Grote groep werknemers, onhygienisch kantoor: wie is verantwoordelijk?
Op de fiets of in de auto naar kantoor, kopje koffie drinken met collega"s en dan snel aan het werk. Iets wat veel werknemers als routine hebben, het koffieapparaat wordt in de meeste bedrijven veelvuldig gebruikt. Ook het meenemen van een uitgebreide lunch is voor sommige werknemers heel normaal, alles in de koelkast en tijdens de lunch die smoothie, salade of zuivelspread nuttigen. Hierna natuurlijk alle afwas in de vaatwasmachine. Maar waar zoveel mensen van deze huishoudelijke apparaten gebruik maken, wie is er dan verantwoordelijk voor het onderhoud en de schoonmaak?
Schoonmakers inhuren
Waarschijnlijk heeft u een schoonmaakbedrijf ingehuurd die het tapijt eens in de zoveel tijd stofzuigt, de toiletten dagelijks schoonmaakt, de bureaus afneemt en de prullenbakken leegt. Maar zulke triviale dingen als het schoonmaken van een koelkast, vaatwasser of koffiezet apparaat zitten vaak niet in het takenpakket. In overleg kunt u dit natuurlijk wel vragen, maar dat betekent ook dat voor deze kleine dingetjes er meer tarief gerekend kan worden. Maar wie is er dan wel verantwoordelijk?
Grote groep, veel competenties, weinig actie
Een bedrijf waarbij veel mensen gebruik maken van de apparaten, heeft grote kans te eindigen met kapotte apparaten door achterstallige schoonmaak en onderhoud. Dit is het gevolg van een bekend psychologisch fenomeen het "bystander effect". Dit is een theorie die beschrijft dat mensen geen actie ondernemen, wanneer de groep groot is en niet duidelijk is wie verantwoordelijk is.
Verklaringen
Er zijn een aantal mogelijke verklaringen voor het niet nemen van verantwoordelijkheid voor bijvoorbeeld het koffiezetapparaat. Een daarvan is de aanname dat, omdat anderen geen actie ondernemen, het niet nodig zal zijn. Dit komt omdat men vaak informatie afleidt uit acties van de groep. Ook wordt vaak aangenomen, dat in zo"n grote groep, een ander waarschijnlijk al actie ondernomen heeft. Wanneer iedereen dit denkt, zal het koffiezetapparaat nog lang vies blijven. Verder heeft het ondernemen van actie, het schoonmaken van het apparaat, ook het verliezen van de anonimiteit tot gevolg, wat betekent dat je kritiek zou kunnen ontvangen van je collega"s. Bijvoorbeeld over de manier waarop er actie ondernomen is.
Hoe dit te verhelpen
Hoe krijgt u uw werknemers of collega"s toch zover, dat ze de huishoudelijke apparaten gaan schoonmaken? Dit kan natuurlijk door met iedereen overleg te plegen en bijvoorbeeld een schoonmaakrooster te maken, zodat de verantwoordelijkheid bij een persoon ligt. Hierdoor zal de kritiek niet geuit kunnen worden omdat het is schoongemaakt, maar juist omdat het niet is schoongemaakt. U kunt natuurlijk ook iemand aanwijzen die de verantwoordelijkheid voor de huishoudelijke apparaten op zich neemt en deze taak uitdeelt aan collega"s die bijvoorbeeld voor tijd al klaar zijn met hun taken. Zo is in ieder geval bij iemand bekend of er al actie ondernomen wordt.
Hoe lost u op kantoor op, wie er verantwoordelijk is voor deze taken? Laat het ons weten middels een reactie.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen