Places logo
Menu

Bereikbaarheid van de BelastingTelefoon: ellenlange wachttijden of snel geholpen?

Bereikbaarheid van de BelastingTelefoon: ellenlange wachttijden of snel geholpen?

Voor vragen over belastingformulieren of hulp bij aangifte kunnen mensen contact opnemen met de BelastingTelefoon.Veel mensen kijken er niet naar uit om de BelastingTelefoon te bellen. Lange wachttijden en bel menu's schrikken mensen af. Maar zijn deze bezwaren wel terecht? In 2013 was de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon vrij goed, namelijk 79% van de telefoontjes werd beantwoord. Maar hoe is het nu gesteld met de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon? Met data van Telefoonboek.nl is vastgesteld hoeveel telefoontjes de Belastingdienst jaarlijks misloopt.

Onderzoek

Op Telefoonboek.nl kunnen mensen een telefoonnummer zoeken van een bedrijf of persoon. Het telefoonnummer van de Belastingdienst kan ook gevonden worden. Bezoekers van Telefoonboek.nl kunnen aangeven of het gezochtte telefoonnummer goed bereikbaar was. In de database van Telefoonboek.nl staan 26 verschillende kantoren geregistreerd in de categorie "Belastingkantoor". Tegenwoordig gebruikt de Belastingdienst één telefoonnummer voor de klantenservice in Nederland. Hoewel op Telefoonboek.nl onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende provincies worden de bezoekers allemaal naar hetzelfde algemene telefoonnummer verwezen (0800 0543).

Bereikbaarheid BelastingTelefoon

Het telefoonnummer van de Belastingdienst is een van de meest gebelde telefoonnummers in Nederland. Jaarlijks bellen zo"n 14 miljoen mensen naar de BelastingTelefoon. Het aantal niet opgenomen telefoontjes van de Belastingdienst komt volgens de data op Telefoonboek.nl neer op 10.637 gemiste telefoontjes. In vergelijking met de 14 miljoen telefoontjes die de BelastingTelefoon jaarlijks ontvangt, is het aantal gemiste telefoontjes relatief laag. Dit komt neer op een percentage van 0.8%. Op basis van deze informatie kan geconcludeerd worden dat de BelastingTelefoon goed bereikbaar is. Er moet wel in aanmerking genomen worden dat de BelastingTelefoon meer telefoontjes heeft gemist die niet op Telefoonboek.nl zijn geregistreerd.

Kwaliteit van telefoongesprekken

De Consumentenbond doet regelmatig onderzoek naar de kwaliteit van de telefonische service van de Belastingdienst. Uit het meest recente onderzoek in 2018 blijkt dat meer dan de helft van de gestelde vragen niet goed beantwoord worden door medewerkers. Een opvallend resultaat is dat medewerkers van de hulplijn geen goed antwoord hebben op vragen die in vorige jaren ook slecht beantwoord werden. Het lijkt er dus niet op dat daar verbetering in zit. Vooral vragen over het recht op alleenstaande ouderenkorting en vermogensbelasting worden slecht beantwoord.

Aantal mislukte belpogingen per provincie

Alle bezoekers van Telefoonboek.nl worden naar hetzelfde telefoonnummer van de Belastingdienst verwezen. Telefoonboek.nl registreert het aantal mislukte belpogingen per provincie.

  1. Noord-Brabant: 2216
  2. Noord-Holland: 1468
  3. Zuid-Holland: 1347
  4. Gelderland: 1195
  5. Limburg: 1132
  6. Overijssel: 1065
  7. Utrecht: 587
  8. Drenthe: 438
  9. Friesland: 438
  10. Flevoland: 355
  11. Groningen: 297
  12. Zeeland: 99

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!