Wat is product market fit en hoe realiseer je dat?



Wat is product market fit en hoe realiseer je dat?

Product market fit is een van de belangrijkste termen binnen de marketingwereld. Product market fit wil zeggen dat jouw succes als bedrijf enkel afhangt van de markt waarin je opereert. Decennia geleden was dit al een manier om naar de zaken te kijken, maar waarom is het nog steeds relevant? Places.nl onderzocht alles over product market fit en onze bevindingen lees je in dit artikel.

Waarom hangt het af van de markt?

Op deze vraag is heel simpel antwoord te geven: als er geen markt is voor jouw product en/of dienst, dan wordt jouw bedrijf niet succesvol. Wanneer je product de behoefte van de markt kan bevredigen is het product market fit. Om dit te kunnen realiseren, moet de markt die je wil betreden eerst een behoefte hebben. Jij moet vervolgens een product bedenken wat naadloos aansluit bij die behoefte.

De relevantie van product market fit

Product market fit is niet enkel een manier om jouw product beter te kunnen verkopen. Het dwingt bedrijven en marketeers zich beter in de doelgroep te verdiepen. Door persona's en customer journey's uit te schrijven en vorm te geven, krijgt de doelgroep een gezicht. Het wordt steeds belangrijker om je product beter bij de doelgroep aan te laten sluiten, product market fit realiseren is dus nog altijd erg relevant.

De goede markt

De goede markt vinden, is misschien niet altijd even makkelijk. Je moet een groep mensen vinden die een behoefte heeft die bevredigd moet worden. Hoe je die groep leert kennen en de behoefte kan achterhalen, is redelijk simpel. Met Google Keywords kan je heel makkelijk onderzoek doen naar de woorden en onderwerpen die vaak opgezocht worden op het internet. Op die manier leer je zowel de doelgroep als hun behoefte kennen. Zo doe je onderzoek naar of deze markt wel de juiste is voor jouw product, of dat je beter het product of de markt kunt aanpassen.

Wanneer past jouw product bij de behoefte?

Als je denkt dat jouw product de behoefte van de klanten gaat bevredigen, is het altijd een goed idee om nog een kwantitatief onderzoek ernaar te doen. Door echt te praten met de doelgroep en samen over je idee te sparren in bijvoorbeeld een reeks interviews of een focusgroep, kom je tot betere inzichten en leer je of jouw product past bij de markt of juist niet.

TEST: Is mijn product market fit?

Er zijn verschillende manieren om te testen of je product voldoet aan de voorwaarden om product market fit te zijn. De meeste manieren om dat te testen zijn wederom via kwantitatief onderzoek. Door dingen te vragen aan de doelgroep als:

  • Zou je het product aanraden aan een vriend in een soortgelijke situatie?
  • Wat zou je doen als je het product niet meer zou kunnen gebruiken?

Hierdoor kun je zien of jouw product geheel naar wens is bij de doelgroep en of er nog ruimte is voor verbetering.

Je kan het product ook daadwerkelijk laten testen door de markt. Wanneer een klein, maar representatief, gedeelte van de markt jouw product gaat gebruiken, kun je hun bevindingen inzetten om het product te verbeteren. Je krijgt op deze manier niet alleen de denkwijze van de doelgroep mee, maar ook de emoties die zij voelen jegens het product en de behoefte. Dit zijn allemaal nuttige inzichten voor jou en je bedrijf.

Conclusie

Product market fit gaat niet enkel om hoe jij jouw product het beste in de markt kan zetten. Het draait allemaal om de markt en diens behoeften. Jouw product dient de behoefte te bevredigen. Om dat te kunnen doen moet jij je verdiepen in je doelgroep. Doe onderzoek naar de behoeften, de meest gezochte woorden op het internet en bespreek met de doelgroep of jouw product ook echt past bij hun "probleem". Ook nu moet je continu blijven denken vanuit de klant. De klant is immers altijd koning.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek