Places logo
Menu

Kamer wil onderzoek naar gevolgen platformeconomie

Kamer wil onderzoek naar gevolgen platformeconomie

De Tweede Kamer wil dat de Sociaal Economische Raad (SER) onderzoekt wat de gevolgen zijn van de platformeconomie, en dan met name de platformen waarmee online verkoop van producten en diensten rechtstreeks aan de consument worden geleverd. De platformeconomie kent naast het gemak voor de consument ook een paar schadelijke kanten. Zo kan er volgens de Kamer schijnzelfstandigheid ontstaan of een ongunstige positie op de arbeidsmarkt voor mensen die voor een platformbedrijf werken. Bezorgers, chauffeurs en anderen die voor een plaftormbedrijf werken, worden per uur betaald en hebben geen zicht om een vast arbeidscontract. Bovendien hebben ze weinig zicht op hun pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering. Zij verdienen vaak ook te weinig om deze voorzieningen zelf te kunnen betalen.

Verdubbeling zzp'ers

Aanleiding voor het onderzoeksverzoek vanuit de Kamer is een analyse van het ING Economisch Bureau. Zij voorspellen dat door de platformeconomie 'in een extreem scenario' het aantal zzp'ers kan verdubbelen. Als de markt volledig de ruimte krijgt, zullen meer banen veranderen in 'klussen'. Dit zal leiden tot een stijging van het aantal ZZP'ers zeggen analisten. In Nederland is zo'n 16% van de beroepsbevolking ZZP'er. Het kabinet voorziet in het regeerakkoord dat dit op termijn een maatschappelijk probleem kan worden, onder meer omdat platformmedewerkers minder bijdragen aan sociale voorzieningen en het voor steeds meer mensen een onzeker financiele toekomst biedt.

Platformeconomie onder de loep

Een platformeconomie biedt organisaties mogelijkheden om samen te werken om elk hun eigen of gezamenlijke, geïntegreerde producten en diensten aan te bieden. Een platform is een open innovatiestrategie waarbij gebruik wordt gemaakt van een ecosysteem van partners die aanvullende producten en diensten ontwikkelen op basis van het platform. Dit zijn bijvoorbeeld platformen zoals Airbnb en Uber. Nederland moet de strijd aangaan met grote internationaal opererende platformbedrijven zoals Apple, Google of Facebook. Nederlandse bedrijven maken zich zorgen om de platformeconomie. Op dit moment wordt de platformeconomie gedomineerd door de Verenigde Staten en China.

De toekomst van de platformeconomie

Voor ondernemers zijn er veel kansen in de platformeconomie. Toch maken weinig bedrijven hier gebruik van. Bedrijven blijken nog onvoldoende kennis te hebben over de online mogelijkheden en de voordelen die platformen kunnen bieden. Wellicht liggen er in jouw branche ook mogelijkheden om een platformeconomie te starten. Denk aan een branche zoals de bouw, het zou interessant zijn dat zo een branche benaderbaar wordt via een platformformule zoals AirBnB. Het grote voordeel van deze aanpak is dat de klantenkring met (relatief) lage investeringen exponentieel kan groeien.

Foto: Pixabay

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!