Menu

Vijf stappen voor het voorbereiden van een succesvolle beurs



Vijf stappen voor het voorbereiden van een succesvolle beurs

Als ondernemer heeft u als voornaamste doel om omzet te genereren en te groeien. Resultaat wordt niet zomaar gehaald en mensen kopen zelden direct; daar gaan een aantal stappen aan vooraf. Een bekend online marketing model is het see-think-do-care-model van Google. Potentiële klanten moeten u eerst zien (see), dan overwegen (think) en uiteindelijk tot actie overgaan (do). Als ze tevreden zijn komen ze hopelijk terug en worden ze vaste klant (care). In de echte wereld werken deze principes net zo goed. Deelname aan een beurs is een uitstekende plek om dit model direct toe te passen. U vergroot hiermee uw zichtbaarheid en daarmee uw bereik. Desondanks neemt u niet zomaar deel aan een beurs; dit vereist een plan en kost enige inspanningen. Hoe u ervoor zorgt dat een beursdeelname rendabel kan zijn voor uw organisatie, leest u in deze blog met de volgende voorbereidingen.

Voordelen beursdeelname

Bedrijven en consumenten die een beurs bezoeken doen dat vaak voor één doel: informatie verzamelen over een onderwerp dat aansluit bij hun interesses of werkzaamheden en nieuwe contacten leggen of onderhouden. Een beurs vormt een goede plek om op een informele manier gelijkgestemden of klanten te ontmoeten. Het persoonlijke aspect zorgt ervoor dat beursdeelname effectiever is dan koude acquisitie, mensen onthouden wie u bent. Beursbezoekers zijn erg gemotiveerd en in de juiste stemming. In plaats van ze te storen met een verkoopverhaal, zijn ze actief op zoek naar uw bedrijf. Zo kunt u bij een lancering van product of dienst een live demonstratie geven en ontvangt u direct reacties van bezoekers die waardevol zijn voor het aanscherpen van uw product of dienst. Daarnaast levert het wellicht zelfs media-aandacht op.

Nadelen beursdeelname

Allemaal mooi en aardig, aan beursdeelname hangen echter ook nadelen die de nodige inspanningen vragen. Zo kost een beurs veel tijd: in de voorbereiding, het uitnodigingen van geïnteresseerden, het op- en afbouwen van de standpresentatie, het aanwezig zijn gedurende openingstijden en het opvolgen van de waardevolle leads. Tijdens het evenement blijft het 'gewone werk' liggen. Naast dat een beurs tijdsintensief is, hangt er ook een flink prijskaartje aan. Voor de organisatie ervan is een marketingbudget nodig. Verder is de concurrentie op een beurs moordend. Dit betekent dat u met een onderscheidend en overtuigend verhaal moet komen om uzelf zichtbaar te maken. Tot slot brengt een beurs ook onzekere aspecten met zich mee. Zo weet u nooit zeker hoeveel mensen uw stand bezoeken en of uw product of dienst aanslaat bij de klant. Het is daarom goed om te onderzoeken welke bedrijven aanwezig zijn en wat voor publiek de beurs aantrekt. Zo bent u er zeker van dat uw beursdeelname waardevol is en eventueel aan een andere beurs deelnemen wanneer uw deelname bij de desbetreffende beurs weinig toevoegt.

Desalniettemin wegen de eventuele nadelen niet op tegen de voordelen. Met een scherpe visie en juiste voorbereiding levert een beursdeelname u veel op: denk aan naamsbekendheid, nieuwe kennis en klanten.

Vijf stappen voor het voorbereiden van succesvolle beurs

Bepaal uw strategie en doelen: Deelnemen aan een beurs is (vaak) een investering en doet u daarom niet zomaar. Ga bij uzelf na wat de meerwaarde is van uw deelname en wat uw doelen zijn. Wilt u uw marktpositie versterken? Nieuwe contacten leggen met potentiële klanten, stakeholders of leveranciers? Uw nieuwe product of dienst promoten? Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de beurs en haar thema, wie de bezoekers zijn, hoe u uw boodschap laat aansluiten op hun interesses en wat u uiteindelijk wilt bereiken.

Beslis wat u wilt uitstralen met uw beurspresentatie: Beursorganisaties bieden doorgaans standaard standbouw pakketten aan. Veel exposanten maken hier gebruik van omdat het eenvoudig te regelen is en veelal ook goedkoper. Toch valt u met een (te) kleine stand al snel in het niet. Wilt u een beurspresentatie die volledig aansluit op de specifieke wensen en uitstraling van uw bedrijf, merk of product? Vraag dan een standbouwbedrijf om op basis van uw wensen een beursstand te ontwerpen. Over het algemeen geldt: hoe gedetailleerder de wensen hoe duurder de stand per m2 uitvalt. Een stand die goed doordacht is en de sfeer van uw bedrijf ademt trekt gegarandeerd meer bezoekers. Ga voor uzelf na in hoeverre het voor uw bedrijf mogelijk en zinvol is. Een groter stand oppervlakte kost namelijk niet alleen meer geld, maar moet u ook vullen met een grotere beursstand, materiaal en personeel.

  • Promoot uw beursdeelname: Uiteraard is uw beursdeelname al een keuze om uw bedrijf, merk of product te promoten. U doet zich er goed aan om uw aanwezigheid veelvuldig te promoten onder uw stakeholders en doelgroep. Communicatiekanalen zoals uw website, social media, direct mailing, Google Ads, display campagnes advertenties in vakmedia en persberichten zijn hier uitstekend geschikt voor. Een beursdeelname is ook uitstekend geschikt om partners, media en potentiële klanten persoonlijk uit te nodigen voor bijvoorbeeld een netwerkontbijt- of borrel.
  • Doe het beter dan uw concurrent: U houdt uw concurrent waarschijnlijk goed in de gaten om uw eigen bedrijfsvoering, marketing- en sales inspanningen te verbeteren. Alhoewel de weggeefactie van de concurrent ontzettend verleidelijk lijkt, is het niet meteen de sleutel tot beurssucces. Wat goed werkt voor hen, hoeft niet persé goed uit te pakken voor uw bedrijf. Maar met de goede elementen als inspiratiebron kunt u uw beurs inspanningen aanscherpen om het nóg beter te doen.
  • Bepaal werkwijze voor opvolgen leads: Last but not least, wanneer u alleen prominent aanwezig bent op de beurs en vervolgens niks doet met de opvolging ervan is al het werk voor niets geweest. Door actief notities of gegevens te verzamelen laat u potentiële klanten en stakeholders zien dat u naar hun wensen luistert. Denk hierbij aan een (online) leadformulier maken of het uitwisselen van visitekaartjes.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek