Pitchen: overtuig een investeerder in één minuut
Kunt u in een minuutje vertellen wat de belangrijkste kwaliteiten zijn van uw business? Er zijn maar weinig ondernemers die goed kunnen uitleggen waar ze voor staan en waarom ze doen wat ze doen. Als u de waarde van uw onderneming zelf niet kunt toelichten, waarom zou een ander dan wel overtuigd raken? Hoe u een vloeiend antwoord kunt geven aan een potentiële klant of investeerder, leest u in deze blog.
Elevator pitch
Een (elevator) pitch is een praatje van ongeveer een minuut en is gericht op de belangrijkste informatie over uw bedrijf. Vooral voor netwerken is een goede pitch essentieel. Het is een effectieve manier om te bewijzen dat u klanten weet te binden aan uw business. Een investeerder bepaalt in die korte tijd namelijk direct of hij vertrouwen in u heeft. Maar hoe maakt u van uw verhaal geen standaard product en zorgt u dat uw gesprekspartner niet afhaakt?
De start van uw pitch
Bepaal eerst wat te doelen zijn van uw bedrijf en pas dit aan op wat interessant is voor uw publiek. Begin uw pitch met de reden dat de consument voor uw onderneming moet kiezen en beschrijf dan pas het product of de dienst. Veel bedrijven noemen eerst het product, maar door dit om te draaien verhoogt u uw overtuigingskracht enorm. Een interessante Ted Talk hierover is 'Start With Why' van Simon Sinek. Natuurlijk moet de pitch wel eerlijk en oprecht blijven.
Maak gebruik van beeld
Hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap niet vergeten wordt? Beelden worden beter onthouden dan woorden, dus laat indien mogelijk een demo zien. Focus daarnaast op de feiten en schets een realistisch beeld, dat schept vertrouwen. Ook werkt het goed om retorische vragen te stellen aan het publiek, zoals 'Laat mij u de vraag stellen...'. Tot slot wordt de eerste en laatste informatie het beste onthouden. Sluit daarom af met een korte samenvatting en vergeet niet uw visitekaartje af te geven.
Een streepje voor
Tot slot: let niet alleen op de inhoud, maar ook op een enthousiaste presentatie. Vermijd woorden als 'proberen', houd uw woordenschat zo concreet mogelijk en pas deze aan op de doelgroep. Oefening baart kunst en met een goede pitch heeft u een streepje voor op de concurrentie. Daarnaast is een pitch natuurlijk breed inzetbaar, van een sollicitatiegesprek tot interesse opwekken via social media of uw website.
Heeft u uw pitch verwerkt in uw website en wilt u daar nu mee gaan adverteren? Kijk hier voor de mogelijkheden van adverteren op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl. Daarmee bereikt u 6,6 miljoen potentiële klanten! Heeft u nog geen website? Hier vindt u informatie over hoe Places u kan helpen bij het maken van een goede en zakelijke website.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen