Places logo
Menu

Meet uw organisatiesucces met KPI's!

Meet uw organisatiesucces met KPI's!

Succesvol zijn, dat wil elke organisatie. Als organisatie ontwikkelt u daarvoor een strategie met langetermijndoelstellingen. Om aan de langetermijndoelstellingen te werken, is het slim om ook doelstellingen voor de korte termijn op te stellen. Of u uw kortetermijndoelstellingen haalt, kunt u met KPI"s analyseren. Maar wat zijn KPI"s precies en hoe zet u deze in? Places.nl vertelt het u in deze blog.

Wat is een KPI?

KPI's, ook wel key performance indicators of kritieke prestatie-indicatoren, zijn variabelen of maatstaven om de prestaties van ondernemingen te analyseren. Hieraan kunt u als ondernemer aflezen of uw organisatie op koers ligt met de doelstellingen. Het is een kwantitatieve variabele, die een doelstelling meet. Het is uitgedrukt in een getal en dat getal is gerelateerd aan een norm of target.

Prestatiemanagement

Met KPI's, waarmee u dus de prestaties van uw onderneming analyseert, kunt u de prestaties van uw organisatie beoordelen en indien nodig aanpassen of bijsturen. Wanneer de resultaten van uw organisatie binnen de door u gestelde streefwaarden vallen, dan bent u als organisatie op de goede weg. U kunt dan verklaringen zoeken die te maken hebben met succes van de gekozen strategie. Bij tegenvallende cijfers is het juist dan belangrijk om verandering te brengen in uw strategie.

Tegenvallende cijfers: en nu?

Een veelgemaakte fout is dat organisaties niet duidelijk vaststellen wat het doel is van een specifieke KPI. Er zijn verschillende KPI's beschikbaar, afhankelijk van de bedrijfstak waarin uw organisatie opereert. Het is belangrijk om een goede set van KPI's te nemen die passen bij de doelstellingen van uw organisatie. Wilt u kijken naar de kwaliteit van uw prestaties? Stel dan bijvoorbeeld KPI's in op basis van vraag of tijd. Wilt u juist kijken naar uw bedrijfsprestaties? Kijk dan bijvoorbeeld naar KPI's voor productiviteit, kosten, winst, omzettargets of besparingen.

Tips voor het gebruik van KPI"s

1. Stel KPI"s op met het SMART-principe: de doelstellingen moeten Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar en Tijdgebonden zijn.

2. Zorg voor een directe relatie tussen KPI"s en de visie, missie en kerncompetenties van uw organisatie.

3. Gebruik indicatoren waar niemand om heen kan. Gebruik dus geen ingewikkelde modellen, maar duidelijke indicatoren.

4. Duidelijke koppeling tussen opgestelde KPI"s en de organisatiedoelen;

5. Gebruik niet te veel KPI"s: focus op de juiste onderwerpen die bepalend zijn voor uw resultaat en succes

Alleen het bijhouden van KPI"s en de prestaties is niet voldoende. De toegevoegde waarde van KPI"s wordt pas zichtbaar als een organisatie in staat is om de gegevens te analyseren en op een juiste manier te interpreteren. Na interpretatie neemt u als organisatie de beslissing om doelstellingen, processen en activiteiten bij te sturen, verbeteren of te veranderen.

Places.nl

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws en tips voor ondernemers? Op de Places blogpagina worden dagelijks nieuwe blogs geplaatst. Zo kon u de afgelopen tijd lezen over online vindbaarheid, nieuwsbrieven en het professionaliseren van uw website. Wilt u meer weten over wat Places voor u kan betekenen? Neem voor meer informatie contact op met onze klantenservice op 024-3555299, we helpen u graag verder!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!