Freelancer in de fysiobanche: hoe pakt u dit aan?



Freelancer in de fysiobanche: hoe pakt u dit aan?

In Nederland zijn er enorm veel fysiotherapeuten. Sommigen werken in loondienst, anderen werken als freelancer. Beide manieren van werken hebben zowel voor- als nadelen. Wilt u graag de overstap tot freelancer maken en wilt u meer weten over het hoe en wat? Places.nl zocht voor u uit waar u op moet letten als freelancer in de fysiobranche.

Verzekeringen en pensioen

Wanneer iemand de overstap wil maken van loondienst naar zelfstandig werken, kan dit veel vragen met zich meebrengen. ZZP'ers moeten nu eenmaal iets meer zelf regelen dan mensen die in loondienst zitten. ZZP'ers regelen bijvoorbeeld hun eigen verzekeringen. Wanneer u dan ziek wordt en niet kan werken, zorgt de verzekering ervoor dat u alsnog een basisinkomen heeft. Naast de arbeidsongeschiktheidsverzekering, is het verstandig om ook een aansprakelijkheidsverzekering aan te schaffen. Dit is in het geval dat u iets van één van uw werkgevers stuk zou maken, dan bent u hier niet aansprakelijk voor.

Als u niet in loondienst werkt, heeft u ook geen pensioen. Om er toch voor te kunnen zorgen dat u op uw oude dag nog een beetje van het leven kunt genieten, is het handig om alvast zelf wat opzij te zetten voor later. Als ZZP'er mag u namelijk een gedeelte van uw winst gebruiken als oudedagsvoorziening.

Uw zaken goed op orde

Vanaf het moment dat u officieel een eigen bedrijf heeft, wordt er van u verwacht dat u zelf belastingaangifte gaat doen. In de fysiobranche betekent dit dat u per kwartaal aangifte moet doen. Om dit iets simpeler te maken, zijn er boekhoudprogramma's beschikbaar op het internet. Door het zelf te doen, hoeft u geen geld uit te geven aan een extern persoon.

Van klantvriendelijkheid tot deskundigheid

Naast alle praktische zaken, is het natuurlijk ook van belang wat klanten van u als fysiotherapeut vinden. Wat zijn nu dingen die klanten graag zien in hun therapeut en wat kan juist verbeterd worden bij veel fysiopraktijken? Uit de recensies op Telefoonboek.nl is het volgende gekomen:

  • Klanten vinden het belangrijk dat ze een deskundige therapeut voor hen hebben zitten.
  • Wanneer u klanten snel van hun pijn af helpt, is dit natuurlijk het allerbeste.
  • Klanten worden graag gehoord en verwachten dan ook dat de therapeut echt naar hen luistert.
  • Korte wachttijden (zowel bij een afspraak maken als vlak voor de geplande afspraak) worden erg gewaardeerd.
  • Klantvriendelijkheid is lang niet overal erg hoog. Klanten waarderen het dus des te meer als uw praktijk wel erg klantvriendelijk is.

Wat vinden klanten juist niet fijn?

Veel klanten laten ook verbeterpunten achter voor hun fysiotherapeut. Misschien kunt u beter voorkomen dan genezen door alvast te kijken of u rekening houdt met de dingen die klanten niet fijn vinden aan fysiopraktijken.

  • Voor veel mensen speelt de prijs een grote rol bij het kiezen van een therapeut. Niet elke therapeut wordt vergoed bij iedereen. Een juiste prijs/kwaliteitsverhouding is dan wel degelijk erg belangrijk.
  • Bij sommige therapeuten ligt de valkuil dat klanten zich niet serieus genomen voelen wanneer de therapeut niet genoeg aandacht aan hen lijkt te schenken of haastig overkomt.
  • Veel praktijken zijn telefonisch niet goed bereikbaar. Voor veel mensen is het al een grote stap om überhaupt te bellen voor een afspraak. Zorg er dan voor dat er iemand is die de telefoon voor hen oppakt.

Top 3 fysiotherapeuten met de beste reviews

De fysiopraktijken zijn beoordeeld op basis van de reviews die zij ontvangen hebben op Telefoonboek.nl. Een praktijk die bijvoorbeeld van twee reviews een tien scoort, komt misschien wel minder hoog in de lijst te staan dan een praktijk die uit twintig reviews een acht scoort. De drie beste fysiotherapeuten van Nederland zijn:

  • Praktijk Roelof Baart - Maartensdijk (9,6 uit 18 reviews)
  • Mara Tar Fysiotherapie - Den Haag (9,4 uit 14 reviews)
  • M. Wiegel Prakt. fysiother., haptonomie, hypno-/bowen ther - Den Haag (7,6 uit 13 reviews)


Conclusie

Als freelancer werken kan erg prettig zijn, maar u moet met verschillende aspecten rekening houden. U heeft nu de financiële kant van het werk ook op uw bordje genomen, waardoor u zelf uw zaken op orde moet krijgen. Het is belangrijk dat u structuur brengt in uw bedrijf door op tijd aangiften te doen, uw verzekeringen te hebben en natuurlijk uw pensioen in gedachten te houden. Verder is het voor de klant fijn als u simpelweg een goede fysiotherapeut kunt zijn. Door te letten op dingen als telefonische bereikbaarheid, oprechte interesse en kortere wachttijden, kunt u de klantervaring een stuk prettiger maken.

Op Telefoonboek.nl kunnen mensen een heleboel fysiotherapeuten vinden en voor u als freelance fysiotherapeut kan het enorm aantrekkelijk zijn om uw bedrijf op dit platform aan te melden. Misschien krijgt uw bedrijf dan ook wel van die positieve reviews de volgende keer!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek