Menu

Goede recensies ontvangen als horeca-ondernemer? Neem het heft in eigen handen!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Goede recensies ontvangen als horeca-ondernemer? Neem het heft in eigen handen!

Goede recensies ontvangen als horeca-ondernemer? Neem het heft in eigen handen!

De zomer komt er weer aan, meestal de tijd dat de terrassen helemaal vol zitten en de toeristen binnenstromen. Voor een goede recensie op beoordelings- en vergelijkingssites is het van belang dat uw team zich representatief en gastvrij opstelt. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar? Places zet een aantal aspecten op een rij die u gaan helpen uw recensies lovend te maken.

Teambuilding

Werf aan het begin van de zomer de werknemers die u nodig hebt en "trakteer" ze direct op een leuk uitje. Samenwerking gaat namelijk soepeler als er een leuke werksfeer in de zaak heerst. Als leidinggevende heeft u op de werkvloer veel invloed op de werksfeer. Het helpt om rituelen te hebben zoals elke dag een moment nemen om samen een kopje koffie te drinken voor de drukte begint. Hierbij een groepsgevoel creëren zorgt voor meer inzet onderling. Ook is het belangrijk om voor de ogen van gasten uw team altijd te steunen. Wanneer het nodig is om iemand uit uw team aan te spreken dan zal dit buiten het zicht van collega"s en gasten moeten gebeuren. Geef de feedback dan ook op een genuanceerde manier zodat de werknemer iets kan verbeteren en leren. In plaats van dat zij zich tegen u opstellen.

Leer uw team om feedback ontvangen

Uw team ontvangt niet alleen van u feedback, ook van gasten kan feedback komen. Geef uw team dan ook goed mee wat zij moeten doen als een gast aangeeft dat het broodje bij de soep wat droog was. Simpelweg "oké" zeggen is niet voldoende. U kunt ervoor kiezen om af te spreken dat gasten bedankt worden voor feedback en mede te delen dat ze het door zullen geven aan de leidinggevende. Op deze manier krijgt u zelf feedback waar u, wanneer het gegronde feedback is, iets aan kunt doen. Ook kunt u afspreken dat uw team u erbij haalt wanneer het om meer gaat dan alleen een droog broodje. Zo kunt u hier adequaat op reageren en eventueel direct een kopje koffie als excuus aanbieden.

Mystery visit

Wanneer u bovenstaande heeft verbeterd of juist niet weet of de gastvrijheid van uw team voldoende is, laat het dan door een mystery guest beoordelen. Deze kan u informeren over uw eigen blinde vlek wat betreft uw horeca-onderneming. Hiervoor kunt u een bedrijf inhuren, waarbij de mystery guest verstand heeft van het vak. Maar ook iemand zonder deze kennis kan u veel vertellen, hiervoor kunt u bijvoorbeeld vrienden van vrienden inschakelen. Vraag ze om zo eerlijk mogelijk feedback te geven en luister hier ook goed naar.

Uiteraard is er een basis nodig voor een goede recensie, zoals een goed assortiment, smaakvol eten en een schone omgeving. Maar bovenstaande tips gaan zeker helpen bij het verbeteren van de service. Doet u bovenstaande zaken al of gaat u een van deze zaken toepassen in uw bedrijf? Laat het weten middels een reactie!

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...