Emotional priming: een emotionele band met uw doelgroep
Vroeger waren mensen ervan overtuigd dat zij praktisch winkelden: "Ik heb dit nodig, dus dit koop ik". Inmiddels weten we dat dit beeld niet helemaal realistisch is: koopgedrag wordt sterker gedreven door emoties en gevoelens dan door ratio. Veel bedrijven voegen daarom emotionele elementen toe aan hun communicatiemiddelen, om zo de consument te prikkelen. Het inspelen op de emoties van uw doelgroep met behulp van communicatie heet ook wel emotional priming. Hoe creëert u een top-of-mind positie bij uw doelgroep met behulp van emoties?
Emotionele kopers
Emoties spelen een cruciale rol in een aankoopbeslissing. Vaak kopen we vanuit intuïtie en op basis van vorige ervaringen. Wanneer we bij elke aankoop een rationele overweging zouden maken, zouden we namelijk een paar uur doen over onze dagelijkse boodschappen. Doordat wij onbewust kopen, is het voor bedrijven erg lastig om een top-of-mind positie in ons brein te krijgen; onze voorkeuren zijn namelijk voor een groot gedeelte al bepaald. Wanneer u de aandacht van de consumenten wil krijgen, zult u dus moeten focussen op hun emoties.
Emotionele band: trouwe klanten
Het inzetten van emotional priming biedt verschillende voordelen. Zoals eerder is benoemd, handelen mensen vanuit hun emoties. Door hierop in te zetten, kunt u de houding van de consument dus het beste beïnvloeden. Daarnaast blijven emotionele marketingelementen beter hangen bij uw doelgroep. Door geregeld in te spelen op de emoties van uw klanten, zullen zij een band met uw bedrijf opbouwen en trouwe klant worden of blijven.
Emotional priming: hoe gebruikt u het?
Inspelen op de emoties van uw doelgroep kan vanuit twee dimensies: zintuiglijk en inhoudelijk.
Zintuigen prikkelen
Een makkelijke manier om bepaalde emoties op te wekken, is door het gebruik van kleur en muziek. Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op. Rood vertegenwoordigt bijvoorbeeld passie, en blauw rust. Door de juiste kleuren te kiezen voor uw merk, kunt u dus direct een bepaalde emotie bij uw klant oproepen. Muziek kan ook wisselende gevoelens oproepen. Denk daarom goed na over welke muziek u kiest. Wilt u mensen enthousiasmeren, of juist ontroeren? Voer uw muziek niet alleen door in uw reclames, maar ook in uw winkels en onder uw bedrijfsvideo's.
Storytelling
Nadat u zeker weet dat uw kleuren en muziek de juiste emoties opwekken, kunt u mensen boeien met een goed bedrijfsverhaal. Het gebruik van storytelling is onmisbaar in een goede communicatiestrategie. Met een goed verhaal kunt u namelijk goed inspelen op de emoties van de consument. Een goed bedrijfsverhaal is persoonlijk en laat zien wat het bedrijf dagelijks doet voor de medemens. Meer weten over storytelling? Lees dit vorige artikel.
Pas op voor negatieve emoties
Naast blijdschap en enthousiasme bestaan ook veel negatieve emoties. Ook op deze emoties kunt u met communicatie inspelen. Reclames die gebruik maken van negatieve emoties als angst, hebben bijvoorbeeld als doel om mensen te laten stoppen met roken. Ook boosheid kan worden opgeroepen, bijvoorbeeld bij reclames over discriminatie of zinloos geweld. Wilt u gebruik maken van negatieve emoties? Pas dan wel op: mensen kunnen de negatieve gevoelens gaan associëren met uw bedrijf.
Top-of-mind
Emotional priming wordt steeds vaker ingezet. Wanneer u erin slaagt succesvol emoties over te brengen op de consument, kunt u klanten aan u binden en wordt u eerder herkend. Denk daarom goed na over uw communicatiestrategie en stel uzelf de vraag: hoe zorg ik ervoor dat de consument mij niet vergeet?
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen