Menu

Instagram zakelijk gebruiken doe je zo: dingen om rekening mee te houden

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Instagram zakelijk gebruiken doe je zo: dingen om rekening mee te houden

Instagram inzetten als zakelijk platform

Dat het om allerlei redenen nuttig is om sociale media voor je bedrijf te gebruiken, hebben we al in verschillende artikelen besproken. Eerder gaven we al algemene tips voor het succesvol gebruiken van sociale media door bedrijven, zetten we uiteen waarom het voor bedrijven nuttig is LinkedIn te gebruiken, hoe Influencer Marketing het best ingezet kan worden en gaven we tips over het succesvol opzetten van een YouTube-kanaal als bedrijf. Nog niet eerder gaven we tips over het zakelijk gebruik van misschien wel het populairste sociale media platform van dit moment: Instagram. In Nederland heeft Instagram 4,1 miljoen gebruikers, waarvan er 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken. In dit artikel geven we tips om het platform effectief in te zetten.

Wanneer is het interessant om Instagram zakelijk in te zetten?

Als bedrijf actief zijn op Instagram is vooral interessant als je doelgroep overeenkomt met het publiek dat Instagram trekt. Hoewel Instagram door een alsmaar groeiende groep mensen gebruikt wordt, is de app nog altijd het meest populair onder jongeren. Uit de laatste cijfers van juli 2018 blijkt dat de meeste gebruikers van Instagram tussen de 18 en 34 jaar oud zijn. Daarna is de groep tussen de 35 en 44 jaar het grootst. Ook personen tussen de 13 en 17 jaar en tussen de 45 en 54 maken gebruik van Instagram. Als je doelgroep binnen de 18 tot en met 34-jarigen valt is een Instagramaccount hebben eigenlijk onmisbaar. Als je doelgroep niet binnen die groep valt is het alsnog aantrekkelijk om Instagram te gebruiken, maar wellicht is een ander platform dan interessanter, bijvoorbeeld Facebook waar de gebruikers doorgaans wat ouder zijn.

Waarom Instagram?

Bij het opzetten van een Instagramaccount is het belangrijk in gedachten te houden wat je ermee wilt bereiken. Wil je jouw bedrijf vooral onder de aandacht brengen of heb je ten doel om je potentiële klanten een kijkje achter de schermen te geven? Of wil je graag nieuwe klanten werven met je instagrampagina? Als je een duidelijk doel hebt is het ook makkelijker te bepalen hoe je je Instagram account het beste kunt inrichten. Op Instagram kun je bijvoorbeeld goed laten zien of je een formeel of informeel bedrijf bent en of je een traditioneel of modern bedrijf bent. Informele, moderne bedrijven kiezen bijvoorbeeld sneller voor persoonlijke, Instagram foto's, terwijl een formeel bedrijf misschien sneller de nadruk wil leggen op de producten en diensten.

Je als bedrijf kenbaar maken op Instagram

In tegenstelling tot sommige andere populaire sociale media kanalen is het op Instagram voor klanten niet meteen duidelijk dat ze naar een bedrijfspagina kijken. Bedrijven maken wel een bedrijfsprofiel, maar ondervinden daar vooral voordelen van aan de 'achterkant' van hun pagina. Kenbaar maken dat het om een Instagrampagina van een bedrijf gaat, doe je dus zelf. Dit doe je in de gebruikersnaam en omschrijving bovenaan de Instagram pagina. Houd er hierbij rekening mee dat Instagram een app is voor mobiele apparaten en dat grote lappen tekst dus niet geschikt zijn voor dit platform.


Volgers en interactiviteit

Volgers en activiteit genereren op een Instagram pagina is een belangrijk onderdeel van het onderhouden van de pagina. Maak daarvoor in ieder geval op al je kanalen duidelijk dat je een Instagram pagina hebt en volg zelf ook pagina's. Op Instagram zijn mensen en bedrijven geneigd om degenen die hen volgen 'terug' te volgen. Zorg zo mogelijk ook dat andere bedrijven of particulieren je pagina met hun volgers delen. Op Instagram kunnen mensen andere pagina's bijvoorbeeld in hun foto taggen wanneer ze bijvoorbeeld een product of dienst gebruiken. Zogenaamde influencers kunnen betaald worden om een post te maken over je bedrijf. Zij hebben meestal een trouwe groep volgers die hun voorbeeld volgen.

Om mensen naar je foto's te trekken is het van belang gebruik te maken van (de juiste) hashtags. Bedenk bijvoorbeeld je eigen hashtag, maar gebruik ook zeker hashtags die door veel bedrijven gebruikt worden. Het is op Instagram namelijk ook mogelijk om hashtags te volgen.

Creëer content die reactie uitlokt van mensen. Stel bijvoorbeeld een vraag in het onderschrift van de foto of vraag mensen hun vrienden te taggen.

Unieke en interessante content

Als je eenmaal mensen naar je pagina hebt getrokken en volgers hebt, is het zaak om die volgers vast te houden. Als je content niet meer interessant blijkt, vertrekken je volgers net zo snel als ze gekomen zijn. Om het aantrekkelijk te houden je bedrijfspagina te volgen, kan je bijvoorbeeld informatie of acties plaatsen die je alleen op Instagram deelt. Instagram voegt op die manier echt iets toe.

Op Instagram is het van belang dat de pagina er 'mooi' uit ziet. Smaken verschillen natuurlijk, maar een aantal zaken worden over het algemeen als positief gezien. Zorg in ieder geval voor foto's van hoge beeldkwaliteit. Instagram gebruikers bekijken de foto's of video's op het relatief kleine scherm van hun telefoon. Houd daar rekening mee. Op Instagram kunnen gebruikers ook inzoomen op foto's.

Zorg voor een verscheidenheid aan posts. Plaats bijvoorbeeld niet alleen maar promotie over nieuwe producten of diensten. Wissel dit af met sfeerfoto's of posts waarin de waardering aan klanten getoond wordt.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...