woord klikbaar op Instagram. Elk woord dat u deelt op social media kunt u tot zoekwoord maken. Dit bereikt u door een hekje ervoor te zetten, zoals dit: #hashtag. Het is een mooie manier om in contact te komen met gebruikers die geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp. Populaire Nederlandse hashtags in 2018 waren bijvoorbeeld #vacature, #VVD, #Trump en #Worldcup. Twitter heeft de hashtags geintroduceerd bij het grote publiek. Sindsdien is de populariteit van deze zoekbare woorden meegegroeid met het succes van Twitter. Kortom, een hashtag maakt uw bericht klikbaar, vindbaar en zichtbaar.

De cijfers liegen niet

Uit statistieken blijkt dat het zeer waardevol is om met Instagram aan de slag te gaan als bedrijf. Er zijn namelijk 1 miljard actieve Instagram-gebruikers, elke dag worden er 90 miljoen foto's via Instagram online gezet en 51% van de huidige gebruikers bezoekt elke dag Instagram. Bovendien blijkt de engagement en interactie 15x hoger te zijn dan op Facebook en zelf 48x hoger dan Twitter.

5 Tips voor ondernemers

Als u wilt dat uw onderneming door hashtags aan populariteit wint, moet u zorgen dat uw hashtags bij uw bedrijf passen.

1. Gebruik altijd een hashtag

Door de juiste hashtags te gebruiken bent u zichtbaar en vindbaar voor uw doelgroep en krijg u meer volgers. Gebruik ongeveer vijf hashtags aan uw bericht. Zo wordt uw bericht geen brei van codes.

2. Kies een originele hashtag

Veelgebruikte termen zoals #zinin en #weekend worden zoveel gebruikt dat u er niet meer mee opvalt. Kies een hashtag die uniek is voor uw product of dienst. U kunt ook kiezen om het aan te vullen met hashtags die relevant zijn voor uw product of dienst. Als u een publicatie schrijft over een actueel onderwerp, dan is er waarschijnlijk al een hashtag in omloop. Zodra u die hashtag gebruikt, verschijnt u automatisch in de zoekresultaten.

3. Wees consequent & overdrijf niet

Gebruik uw hashtags altijd op dezelfde manier. Op die manier krijgt een lezer die zoekt op uw hashtag, ook écht alle relevante berichten over dit onderwerp. Wilt u uw Instagram-account inzetten om niet alleen uw doelgroep te bereiken, maar ook om uiteindelijk omzet te maken? Dan is het belangrijk dat u consistent bent. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde kleuren, dezelfde tone of voice, dezelfde stijl enzovoorts.

4. Deel uw hashtags op verschillende platformen & gebruik uw bedrijfsnaam

Het is nuttig om dezelfde hashtags te gebruiken op verschillende platforms. Gebruik ook zeker uw bedrijfsnaam in uw hashtag. Op deze manier blijft u opvallend en weten mensen dat het van uw bedrijf afkomt.

5. Plaats het in context & plan vooruit

Het gebruik van hashtags werkt alleen in een marketingmix. Gebruik uw hashtag op Facebook, Instagram en verwijs ernaar op de website. Als u druk bent, is het ook handig om bijvoorbeeld een keer per maand onderwerpen te verzinnen voor de hele maand. Anders komt er altijd iets op het laatste moment tussendoor.

Een analytische tool zoals Iconosquare, kunt u helpen met het analyseren van hashtags. U kunt zien hoe vaak een bepaalde hashtag gebruikt is en deze vergelijken met hashtags die op dat moment het meest populair zijn op Instagram. Daarnaast kunt u allerlei gedetailleerde informatie zien over de posts die uw hashtag gebruiken. Zo kunt u uw hashtag-strategie optimaliseren voor jouw doelgroep.

Conclusie

Kortom: als u Instagram op de juiste manier inzet, kan het u zeker verder helpen in uw marketingmix. Post geen inhoudsloze boodschappen, maar vertel waar uw bedrijf voor staat. Wat u echt belangrijk vindt, dat trekt de juiste mensen naar uw kanalen toe.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek