Menu

Toepassingen en toekomstbeeld van marketing automatisering

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Tools

Toepassingen en toekomstbeeld van marketing automatisering

Toepassingen en toekomstbeeld van marketing automatisering

Sinds een aantal jaar is marketing automation hét middel om potentiële klanten te werven, te laten kopen of tevreden te houden. Deze manier van marketing houdt in dat de content die een bedrijf uitstuurt naar (potentiële) klanten automatisch aangepast wordt aan de positie van de klant in het koopproces. Het is heel breed toe te passen, maar een aantal voorbeelden die al bestaan en een blik op de nabije toekomst zal verduidelijking scheppen.

Standaard automation marketing

De eerste toepassing van automation was het aanpassen van content in e-mails van persoon tot persoon. Dit kan gedaan worden met behulp van tools zoals MailChimp of ActiveCampaign. Verder kunnen webshops gebruik maken van automation door klanten te mailen die tijdens het shoppen hun winkelmandje hebben verlaten. Deze manier van automation is zeer effectief gebleken. Ook kunnen apps bijvoorbeeld persoonlijke aanbevelingen doen op basis van de kennis die zij al over de klant hebben. Als laatste nog de data driven marketing die erop toegespitst is om gedrag van klanten te voorspellen op basis van allerlei verschillende data en hier met marketingstrategie op inspelen.

Toekomst van automation

Kunstmatige intelligentie (KI) lijkt overal op te duiken. Ook in marketing kan KI gebruikt worden voor het aanpassen van content voor allerlei verschillende mensen. Er is namelijk al gebleken dat e-mail minder gebruikt wordt onder consumenten. Als er klachten zijn voor grote bedrijven kan dit vaak via messengers als WhatsApp en Facebook Messenger geregeld worden. Kunstmatige intelligentie kan helpen bij het efficiënt beantwoorden van deze vragen doordat de informatie die bekend is over de vrager snel gecombineerd kan worden en er in korte tijd een antwoord gegeven worden. Echter, voorlopig is dit nog toekomstmuziek.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...