Places logo
Menu

Emojis gebruiken voor het verbeteren van uw online zichtbaarheid

Emojis gebruiken voor het verbeteren van uw online zichtbaarheid

Op 17 juli was het World Emoji Day. Een emoji is een klein plaatje dat een bepaalde emotie kan overbrengen of die gebruikt kan worden in plaats van tekst. Emojis zijn afkomstig uit Japan maar zijn tegenwoordig niet meer weg te denken van social media. Met een emoji is het makkelijker om iets te nuanceren, te onderstrepen of ergens op te reageren. De plaatjes worden ook steeds vaker gebruikt voor marketingdoeleinden. Ook voor zoekmachineoptimalisatie zouden emojis nuttig kunnen zijn.

Zoekopdrachten met emoji's

Mensen maken steeds vaker gebruik van emojis in een zoekopdracht. In de app van Postmates, een Amerikaans logistiek bedrijf waar mensen online eten, boodschappen en alcohol kunnen bestellen, is het mogelijk om eten te zoeken middels een emoji. Door bijvoorbeeld de emoji van een pizza of burrito te plaatsen gaat de app op zoek naar een pizza of burrito aanbieder. Mensen kunnen ook in Google en Bing gebruik maken van emoji's in hun zoekopdracht. Gebruikers die in de zoekbalk een emoji plaatsen krijgen in de zoekresultaten pagina's te zien met een titel of metabeschrijving waar de betreffende emoji te zien is. Om misbruik te voorkomen toont Google alleen emoji's in de zoekresultaten als de pagina relevant is voor de zoekopdracht. Dit voorkomt dat bedrijven emoji's toevoegen zonder relevante reden. Expedia voegde bijvoorbeeld in 2015 emoji's toe aan titel tags om de aandacht van gebruikers te trekken en meer kliks te genereren. De emoji's hadden echter niks met het onderwerp te maken.

Emoji's in videotitels

Door een emoji toe te voegen aan een titel, meta beschrijving of andere vorm van content kan de organische zichtbaarheid van uw website verbeterd worden. Met name bij video's zou een emoji kansen kunnen bieden. Het toevoegen van een emoji aan de titel van een video zou de zichtbaarheid ervan in de videocarrousel kunnen vergroten. Video's met de gevraagde emoji's in de titels verschijnen namelijk eerder dan video's zonder de gevraagde emoji. Om emoji's te gebruiken op bijvoorbeeld een Wordpress website, is het belangrijk om de Yoast SEO Plugin te installeren. Dit is de meest gebruikte plugin om emoji's te gebruiken. Op de website https://getemoji.com/ vindt u een overzicht van alle emoji's, kies er een uit die aansluit bij uw pagina en kopieer deze. In de instellingen van de Yoast SEO plugin kunt u vervolgens de emoji in uw SEO titel plakken. Wilt u meer weten over het gebruik van emoji's in marketing? Lees het in deze blog.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!