Websites timmermannen onvoldoende ‘dichtgetimmerd’: matige beveiliging
Als mensen een timmerman zoeken dan kijkt 90% van de Nederlanders eerst online, op hun mobiel of computer. Met een goede website wordt je als timmerman snel gevonden. Op een website kun je je bedrijf, jezelf, je werkzaamheden en je specialiteiten presenteren. Potentiële klanten krijgen zo een goed beeld van jouw bedrijf. Naast dat deze omschrijving duidelijk moet zijn en voorzien moet zijn van goede, representatieve foto's, spelen nog meer zaken een rol. Is jouw website bijvoorbeeld wel goed beveiligd? En hebben klanten die jouw website via een mobiel apparaat bekijken een optimale beleving? Telefoonboek.nl onderzocht hoe ver websites in de branche 'Timmerwerk' zijn op dit gebied. Moet er nog aan de weg getimmerd worden of is alles al tip-top in orde?
Goed beveiligd met https
In totaal zijn 2.526 websites onderzocht, waarvan slechts een klein deel goed beveiligd bleek te zijn. Het gaat om 10,5% van de websites. Deze websites zijn te herkennen aan https in de adresbalk. Https staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Dit houdt in dat gegevens versleuteld worden, waardoor het voor een buitenstaander met verkeerde bedoelingen onmogelijk zou moeten zijn om te weten welke gegevens verstuurd worden. Vooral bij de uitwisseling of verzending en opslag van privacygevoelige informatie, zoals naam, adres en geboortedatum, is dit belangrijk. Bij de meeste websites van timmermannen is dit niet aan de orde, maar toch geeft een https-beveiliging een goed gevoel bij bezoekers.
Gevolgen van slechte beveiliging
Een website die niet goed beveiligd is, heeft een http-beveiliging. Net als https is https een protocol voor het afhandelen van aanvragen tussen een browser en server. Bij http wordt de data die je verstuurd niet versleuteld. Dit kan (potentiële) klanten afschrikken en heeft bovendien een negatieve invloed op de ranking in Google. Bij 89,5% van de websites van timmermannen is dit het geval.
Responsieve website
Hoe een bezoeker een website ervaart en beoordeelt, hangt ook af van de gebruiksvriendelijkheid. Eén van de manieren om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen is het responsief maken van je website. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar in feite houdt dit in dat de website zo ontworpen is dat er rekening gehouden wordt met het schermformaat van het apparaat waarop de website bekeken wordt. 42% van de websites van timmermannen is responsief en dus optimaal om te bekijken via mobiel of tablet.
Belang van responsiviteit
De meerderheid van de websites (58%) is echter niet responsief. Op deze websites is slechts de helft van de breedte zichtbaar, is het menu onleesbaar en is het overzicht ver te zoeken. Bezoekers van deze websites zoeken daarom regelmatig naar alternatieven. Uit onderzoek is gebleken dat de zogenaamde user-retention (hoelang bezoekers op een website blijven) tot wel 90% lager ligt op websites zonder een responsief ontwerp ten opzichte van websites die dit wel hebben. Dit heeft niet alleen invloed op het aantal directe bezoekers, ook de plek in de zoekresultaten van Google hierdoor lager.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen