De basis voor succesvolle innovatie: basis ligt bij richting bepalen
Innovatie betekent letterlijk 'vernieuwing'. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt de definitie van het begrip niet zo eenduidig. Vaak denken ondernemers bij het begrip innovatie aan nieuwe uitvindingen, maar dat is vaak niet het geval. Als u een product of proces verbetert, bent u in principe al aan het innoveren. Tot nu toe wordt er ontzettend veel gepubliceerd over innovatiemanagement, maar is volgens McKinsey 94% van de managers ontevreden over het rendement van innovatie. McKinsey is een toonaangevend Amerikaans organisatie-adviesbureau, dat zich richt op strategische vraagstukken van organisaties. Schieten de innovatiemodellen tekort in hun theoretische benadering? In dit artikel leest u hoe u een brug slaat tussen theorie en praktijk, met om te beginnen het bepalen van de richting waar u met uw bedrijf naartoe wilt.
Een andere kijk op innovatie
Richting geeft houvast en vormt daarom de basis voor succesvol innovatiemanagement. Zonder concreet geformuleerde richting is de kans groot dat u de focus verliest op uw organisatiedoelstellingen. Zodra er een richting is bepaald, weet u welke koers u vaart en kunt u beginnen met het verbeteren of vernieuwen van processen in uw bedrijf.
Three Horizons Model
Om effectief te innoveren is het van belang dat er een gedeeld en gedragen beeld over innovatie bestaat in de organisatie. Uw medewerkers zijn zo op de hoogte van de koers die u vaart en worden gestimuleerd om proactief met nieuwe voorstellen komen die het innovatieproces versnellen. Een innovatiemodel die hierbij kan helpen is het Three Horizons Model door Baghai & Coley et al (2000). Dit is een praktisch model voor groei, verandering en innovatie en wordt onder andere toegepast door McKinsey. McKinsey adviseert om 70 procent van de investering te besteden aan de eerste horizon, 20 procent aan de tweede horizon en 10 procent te besteden aan de derde horizon.
- Horizon 1: incrementele innovatie. Bij deze horizon ligt de focus op efficiëntie en de dingen juist doen. Denk hierbij aan innovatie rondom het exploiteren, verbeteren en verlengen van huidige productlijnen.
- Horizon 2: nieuwe innovatie. Bij deze horizon ligt de focus op het ontdekken van nieuwe business modellen. De technologie, oplossingen, markt of klanten zijn niet nieuw, maar wel voor uw organisatie.
- Horizon 3: disruptieve innovatie. Bij deze horizon ligt de focus op de verre toekomst. De ontwikkelingen binnen deze horizon zijn nieuw hebben een grote impact op uw branche, bedrijf of bedrijfstak.
Meerdere brillen bepalen succes
Iedere werknemer, ongeacht functie of ervaring, kan met een goed idee komen die binnen een van de drie horizons valt. Toch benutten bedrijven hun innovatiekracht nog niet optimaal. Een goed idee is persoonlijk. Een goed concept is een teamprestatie. Het is daarom van belang om vanuit verschillende disciplines de innovatie te benaderen, zodat het concept zo volledig mogelijk en optimaal wordt uitgewerkt. Het organiseren van een brainstormsessie met groep werknemers uit verschillende lagen van de organisatie kan daarbij helpen om verschillende input te komen en de innovatie aan te scherpen. Voor één goed idee zijn immers minimaal vierhonderd ideeën nodig - bij wijze van spreken.
Zonder doel, geen richting
Zodra u een scherpe inhoudelijke richting heeft gekozen voor uw innovatie, stimuleert dat kansrijke initiatieven om daadwerkelijk het concept te realiseren. Een van de grootste risico's zit hem namelijk in de financiële risico's dat gepaard gaat bij het daadwerkelijk realiseren. Zonder een richting is de kans op falen groter waardoor het risico toeneemt. Daarom is het belangrijk om duidelijke keuzes te maken die zijn onderbouwd op basis van onderzoek. Verdiep u in uw doelgroep, trends en ontwikkelingen in de branche en analyseer kritisch hoe deze resultaten aansluiten bij de organisatiedoelstellingen. Dit geeft u als ondernemer grip om te kiezen welke innovaties opgepakt kunnen worden, ongeacht welke horizon.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen