Innoveren: de belangrijkste kenmerken van een top-innovator
Voor veel bedrijven is innovatie een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Bedrijven willen vaak een nieuwe techniek implementeren en bijvoorbeeld iets met Artificial Intelligence (AI) of blockchain doen. Innovatie is echter meer dan het simpelweg inzetten van een nieuwe technologie. Als een bedrijf of organisatie wil innoveren zal het veel dieper moeten ingrijpen en patronen moeten doorbreken. Wanneer wordt een bedrijf een zogenaamde 'top innovator'? Places zocht het uit.
Wat is een 'top innovator'?
Top innovators zijn bedrijven die concurrenten in de afgelopen vijf jaar hebben overtroffen op het gebied van financieel succes, terwijl ze minder uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling als percentage van de omzet. Uit onderzoek van Strategy & Business blijkt dat bedrijven die hoog scoren op innovativiteit zes hoofdkenmerken gemeen hebben.
- Top innovators stemmen hun innovatiestrategie nauw af op de bedrijfsstrategie.
- Ze creëren bedrijfsbrede culturele ondersteuning voor innovatie.
- Top-leiderschap is sterk betrokken bij het innovatieprogramma.
- Innovatie wordt gebaseerd op directe inzichten van eindgebruikers.
- Projecten worden in het begin van het innovatieproces streng gecontroleerd.
- Top innovators blinken uit in bovenstaande vijf kenmerken en kunnen ze met elkaar integreren zodat zij unieke klantervaringen kunnen creëren.
Innovatieve bedrijven
Apple en Google worden als de meest innovatieve bedrijven van de wereld beschouwd. Tesla Motors, Microsoft en Amazon staan op de overige plekken in de top 5. Dit blijkt uit het rapport 'Most Innovative Companies' van The Boston Consulting Group (BCG). Het gebruik van data, het samenwerken met externe partijen en het putten uit verschillende inspiratiebronnen zorgen ervoor dat deze organisaties zich van hun branchegenoten kunnen onderscheiden.
In het rapport van BCG werd gekeken naar de factoren die innovatieve bedrijven onderscheiden van minder innovatieve bedrijven. De zoektocht naar nieuwe ideeën en oplossingen blijkt een cruciaal aspect in de mate van innovativiteit. Zo blijken innovatieve bedrijven vaak tot zeer vaak gebruik te maken van interne inspiratiebronnen. Daarnaast geven zij vaker aan gebruik te maken van 'competitive intelligence' in tegenstelling tot minder innovatieve bedrijven.
Hoe wordt uw bedrijf innovatief?
Als echte innovator kunt u het voortouw nemen binnen uw bedrijf. Het doorbreken van patronen is echter lastig. Mensen hebben het namelijk in hun aard om vast te houden aan wat ze kennen. Ze zijn bang om te verliezen wat ze hebben en voelen zich onzeker over het onbekende. Een echte innovator is in staat om 'oude ideeën' los te laten. Zij durven het originele idee in de prullenbak te gooien in ruil voor een beter alternatief. Daarnaast is het als innovator belangrijk om vooruit te denken naar de toekomst en de druk van korte termijn doelstellingen weerstaan. Het kan namelijk even duren voordat een innovatie beloont.
Manieren om innovatief te worden
Om als organisatie innovatief te worden zijn er verschillende aspecten van belang. Het is ten eerste belangrijk dat beslissingen snel worden gemaakt. Als er een idee ontstaat voor een nieuw product of campagne, moet het niet jaren duren voordat dat wordt ontwikkeld. Een innovatieve organisatie beslist snel of het een nieuw idee gaat uitvoeren of niet. Voor deze snelle beslissingen zijn korte lijnen nodig. Het is niet handig als een idee eerst langs zes afdelingen moet gaan. Om een beslissing te kunnen maken moet er daarnaast voldoende draagvlak zijn. Het is belangrijk dat er zowel binnen als buiten de organisatie draagvlak is voor een nieuw idee. Indien het idee uitgevoerd kan worden is het tot slot handig om een proeftuin of experimenteeromgeving te hebben. Een experimenteeromgeving zorgt ervoor dat risico's verkleind worden. Denkt u dat uw bedrijf in staat is om succesvol te innoveren? Of heeft u nog een zetje nodig? In deze blog over succesvolle innovatie leert u de basis van succesvol innoveren.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen