Zakelijke bloggers: verbeter uw blogposts met deze 5 tips
Zakelijk bloggen kan een krachtige marketingtool zijn voor ondernemers. Het schrijven van informatieve, motiverende of inspirerende artikelen is alleen niet voor iedereen weggelegd. Benieuwd of zakelijk bloggen iets voor u is? In deze blog leest u alles over de voor- en nadelen van zakelijk bloggen en hoe u uw blogposts kunt verbeteren.
Waarom wel of niet zakelijk bloggen?
Er zijn verschillende redenen waarom u wel of niet moet gaan bloggen als ondernemer. U kunt beter niet gaan bloggen als u niet goed kunt schrijven, als u het niet leuk vindt om te schrijven en als het bloggen u te veel tijd kost. Zakelijk bloggen is een langetermijnproject, het is dus niet direct duidelijk of het ook wat gaat opleveren. Als u snel resultaat wilt zien, is het niet verstandig om te gaan bloggen. Zakelijk bloggen is het overwegen waard als u schrijven leuk vindt en als u er genoeg tijd voor heeft. Daarnaast is het belangrijk dat u niet zomaar af en toe een bericht plaatst, om resultaat te boeken zult u regelmatig en doelgericht moeten gaan bloggen.
Wat levert zakelijk bloggen op?
Zakelijk bloggen is een vorm van pull marketing. In plaats van dat u mensen gaat benaderen, moeten mensen naar uw website komen. Het is daardoor een stuk minder agressief dan push marketing, waarbij mensen ongevraagd lastig worden gevallen met reclame. Met zakelijk bloggen geeft u iets aan de lezer. Hierdoor kunt u een band opbouwen met een potentiële klant. Lezers maken door de blogs kennis met uw onderneming en kunnen doorklikken naar uw website. Zakelijk bloggen kan dus meer traffic genereren naar uw website. Hoe meer traffic er is naar uw website hoe hoger uw website in de Google ranking komt. Daardoor zullen nog meer mensen u vinden via Google. Met zakelijk bloggen kunt u bovendien laten zien waar uw expertise ligt. U kunt informatie en tips geven over uw vakgebied, zodat u als expert wordt gezien. Dit creëert meer vertrouwen bij lezers en potentiële klanten. Tot slot kunt u door middel van zakelijk bloggen uw mailinglijst laten groeien. De lezer leert u en uw onderneming beter kennen via de blog en dat zal meer vertrouwen opwekken. Een (potentiële) klant zal daardoor eerder geneigd zijn een mailadres achter te laten.
Leren bloggen
-
Vier belangrijke elementen van een goede blog
Bij het schrijven van een blog is het belangrijk om rekening te houden met de volgende vier zaken. Het is belangrijk dat het doel van uw blog duidelijk is, dat u een heldere structuur hanteert maar ookeen passende stijl en een goede techniek. Bedenk voor het schrijven van de blog voor welke doelgroep u schrijft en met welk doel. Zorg daarnaast voor een heldere structuur, bijvoorbeeld door tussenkopjes en alinea's toe te voegen. Door veel te schrijven zult u een stijl ontwikkelen die aansluit bij uw persoonlijkheid en onderneming. Dit is erg belangrijk, met een originele schrijfstijl kunt u zich namelijk onderscheiden van andere zakelijke bloggers. Tot slot is het belangrijk om te weten hoe u uw blog onder de mensen gaat brengen. Dit valt onder het kopje techniek. Een goede techniek is belangrijk zodat uw blog wordt gevonden in Google. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld veel gezochte zoekwoorden in kopjes en titels.
-
Gebruik de APP-methode
Schrijf de intro van uw blogpost aan de hand van de Agree, Promise, Preview (APP) methode. Begin de introductie met een statement waar lezers het mee eens zullen zijn (Agree). Hiermee laat u zien dat u het probleem van lezers begrijpt. Vervolgens maakt u een belofte, zoals 'In dit artikel geef ik het geheime recept van…'. Maak een belofte die u waarmaakt in de blog (Promise). Tot slot geeft u een tipje van de sluier voor de rest van de blog (Preview). Hiermee maakt u lezers nieuwsgierig en vertelt u wat ze kunnen verwachten van de blog.
-
Gebruik visuele content / infographic
Een lange blog met een moeilijk onderwerp kunt u makkelijker maken door afbeeldingen toe te voegen. Uit onderzoek blijkt dat het aantal pagina bezoeken met 94% stijgt als een artikel een relevante foto bevat. U kunt geschreven blogs ook afwisselen met een infographic. Een infographic is een illustratie of afbeelding die informatie op een speelse manier weergeeft.
-
Maak uw blog snel leesbaar
Veel mensen lezen slechts een klein percentage van het aantal woorden van de tekst. Ze zoeken de tekst af naar iets wat voor hen interessant is. Zorg er daarom voor dat uw tekst snel leesbaar is en dat lezers snel vinden wat zij zoeken. Zorg bijvoorbeeld voor bullet points om bepaalde content beter zichtbaar te maken. Gebruik witregels om content te ordenen, en maak woorden bold of italic om bepaalde termen te benadrukken.
-
Eindig elke blog met een call to action
Het is verstandig om aan het einde van de blog een call to action toe te voegen. Een call to action is een oproep naar een lezer om tot actie over te gaan. Voorbeelden van call to actions zijn: 'Lees meer' of 'Probeer onze gratis proefperiode'.
Wilt u meer weten over het schrijven van een zakelijke blog? Lees dan deze blog over bloggen en vloggen als ondernemer.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen