Places logo
Menu

Meer volgers en bekendheid voor je bedrijf door zakelijke vlogs op YouTube

Meer volgers en bekendheid voor je bedrijf door zakelijke vlogs op YouTube

Online video's zijn met een enorme opmars bezig. Dat is niet gek als je je bedenkt dat mensen van nature visueel ingesteld zijn. YouTube is de favoriet onder de online video platforms en wordt dagelijks gebruikt door 2,2 miljoen Nederlanders. Onder jongeren en jongvolwassenen is online video het populairst: 86 procent van de 14-34-jarigen kijkt online video's. Met name vlogs trekken de aandacht van jongeren. Vloggers zoals Enzo Knol en Monica Geuze verdienen geld met YouTube en hebben veel volgers die hun filmpjes bekijken. In eerste instantie denk je niet meteen aan het inzetten van zakelijke vlogs voor jouw bedrijf. Toch is dat nog niet zo'n slecht idee. In dit artikel lees je hoe vlogs de bekendheid van jouw bedrijf kunnen vergroten.

Het belang van vloggen

Om nog even aan te geven dat je echt niet om vlogs heen kan: één op de drie Nederlanders kijkt maandelijks een vlog, dit blijkt uit onderzoek van Multiscope. Van de 18 tot 34-jarigen kijkt zelfs 82% wel eens een vlog. Uit de oudere doelgroep, de 50-plussers, kijkt 45% naar een vlog. Zes op de tien mensen bekijken vlogs voor ontspanning en vermaak. Een kwart kijkt om iets te leren en 22 procent geeft aan inspiratie te halen uit vlogs. Het kijken naar vlogs heeft als gevolg dat bijna 15% vervolgens een product gekocht heeft.

Korte, krachtige en inhoudelijke boodschap

Een vlog is het perfecte middel om te laten zien over welke kennis en vaardigheden je beschikt. In een vlog vertel je jouw boodschap door middel van een video. Zorg dat je vlogs aansluiten op de interesse van je doelgroep. Kies het liefst voor onderwerpen binnen jouw vakgebied waar je kijkers iets aan hebben. Potentiële klanten zien in enkele seconden en in één oogopslag wat je in huis hebt. Zorg dat je boodschap inhoudelijk iets toevoegt voor je publiek en dat je het kort houdt. De meeste vlogs hebben een lengte van drie tot vijf minuten. De ideale lengte voor een zakelijke vlog is anderhalve minuut. Als je informatie relevant en interessant blijft mag een vlog iets langer duren.

Wees voorbereid en enthousiast

Bedenk van te voren wat je aan de kijker wilt laten zien en welke boodschap je wilt overbrengen. Kies voor een onderwerp waar jij met passie en enthousiasme over kan vertellen. Dit werkt aanstekelijk op de kijker omdat hij of zij wil weten wat je nog meer te vertellen hebt. Indruk maak je pas echt door een goede houding. Een relaxte houding zorgt ervoor dat je lekker spontaan en niet te stijfjes overkomt op beeld. Film vooral ook op een locatie die bij het onderwerp past.

Pakkende titel en relevante thumbnail

Het eerste wat kijkers van je vlogs zien is de titel. Wees creatief en verzin een kort maar krachtige kop. Je vlog is bovendien makkelijker vindbaar als je een keyword aan het begin van de titel zet. Iets anders wat snel de aandacht van kijkers trekt is de thumbnail. Dit is het plaatje dat jouw video weerspiegelt en langs de titel komt te staan. Kies een afbeelding waar mensen enthousiast en nieuwsgierig van worden. Die afbeelding moet wel goed bij je verhaal passen. Ben je niet zo creatief? Je kunt ook een beeld uit jouw vlog gebruiken als thumbnail.

Maak je vlog vlot en sfeervol

Geef je vlog meer sfeer door muziek te gebruiken. Een prettig deuntje kan de kijker helpen om in jouw verhaal te komen. De combinatie van beeld en geluid trekt de aandacht. De muziek die je gebruikt moet wel rechtenvrij zijn. De Audio Library op YouTube is een van de manieren om geschikte, rechtenvrije muziek te vinden om onder je vlog te zetten. Om je vlog lekker vlot te houden is het belangrijk dat je niet alleen muziek toevoegt, maar ook andere bewerkingen toepast. Zet bijvoorbeeld verschillende beelden achter elkaar en voeg overgangen toe. Op je MacBook kun je dit makkelijk doen met iMovie, als Windows gebruiker kun je Movie Maker gebruiken.

Gebruik de juiste accessoires

Voor het maken van een vlog kun je eigenlijk elk apparaat waar een camera op zit gebruiken. Dit kan je smartphone zijn, maar ook je webcam, videocamera of fototoestel. Voor het beste resultaat is het aan te raden dat je het apparaat horizontaal vasthoudt. Jouw video vult dan het hele beeld, wat er voor het oog mooier uitziet. Speciaal een camera aanschaffen is dus echt niet nodig. Wel is het handig om een vlog statief aan te schaffen, zodat je een stabiel en rustig beeld hebt. Extra verlichting of een externe microfoon zijn ook een aanrader.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!