Storytelling: het verhaal van uw bedrijf en hoe u dat vormgeeft



Een goed bedrijfsverhaal inspireert niet alleen uw doelgroep.

Storytelling is niets meer en niets minder dan het vertellen van uw verhaal. Dat kan over van alles gaan: Hoe is uw bedrijf ooit begonnen? Waarom doet u wat u doet? Wie zijn de drijvende krachten achter uw bedrijf? Zomaar een aantal ideeën waar u een compleet verhaal om heen kunt bouwen.

Wat is storytelling?

Storytelling is het beste te omschrijven als "het vertellen van geloofwaardige verhalen die relevant zijn voor de doelgroep en die ervoor zorgen dat er een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Die verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep informatie begrijpt, de informatie onthoudt en er een emotionele band ontstaat".

Bedrijfsverhaal

Tijd om een bedrijfsverhaal te ontwikkelen! Een bedrijfsverhaal is een korte strategische tekst waarin staat wie of wat u (als merk, bedrijf of persoon) bent en wat u doet. Het verhaal begint bij het moment dat u uw bedrijf oprichtte, vertelt de geschiedenis van uw bedrijf en geeft inzicht in uw missie, visie, doel, waarden en het waarom. Uw bedrijfsverhaal moet de lezer grijpen, inspireren en ervoor zorgen dat er een band ontstaat met uw (potentiële) klant.

Een goed geschreven verhaal

  • Staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde;
  • Bevat een hoofdpersoon, een verhaallijn waarbij de hoofdpersoon een ontwikkeling doormaakt als gevolg van een dilemma, conflict of worsteling en bevat tegenstanders en medestanders;
  • Brengt gebeurtenissen met elkaar in verband;
  • Is authentiek;
  • Is persoonlijk;Is prikkelend, roept bijvoorbeeld emoties op of geeft een boodschap mee.

Ontdek uw verhaal

Zo'n verhaal is natuurlijk niet in één, twee, drie geschreven. Vooral in het begin is het echt even zoeken: wat wil ik overbrengen en past dit bij wie ik ben? Dit is een belangrijk proces, dus besteed hier zeker voldoende aandacht aan. Stel de goede vragen, aan de juiste personen binnen en buiten uw organisatie en luister met een open mind. Inspiratie nodig? Lees dit artikel over storytelling.

Hoe deelt u uw verhaal?

Als u eenmaal een verhaal op papier heeft staan, is de volgende stap om dit te vertalen in mooie content. Dat verhaal is natuurlijk op verschillende manieren en in verschillende varianten te delen. Zo kunt u een video maken, afbeeldingen delen op Instagram of het zelfs verwerken in uw product of dienst. De mogelijkheden zijn eindeloos! Laat u daardoor vooral niet beperkten: the sky is the limit.

Uzelf en uw collega's inspireren

Een goed bedrijfsverhaal inspireert niet alleen uw doelgroep, maar ook uzelf en uw collega's. Als jullie weten wat het 'waarom' van de organisatie is, dan geeft dit houvast en standvastigheid in wat u uw doelgroep wilt vertellen. Een bedrijfsverhaal is geen momentopname, maar een bewegwijzering voor alle communicatie van en binnen uw bedrijf.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek