Menu

Zo bereikt u de media met het juiste persbericht



Zo bereikt u de media met het juiste persbericht

Wat persberichten betreft heeft de media alle macht in handen. Zij kunnen uw e-mail simpelweg negeren of uw verzoek afwijzen en op die manier gaat dat persbericht er niet komen. De media hebben keuze genoeg en zij hebben uw bericht dus niet nodig om hun pagina's te vullen. Hoe kunt u als ondernemer toch hun aandacht trekken? Met een pitchbrief! Places vertelt u hoe u dit aanpakt.

Waarom een pitchbrief?

Een pitchbrief voor een persbericht kunt u eigenlijk zien als een sollicitatiebrief en cv voor een vacature. Waarom zou de journalist uw persbericht moeten kiezen? Met een pitchbrief wilt u weinig tijd in beslag nemen, maar wel de aandacht trekken van de journalist. Dat is nog niet zo gemakkelijk, daarom hier een aantal tips:

1. Zorg voor een goed onderwerp

Een goed onderwerp klinkt als een aantrekkelijke headline van een artikel. Noem de bedrijfsnaam niet in het onderwerp. Zorg daarnaast dat het onderwerp minder dan 47 tekens bevat zodat het onderwerp volledig gelezen kan worden in de mailbox.

2. Houd rekening met de timing

Door een pitchbrief eerder te sturen dan het uiteindelijke persbericht gunt u de journalist wat meer tijd om het artikel te optimaliseren.

3. Een journalist is ook een mens

Maak de pitchbrief persoonlijk. Heeft u bijvoorbeeld laatst een interessant artikel van de desbetreffende journalist gelezen? Vermeld dat dan in de pitchbrief! Wees wel oprecht met de complimenten, door overdreven complimenten prikt een journalist zo heen.

4. Weet waar u over praat

Ofwel, doe uw huiswerk. Wat voor artikelen schrijft de journalist? Welke onderwerpen kaart hij of zij aan, en wat is de doelgroep?

5. Wees kort maar krachtig

Vertel kort en bondig waarom het nieuws interessant is voor de desbetreffende journalist. Zet de belangrijkste informatie vooraan, zodat de journalist in één oogopslag kan zien waar u het over wilt hebben.

6. Maak gebruik van infographics

Bent u goed met Adobe Photoshop of Illustrator? Maak dan een infographic om extra indruk te maken!

7. Let op uw woorden

Gebruik geen capslock, geen dik- of cursief gedrukte woorden, niet onnodig opscheppen en vermijd woorden als 'fantastisch' of 'ontzettend'.

8. Sluit krachtig af

Sluit af met een duidelijke call-to-action. Wat wilt u dat de journalist nu doet? Verwen de journalist daarnaast met een gratis sample en een woord van dank dat hij of zij de tijd heeft genomen om uw e-mail te lezen.

Kost dit meer tijd dan enkel het verzenden van een persbericht? Ja, dat klopt. Levert het meer op? Ja, dat zeker. Probeer het eens en zie hoe u dat persbericht scoort!

Aandacht op een andere manier

Wordt het voor uw bedrijf geen persbericht, maar wilt u wel op een andere manier als onderneming in de spotlight komen te staan? Maak dan een gratis bedrijfsvermelding aan via Places. Daarmee bent u gratis vindbaar op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Heeft u vragen over adverteren via Places? Bel dan naar 024-8200617. Wij adviseren u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om extra op te vallen met uw bedrijf.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek