Menu

Zet de klant centraal (maar nu echt!)



Zet de klant centraal (maar nu echt!)

De klant centraal zetten is helemaal 2014. Steeds meer bedrijven komen erachter dat klanten de drijvende kracht zijn achter hun succes. Zonder klanten is ondernemen immers onmogelijk. Toch gaat er op het gebied van klantrelaties nog veel mis. Veel bedrijven zien de klant nog steeds als middel in plaats van als doel. Places.nl legt uit hoe u als ondernemer in het mkb winst kunt behalen door uw klant centraal te zetten... Maar nu écht! Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat bedrijven waarbij de klant het middelpunt is beter scoren dan bedrijven die dat niet doen. Dat is niet vreemd. Als u klanten centraal zet, bent u namelijk altijd op de hoogte van hun wensen en voorkeuren. Met deze informatie past u uw producten en diensten beter aan op uw doelgroep. Het resultaat: tevreden en trouwe klanten die blijven terugkomen en zorgen voor positieve publiciteit.

Wees persoonlijk

Benader uw klant op een persoonlijke maar beleefde wijze. Begin uw mails bijvoorbeeld niet met 'Geachte heer/mevrouw' maar met 'Beste mevrouw Jansen'. Laat ook weten dat u op de hoogte bent van de persoonlijke situatie van uw klanten. Wat is bijvoorbeeld hun leeftijd, gezinssituatie en leeftijd? Deze informatie achterhaalt u door uw klanten een persoonlijk account aan te laten maken op uw website. Hier hebben zij inzicht in al hun aankopen en kunnen zij hun gegevens en interesses doorgeven.

Doseer informatie

Consumenten willen geïnformeerd worden, maar niet worden overrompeld met informatie. Wees dus voorzichtig met de hoeveelheid informatie op uw website en in uw mails. Pas mobiele websites en webpagina's aan naar de behoeften van de bezoeker. Een klant die een artikel aan het bestellen is, heeft geen behoefte aan informatie over de missie en visie van uw bedrijf. Overzicht is in dit geval belangrijker dan bedrijfsidentiteit.

Betrek uw klanten

Als u wilt weten wat er in uw klanten omgaat, zult u hen moeten betrekken bij uw plannen. Verspreid online enquêtes en vermeld op uw website dat u serieus omgaat met klachten en opmerkingen. Ook kunt u een panel op uw website plaatsen. Hiermee peilt u snel en eenvoudig de mening van uw klanten.

Wees beschikbaar... áltijd!

In het mobiele tijdperk verwachten consumenten altijd en overal bij uw bedrijf terecht te kunnen. Wie als bedrijf niet aan deze voorwaarden voldoet, verliest ongetwijfeld klanten aan de concurrent. Zorg er dus voor dat uw website en klantenservice dag en nacht vindbaar en bereikbaar zijn, voor zowel pc's als mobiele telefoons en tablets. Bent u ondernemer in het mkb en heeft u weinig personeel in dienst? Met behulp van de Places Antwoordservice kunt ook u 24/7 bereikbaar zijn. Inkomende gesprekken worden dan buiten kantoortijden voor u aangenomen en volgens afspraak afgehandeld. Met een bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl is uw bedrijf ook nog eens goed online vindbaar.

Ben flexibel

Zoals de markt verandert, veranderen ook de houding en voorkeur van uw klantenkring. Blijf dus luisteren naar uw klanten en probeer zo snel mogelijk te handelen als u een verandering opmerkt. Toets uw beleid vaak aan de buitenwereld, en sluit u niet op in de ivoren toren van uw kantoor. Ga naar buiten, ontdek wat er leeft en vind aansluiting met uw klanten. Meer weten over online vindbaarheid en telefonische bereikbaarheid? Bel dan gerust met de servicedesk van Places.nl via 024-3555299.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek