Een goede online merkreputatie start bij webcare



Een goede online merkreputatie start bij webcare

Een goede merkreputatie wil ieder bedrijf wel hebben, maar die reputatie moet worden verdiend. Merkreputatie is niet wie jij als bedrijf bent, al heeft dit er wel mee te maken. Een merkreputatie is wat de mensen van buitenaf van jouw bedrijf vinden. Wanneer je een goede merkreputatie hebt, komt wat mensen van je vinden overeen met wie jij bent. Maar een reputatie gaat niet enkel meer over alles wat je offline doet en bent. Tegenwoordig gaat dit gepaard met alles wat er online gebeurt. Places.nl zocht uit hoe je het beste kunt bouwen aan een goede online merkreputatie.

De relatie met je klant

Een goede reputatie gaat om het hebben van een goede relatie met je klanten en doelgroep. Consumenten doen steeds vaker onderzoek naar bedrijven en producten voor ze iets aanschaffen. Dit vooronderzoek leidt naar jou als bedrijf en pas als jij goed uit de verf komt bij de klant, zal die ook daadwerkelijk iets kopen van je. Je online reputatie wordt gemaakt door wat andere klanten over jou als bedrijf zeggen. Zijn ze juist positief of negatief? De reviews die zij achterlaten kunnen potentiële klanten beïnvloeden.

Reviewmanagement

Maar als klanten slechte reviews achterlaten, kan jij toch niet zoveel doen aan je online reputatie? Dat heb je verkeerd. Veel bedrijven doen het nog niet, maar het is wel enorm belangrijk: reviewmanagement. Door op een goede manier op de reviews van klanten te reageren, kan je je reputatie verbeteren. Bijna ieder bedrijf krijgt slechte reviews, je kan als mens ook niet alles goed doen. Door in te gaan op de review, te verkondigen dat het je spijt dat het zo is gelopen en een oplossing aan te bieden, gebruik je reviewmanagement als een marketing tool. Andere klanten kunnen namelijk zien hoe goed jij het hebt aangepakt en hierdoor misschien eerder geneigd zijn met jouw bedrijf of producten in zee te gaan.

Blijf innoveren

Het is één ding om te zeggen dat je dingen anders gaat aanpakken, het is een volgende stap om het daadwerkelijk te doen. De input die negatieve reviews leveren, kan heel waardevol zijn voor jouw bedrijf. Die kritiek kan je namelijk gebruiken om te blijven innoveren en verbeteren. Wanneer klanten zien dat hun kritiek is omgezet tot verbetering binnen het bedrijf, zorgt dit voor een positieve verandering in de online reputatie. Het is zelfs zo dat 95% van de klanten terugkeert voor een volgende aankoop wanneer hun klacht goed is behandeld.

Merkambassadeurs

Omdat consumenten steeds meer op zoek gaan naar de ervaringen van anderen bij een bedrijf of product, kan het handig zijn voor een onderneming om merkambassadeurs aan te stellen. Merkambassadeurs kunnen betaalde medewerkers zijn, maar het is veel geloofwaardiger als het trouwe klanten van het merk zijn. Deze ambassadeurs zullen met liefde het merk verdedigen en de positieve kanten van je bedrijf ter gehore brengen. Consumenten vertrouwen een merkambassadeur eerder dan reclames die het merk zelf uitzendt.

Digitaal aanwezig

Consumenten vinden het belangrijk dat ze jouw bedrijf online kunnen vinden. Het is dan ook van belang om op zoveel mogelijk relevante sociale media te zitten. Wees waar je klant ook is. Wil je weten of je digitale aanwezigheid voldoende is of dat je er nog een tandje bij moet schroeven? Je kunt ten alle tijden je resultaten terugzien in Google Analytics. Het bijhouden van likes en reacties op social media, helpen je ook al bij het verbeteren van je reputatie.

Conclusie

Een goede online merkreputatie start niet alleen bij jezelf, maar ook bij goede webcare. Wanneer je juist handelt bij het reageren op reviews en met de input ook echt wat doet, kunnen consumenten zien dat je je betrokken voelt bij de doelgroep en hun mening ook echt waardeert. Door echte fans merkambassadeurs te maken, zorg je ervoor dat er positieve mond-tot-mondreclame door de wereld gaat en wanneer klanten dan iets over je bedrijf te horen krijgen, kunnen ze je gelijk vinden op alle social media kanalen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties