Places logo
Menu

Website usability: sluit aan op de wensen van uw bezoekers

Website usability: sluit aan op de wensen van uw bezoekers

Voor u als ondernemer is het belangrijk dat uw bedrijf online wordt weergegeven, vaak via een eigen website. De gebruiksvriendelijkheid van uw website, oftewel de website usability, bepaalt voor een groot deel hoe tevreden bezoekers zijn over de website en of ze terugkomen. Sluit uw website niet aan op de wensen van de bezoeker, dan is de bezoeker snel geneigd om over te stappen naar een andere website. Telefoonboek zet een aantal website usability tips voor u op een rijtje.

Een tevreden bezoeker betekent meer omzet!

Website usability verbetert de ervaring van uw websitebezoeker. Om de ervaring van klanten zo optimaal mogelijk te maken, moet u proberen uw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Hoe beter uw website namelijk functioneert op het gebied van website usability, hoe meer deze u als MKB-ondernemer oplevert. Bezoekers komen vaker terug en zijn eerder geneigd om bijvoorbeeld producten in uw webshop te bestellen. Let op: u kunt al in de ontwikkelingsfase van uw website rekening houden met de usability van uw website. Overleg daarom met de maker van uw website, dit scheelt veel tijd en geld. Het achteraf aanpassen van een website is namelijk moeilijker dan vooraf rekening houden met de gebruiksvriendelijkheid. Probeer goed te overleggen wat de bedoeling is van uw website en welke kenmerken uw doelgroep draagt. Zo kunt u uw website optimaal aanpassen naar wens van de bezoeker.

Website URL

De website URL is het unieke adres van een webpagina. Zorg ervoor dat de URL van uw website kort, duidelijk en makkelijk te spellen is. Hoe langer u de URL maakt, hoe lastiger het is voor bezoekers om deze te onthouden. Als bezoekers uw URL makkelijk kunnen onthouden, scheelt dit weer een stap om uw website te bereiken. Zoeken via Google wordt in dat geval overbodig. Denk bij het kiezen van een URL aan websites die iedereen onthoudt, voorbeelden hiervan zijn Bol.com, Google.nl, Nu.nl en Marktplaats.nl. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om ervoor te zorgen dat uw merknaam goed vertegenwoordigd is in uw URL. Gebruik enkel afkortingen als u die in uw verdere communicatiestrategie ook toepast zoals bij Ad.nl en Vd.nl. Maak het zo duidelijk mogelijk voor uw klant en probeer een goede balans te vinden.

Eerste indruk

Zorg ervoor dat uw bezoekers binnen een paar seconden weten of ze letterlijk op het juiste adres zijn. Probeer uzelf af te vragen of de volgende vragen worden beantwoord: "Waar ben ik, wat is dit, wat kan ik hier en hoe kan deze website mij daarbij helpen?" Door dit zo duidelijk mogelijk weer te geven op uw homepagina maakt u de kans groter dat bezoekers niet meteen naar een andere website surfen. Zorg daarnaast voor een duidelijk navigatiemenu en een logische structurele opbouw van uw website. Meer daarover leest u hier.

Naast het hebben van een duidelijk menu moet u ook letten op wat voor een soort menu u in uw website opneemt. Een zogeheten 'fly-out menu' kan gevolgen hebben voor de gebruiksvriendelijkheid van uw website, wanneer het technisch niet goed in elkaar zit. Een fly-out menu is een menu dat uitschuift zodra u er met de muis overheen gaat, om het volgende menu-item te kunnen kiezen. Fly-out menu's werken echter niet op elke computer, en sommige internetgebruikers hebben moeite om het systeem achter deze menu's te snappen. Daarnaast werkt op verschillende apparaten zonder muis, namelijk een tablet of touchscreen een dergelijk soort menu niet goed. Dat maakt het soms onmogelijk voor de websitebezoeker om te navigeren binnen uw website. Meer informatie over fly-out menu's vindt u hier.

Contactgegevens

Zorg ervoor dat uw contactgegevens ten alle tijden op uw website vermeld staan. Het vermelden van een postadres en een telefoonnummer wekt veel vertrouwen bij de sceptische bezoeker. Bovendien is het leggen van bijvoorbeeld zakelijke relaties een stuk eenvoudiger als eventuele toekomstige partners uw bedrijf makkelijk kunnen contacteren. Ga ook na of uw bezoekers vanaf iedere pagina contact op kan nemen met u, zonder dat ze daar naar hoeven zoeken.

Laadtijd website

Alhoewel veel mensen via een desktop computer websites bezoeken, is niet overal de internetverbinding even sterk. Daarnaast heeft ook niet iedereen een up-to-date computer. Probeer hier rekening mee te houden met het maken van uw website. Als uw pagina's te 'zwaar' zijn om te laden, bestaat de kans dat bezoekers afhaken. U kunt uw laadtijd beperken door bijvoorbeeld de 'social sharing buttons' weg te halen. Dat zijn veelal de Facebook- en Twitterbuttons die onderaan een pagina staan op een website. Deze knoppen nemen veel capaciteit in beslag omdat ze doorlinken naar een sociale netwerk site. Daarnaast kunt u ook denken aan uw afbeeldingen, deze maken vaak een groot deel uit van de totale grootte van de website. Door afbeeldingen kleiner te maken (te comprimeren) kunt u eenvoudig de grootte van uw website beperken. Dit geldt hetzelfde voor video's, muziek of animaties op uw website. Deze vertragen de website en komen ook vaak afleidend over. Afbeeldingen, muziek of animaties werken niet altijd afleidend, maar kunnen ook van toegevoegde waarde zijn voor uw website. Zorg echter dat ze ondersteunend van aard zijn, en hou het aantal prikkels per pagina op uw website beperkt. Een website laden op een mobiele telefoon duurt vaak nog langer dan op een desktopcomputer of laptop. U kunt dit probleem uit de weg gaan door een mobiele versie van uw website te (laten) maken. Een mobiele versie van een website is eigenlijk een simpele versie, zonder al te veel poespas. Daarnaast is een mobiele website aangepast aan de grootte van het scherm van een telefoon of tablet.

Browser

Naast de laadtijd is het ook belangrijk om er aan te denken dat niet iedereen dezelfde webbrowser gebruikt. Voorbeelden van veelgebruikte webbrowsers zijn Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox en Safari. Het kan voorkomen dat door het gebruik van een andere browser, de website er vervormd uit gaat zien waardoor deze niet meer goed te lezen is.Zorg er daarom voor dat uw website er in al deze browsers uitziet zoals u dat heeft bedoeld. Mocht u aan deze tips nog niet genoeg hebben, dan vindt u hier 100 tips om uw website gebruiksvriendelijker te maken. Veel succes!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!