Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Say hello to chatbots: de servicemedewerkers van de toekomst!



Say hello to chatbots: de servicemedewerkers van de toekomst!

Er is geen beter moment voor de chatbot dan vandaag. Bedrijven daadwerkelijk bezoeken is verouderd en vervangen door iets nieuws. Communiceren door middel van tekst is inmiddels de nieuwe standaard geworden. Klanten sturen liever een e-mail, SMS of live chat bericht dan dat ze dat ze keer op keer de telefoon erbij pakken. De customer service industrie richt zich dan ook steeds meer op chatbot, aangezien deze aansluit bij deze huidige tendens. Places.nl zocht voor u uit wat een chatbot nu eigenlijk is, wat de voordelen zijn van een chatbot en hoe u chatbots in kan zetten binnen uw bedrijf.

Allereerst, wat is een chatbot nu eigenlijk?

Een chatbot is een programma dat een echte conversatie via een chat interface simuleert. Deze bots worden voor een breed scala aan toepassingen ingezet, van functioneel tot entertainment, en kunnen in verschillende populaire chat applicaties, waaronder Slack, Facebook messenger en SMS berichten, worden geïmplementeerd. Daarnaast hebben chatbots de mogelijkheid om gesproken of geschreven opdrachten te herkennen en te bepalen naar welke informatie of om welke actie wordt gevraagd en zijn zij dus niet langer de houterige computers van 10 jaar geleden.

Voordelen van de chatbot

Onze tijd is tegenwoordig zeldzaam en daarnaast ook erg waardevol. Een van de meest genoemde ergernissen bij klanten over klantenservice is dan ook het wachten op antwoord. Een livechat helpt enorm met het versnellen van dit proces, aangezien chat operators meerdere gesprekken tegelijk kunnen voeren en zo veel meer klanten kunnen helpen. Daarnaast kan een chatbot ook standaardvragen beantwoorden, wanneer deze zijn opgenomen in de FAQ.

Een ander voordeel van de chatbot is dat hij steeds slimmer wordt. Dit betekent dat de mogelijkheden van deze chatbot alleen maar toenemen. Als een klant bijvoorbeeld op zoek is naar een specifiek product kan een chatbot een catalogus afgaan en aan de hand hiervan gepersonaliseerde aanbevelingen doen. Mocht de stap naar een volledige automatische klantenservice te groot zijn, dan kan u er natuurlijk ook voor kiezen om uw klanten alsnog met een medewerker in contact te brengen. Veel bedrijven kiezen voor deze middenweg, waarbij zowel chatbots als medewerkers de klant te woord staan.

Waar klanten nu nog veelal overstappen op hun desktop om contact op te nemen met de klantenservice kunnen chatbots ervoor zorgen dat dit niet meer nodig is. Deze bots doen namelijk in de mobiele omgeving hun ding waardoor een bezoeker kan shoppen en afrekenen binnen een enkele app of interface. De klant hoeft dus nooit meer van zijn mobiel of tablet te switchen naar een computer, want ook de tablet of de mobiel biedt de optimale mogelijkheden tot contact met de klantenservice aan.

De toekomst van chatbots

Hoewel dit natuurlijk allemaal fantastisch klinkt, hebben de chatbots nog een lange weg te gaan. Er valt nog een heleboel te verbeteren op het gebied van chatbots en hierdoor zullen ze nog niet zo snel menselijke medewerkers vervangen. Wel vormen ze voorlopig een toevoeging aan de menselijke klantenservice. Mocht de stap voor een chatbot in de klantenservice nog te groot zijn, dan kunt u bij Places.nl terecht waar u een antwoordservice pakket kunt afsluiten. Zelfs buiten uw openingstijden of bij drukte worden uw klanten door gemotiveerde medewerkers van Places.nl die uw klant net dat stukje menselijk contact kunnen bieden wat de chatbot als computer voorlopig nog mist.


Delen:



Reacties