Places logo
Menu

Nederlandse bedrijven hebben interesse in experiment: vier dagen werken, vijf betaald krijgen

Nederlandse bedrijven hebben interesse in experiment: vier dagen werken, vijf betaald krijgen

Meerdere Nederlandse bedrijven hebben onlangs interesse getoond in de vernieuwende aanpak van een Nieuw-Zeelandse vermogensbeheerder. Het bedrijf Perpetual Guardian deed in maart 2018 mee aan een experiment waarbij 240 medewerkers twee maanden lang vier dagen werkten en vijf betaald kregen. Een dag minder werken bleek verschillende positieve effecten op te leveren.

Het experiment

Het doel van het experiment was een betere werk-privé balans voor werknemers, hen gemotiveerder maken en de productiviteit verhogen. Medewerkers kregen daarnaast de mogelijkheid om privé zaken op de vrije dag te regelen in plaats van tijdens hun werkdagen. Om het experiment te laten slagen keek het bedrijf eerst hoe zij hun werkzaamheden efficiënter konden maken. Alle gebruikelijke activiteiten op een werkdag werden daarvoor onder de loep genomen. Vergaderingen werden zo kort mogelijk ingepland, werknemers probeerden zonder onderbrekingen door te werken en kletsen bij de koffieautomaat of surfen op het internet werd zo veel mogelijk ingeperkt.

Effecten

Academici bestudeerden de werknemers voor, na en tijdens de proef. Het experiment bleek positieve effecten op te leveren. Zo steeg de tevredenheid van medewerkers over hun baan en leven. Daarnaast presteerden werknemers beter in hun werk en genoten ze er meer van dan voor het experiment. Tot slot kon 78% van de medewerkers na de proef werk en privé goed combineren, voor de proef gaf slechts 54% van de medewerkers aan werk en privé te kunnen combineren.

Interesse

Ongeveer duizend bedrijven van over de hele wereld hebben interesse getoond in de werkwijze van Perpetual Guardian. Zowel kleine bedrijven als grote multinationals. Naar aanleiding van de grote interesse heeft de vermogensbeheerder een whitepaper opgesteld. Hierin staat beschreven hoe andere bedrijven deze methode kunnen aanpakken. Ook verschillende Nederlandse bedrijven, zoals het digitaal productontwerpbureau Hike One, hebben interesse getoond. Het is per bedrijf afhankelijk of eenzelfde aanpak werkt. Het is in ieder geval goed om te kijken hoe werkzaamheden efficiënter kunnen worden ingericht.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!