Places logo
Menu

Wat Google Alerts voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe je er optimaal gebruik van maakt

Wat Google Alerts voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe je er optimaal gebruik van maakt

Ken jij Google Alerts al? De functie bestaat al ruim 10 jaar, maar is nog redelijk onbekend. Een gemiste kans, want met deze functie kun je gemakkelijk op de hoogte blijven van informatie waar jij naar op zoek bent. Ondernemers kunnen deze tool goed inzetten om te monitoren wat er online gezegd wordt over hun bedrijf. Hoe kan je Google Alerts gebruiken en wat is de meerwaarde hiervan?

Je merk monitoren

Door een alert op je bedrijfsnaam in te stellen, krijg je een mailtje zodra jouw merk online genoemd wordt. Je blijft dan op de hoogte van het nieuws wat over jouw bedrijf verspreid wordt en waar dit gepubliceerd wordt. Niet alleen op bedrijfsnaam kun je een alert instellen, ook op website-URL is dit mogelijk. Dit geeft snel en makkelijk inzicht in wie een link plaatsen naar jouw website. Verder is het aan te raden om namen van bestuurders, namen van diensten en namen van producten te volgen. Zo blijf je ook op de hoogte van nieuws waarin de bedrijfsnaam niet genoemd wordt, maar wel andere namen met betrekking tot je bedrijf.

Reageren op berichten

Door je merk te monitoren kun je snel reageren op wat er in de media verschijnt. Dit kan gaan om zowel positieve berichtgeving, waarbij je inspeelt op kansen, als negatieve berichtgeving. Wanneer online iets negatief over je bedrijf of product geschreven wordt, kan je er door de melding van Google Alerts direct op reageren. Dit zorgt ervoor dat je direct het gesprek aan kan gaan en problemen kan oplossen voordat dit negatieve gevolgen voor je bedrijf heeft.

Concurrentie en ontwikkelingen volgen

Google Alerts is ook een geschikte tool om te volgen wat er op internet over je concurrenten geschreven wordt. Door deze bedrijfsnamen in te vullen blijf je daar ook van op de hoogte. Verder is het raadzaam om relevante termen voor de sector waarbinnen je werkzaam bent bij te houden. Trends en ontwikkelingen ben je dan snel op het spoor.

Google Alerts instellen

Om een alert in te kunnen stellen heb je een Google Account nodig. Via de e-mail die hieraan gekoppeld is komen de alerts namelijk binnen. Een account is makkelijk aan te maken via google.com. Als je al een account hebt, kun je naar google.com/alerts gaan om gebruik te maken van de functie. Je komt dan op het startscherm 'Meldingen'. Boven in dit scherm staat het zoekveld 'Een melding maken over….'. Hier kun je zoektermen invoeren waarover je meldingen wilt ontvangen.

Opties per zoekterm aanpassen

Per melding kun je verschillende opties aanpassen door op het potloodje te drukken. Je kunt bepalen:

  • Hoe vaak je de Google Alert wilt ontvangen: onmiddellijk, 1 keer per dag of 1 keer per week
  • Welke bronnen er gecontroleerd moeten worden: bijvoorbeeld blogs, nieuws of video
  • In welke taal en regio er gezocht moet worden
  • Welke resultaten je wilt ontvangen: alle resultaten of alleen de beste volgens Google
  • Hoe je de resultaten wilt ontvangen: per e-mail of in je RSS-feed

Slim zoeken

Om nog optimaler gebruik te maken van Google Alerts, kun je slimme zoekwoorden opgeven. Zo ben je niet teveel tijd kwijt met lezen van e-mails met meldingen van artikelen die niet relevant voor je zijn. Vier tips om je op weg te helpen:

  • Gebruik aanhalingstekens. Door een combinatie van zoekwoorden tussen aanhalingstekens te zetten ontvang je alleen resultaten voor die specifieke combinatie en niet voor losse woorden.
  • Zoek alleen binnen één site door 'site:' te gebruiken. Ideaal om na te gaan of jouw bedrijf op bijvoorbeeld Facebook of Twitter is genoemd.
  • Sluit woorden uit door '-' in de zoekbalk te typen gevolgd door het betreffende woord.
  • Gebruik '+' om ervoor te zorgen dat alleen het woord dat je getypt hebt gezocht wordt, zonder synoniemen en andere spellingswijzen mee te nemen.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!