Menu

Uw webshop tijdens de feestdagen: tips om aankopen te stimuleren

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Sales

Uw webshop tijdens de feestdagen: tips om aankopen te stimuleren

Uw webshop tijdens de feestdagen: tips om aankopen te stimuleren

De decembermaand is weer begonnen en dat betekent dat men volop sinterklaas- en kerstinkopen gaat doen. Hoewel Black Friday en Cyber Monday net achter de rug zijn, worden deze dagen vaak als start voor de kerstinkopen gezien. Dat het aantal online bestellingen blijft toenemen, zal voor de meeste mensen geen verrassing zijn. Uit onderzoek van GfK bleek dat vorig jaar al een kleine 70% van de Nederlanders hun sinterklaas en kerstcadeaus online bestelde. Dit zijn mooie kansen voor webshops om op in te spelen en extra omzet te draaien. Maar hoe zorgen bedrijven ervoor dat consumenten juist bij hun webshop bestellen? Daarom geeft Places Nieuws drie marketing en sales tips voor bedrijven tijdens de feestdagen!

Breng uw website in de juiste sfeer

Maak bezoekers ervan bewust dat de feestdagen eraan komen en dat ze hiervoor terecht kunnen bij uw website! Door het design van de website enigszins aan te passen, komen bezoekers in de juiste stemming. Kleine hints op uw website waarbij wordt verwezen naar de aankomende feestdagen en het voordeel om op tijd inkopen te doen, kunnen bijdragen aan de bewustwording van de consument. Bedrijven kunnen hierbij denken aan een ander template, een pop-up dat in thema is met de feestdagen of een extra logo of banner.

Stimuleer delen via social media

Om het bereik en de bekendheid van uw website te vergroten, is het aan te raden om gebruik te maken van speciale opties, zoals een online verlanglijstje, die online gedeeld kan worden met vrienden en familie. Wanneer het mogelijk is om producten aan te klikken en toe te voegen aan een online verlanglijstje, bespaart dit de consument tijd en moeite. Zo kunnen zij namelijk gemakkelijk hun wensen mailen of delen op social media, zodat Sinterklaas en de Kerstman precies weten wat er gekocht moet worden. Waar dit erg gemakkelijk is voor de consument, zorgt dit er ook voor dat het bereik van uw webshop zich als een olievlek uitspreidt, naarmate meer mensen een online verlanglijst invullen.

Ook kan er wellicht nog een leuke kerstactie aan verbonden worden met een loting waarbij een of meerdere consumenten de producten van hun online verlanglijstje krijgen van uw organisatie. Op die manier creëert u als bedrijf een incentive voor consumenten om daadwerkelijk een online verlanglijst aan te maken en te delen met vrienden en familie. Tot slot krijgt u als bedrijf inzicht in de wensen van uw klanten, wanneer zij hun verlanglijst met u delen. Dit is waardevolle informatie die in de toekomst eventueel gebruikt kan worden voor persoonsgebonden aanbiedingen.

Online beveiliging is key

Online beveiliging is key, ook tijdens de kerstdagen. Of beter gezegd, dit geldt juist tijdens de feestdagen wanneer consumenten online bestellingen willen plaatsen. Zorg er daarom voor dat uw webshop voldoende beveiligd is en u in het bezit bent van een SSL-certificaat. Door dit certificaat is er sprake van een beveiligde verbinding waardoor derden, zoals hackers, niet kunnen meekijken met gedeelde informatie. Dit is voornamelijk belangrijk wanneer bezoekers van uw webshop hun persoons- en betaalgegevens moeten invoeren. Het bezit van een SSL-certificaat zal niet alleen het hacken van gegevens voorkomen, maar kan ook bijdragen aan een betrouwbare uitstraling van uw website. Bezoekers zijn zich namelijk steeds meer bewust van hun online privacy en bezoeken voornamelijk beveiligde websites. Dit kunnen zij zelf checken door te kijken naar de URL waarbij wel of geen hangslotje wordt weergegeven en de URL die begint met de letters "https" of "http". Daarbij is het enige, maar essentiële verschil de letter "s" die staat voor "secure" en bezoekers dus laat zijn dat zij gebruik maken van een beveiligde website.

Extra aandacht loont

Er is een grote kans dat u voorafgaand aan de feestdagen meer online bestellingen zult ontvangen, ook als u geen extra aandacht aan uw webshop besteedt. Toch kan dat beetje extra aandacht lonen en ervoor zorgen dat er nog meer aankopen worden gedaan. Ook biedt dit de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in het profiel van uw klanten en ervoor zorgen dat klanten in het vervolg terugkomen, vanwege de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak van uw website. Daarmee stimuleert u niet alleen het doen van aankopen op korte termijn, maar ook zeker op lange termijn!

Reacties



Even geduld alstublieft...