Menu

Leer van de grote ondernemers door deze documentaires



Leer van de grote ondernemers door deze documentaires

Als ondernemer wilt u uzelf en uw bedrijf natuurlijk constant innoveren en verbeteren. Hoe kunt u beter leren dan van de grote ondernemers zelf? Of van psychologen die u alles kunnen vertellen over consumentengedrag? In deze tijden van digitalisering zijn er een hoop interessante films en (korte) documentaires gemaakt, die zowel inspirerend zijn voor u als ondernemer en waarmee u nieuwe kennis kunt op doen. In deze blog leest u hoe u deze kennis kunt opdoen en voor uw bedrijf kunt inzetten.

Life hacks

Kent u de term life hacks? Dat zijn handige weetjes over bijvoorbeeld menselijk gedrag, die u goed in de praktijk kunt toepassen. Een voorbeeld daarvan wordt gegeven in de bekende Ted Talk van Amy Cuddy: "How your body language shapes who you are". Daarin legt ze uit wat voor verschil een dominante lichaamshouding kan maken voor uw succes in het leven en dat dit zelfs invloed heeft op het brein. Deze korte documentaire bekijkt u hier.

Ondernemers

Als we één inspirerende ondernemer mogen noemen, dan is dat Steve Jobs. Over de drijfveren tot de prestaties van deze bewonderenswaardige zakenman is de inspirerende documentaire One Last Thing gemaakt. Ook de documentaire van Burt"s Buzz is een aanrader. Deze man begon als fotoverslaggever, werd bijenhouder en verkocht zijn personal-care productenbedrijf eigenlijk door toeval voor miljarden. Een ander bekend verhaal is dat van Enron, zoals te zien in The Smartest Guys in the Room. Deze energiegigant ging ten onder door hoogmoed, corruptie en fraude. Tot slot mag u de documentaire American Experience: Henry Ford niet missen over het levensverhaal van deze baanbrekende automaker, die de manier waarop bedrijven te werk gaan totaal heeft omgegooid.

Start with Why

Waarom is een bedrijf als Apple zo mateloos succesvol? Simon Sinek heeft dit geanalyseerd en gepresenteerd in zijn Ted Talk "Start with Why". Daarin legt hij uit dat veel bedrijven de fout in gaan, door eerst het product te benoemen en dan pas de reden dat de consument het zou moeten kopen. Wanneer echter eerst wordt benoemd waarom het product of bedrijf zo goed is, wordt een ander hersendeel geactiveerd waardoor de klant wél eerder bereid is om tot een aankoop over te gaan.

Documentaires

Kennis van de psychologie van menselijk gedrag is dé sleutel tot marketingsucces. De documentaire Freakonomics geeft een stoomcursus over datgene wat alle mensen, waaronder potentiële klanten en medewerkers, motiveert tot actie. Een documentaire die echt inspireert tot het achterna gaan van dromen en ambities is Somm, een verhaal over vier sommeliers in wording in een wereld van snel winst maken en de passie die nodig is om de titel te mogen dragen. Voor (voornamelijk) vrouwen is de film The Director over de carrière van modeontwerper Frida Giannini interessant. Een mooi verhaal over het opbouwen van een enorme merknaam als Gucci.

Controversiële kijk op ondernemen

Tot slot nog een aantal films die een contrasterend beeld schetsen. Zo heeft de maker van de documentaire Wal-Mart: The High Cost of Low Price ervoor gezorgd dat deze supermarktketen verschillende veranderingen heeft doorgevoerd. De documentaire laat namelijk zien wat voor gevolgen het heeft wanneer een bedrijf het goedkoopst wil zijn. Iets wat deels ook kenmerkend is voor een aantal grote Nederlandse concerns. Ook de documentaire Food Inc geeft een luguber beeld van foodconcerns waarbij winst hoger in het vaandel staat dan de gezondheid van consumenten.

De genoemde documentaires zijn allemaal in Netflix te bekijken, maar let op: een aantal zijn door licentie-bepalingen in Nederland niet te bekijken. Hier leest u hoe u toch de Amerikaanse Netflix kunt gebruiken.

Vergroot uw naamsbekendheid

Natuurlijk begint u als ondernemer zelf onderaan. Vergroot uw naamsbekendheid met adverteren op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl. Daarmee bereikt u 6,6 potentiële klanten! Klik hier voor de mogelijkheden. Wilt u als bedrijf vervolgens altijd bereikbaar zijn? Dat regelt de antwoordservice van Places voor u. Kijk hier voor meer informatie.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek