Places logo
Menu

Wanbetalers: hoe pak je ze aan en hoe voorkom je ze?

Wanbetalers: hoe pak je ze aan en hoe voorkom je ze?

Vroeg of laat krijg je als ondernemer helaas wel eens te maken met een wanbetaler: een klant die zijn rekening niet betaalt binnen de termijn waarin hij dit eigenlijk zou moeten doen. Wanneer je vraagt waar het geld blijft, krijg je keer op keer een ander smoesje te horen: het geld is zojuist overgemaakt of de boekhouder is al een tijdje ziek. Als ondernemer zit je daar natuurlijk niet op te wachten. In dit artikel geven we tips hoe je wanbetalers aan kunt pakken en hoe je ze kunt voorkomen.

1 Check je klant

Voordat je in zee gaat met een (nieuwe) klant is het slim om hem te leren kennen. Google je klant, check zijn jaarrekeningen. Je kunt het betaalgedrag in het verleden van een klant checken op verschillende manieren. Ook kun je dan nagaan of hij een solide financiële basis heeft. Het checken van je klant voorkomt nare verrassingen.

2 Een goede factuur

Erg belangrijk bij het voorkomen van wanbetalers is een goede factuur. Een goede factuur voldoet aan een aantal voorwaarden, waarvan het hanteren van een vaste betalingstermijn de belangrijkste is. Deze betalingstermijn moet je duidelijk naar een klant of opdrachtgever communiceren, om verwarring en ergernis te voorkomen. Vaak wordt een termijn van dertig dagen gehanteerd. Daarnaast moet je ook een factuurnummer en dagtekening noteren.

3 Vraag een voorschot

Als ondernemer kun je ook een deel van het in totaal te ontvangen bedrag als voorschot vragen voorafgaand aan het uitvoeren van de opdracht. Op deze manier sluit je het risico van een dubieuze debiteur uit. Daarnaast reserveer je als ondernemer je tijd, waardoor je andere dingen niet kunt doen. Met een voorschot ben je dan al zeker van (een deel van) een betaling.

4 Betalingsherinneringen

Als de klant of opdrachtgever niet aan de betalingstermijn heeft voldaan en het bedrag dus niet voor de afgesproken datum op jouw rekening is gestort, stuur je een eerste betalingsherinnering. De toon in de eerste betalingsherinnering is die van een friendly reminder. Het kan immers zijn dat de klant de betaling over het hoofd heeft gezien en dus geen bewuste wanbetaler is. Is het nu zo dat de klant weer niet betaald? Dan is het tijd voor een tweede betalingsherinnering: de aanmaning. In deze brief kondig je aan dat je incassomaatregelen gaat treffen als de ontvanger niet spoedig zal betalen.

Heb jij ooit te maken gehad met wanbetalers? Hoe pakte jij dit aan? Laat het ons weten middels een reactie op dit bericht.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!