Menu

Twee manieren om klanten te overtuigen van uw product

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Sales

Twee manieren om klanten te overtuigen van uw product

Twee manieren om klanten te overtuigen van uw product

U kent vast de tandpasta of kauwgomreclame, waarbij een man of vrouw in witte jas u vertelt dat het product geweldig is. De meeste mensen denken hier niet in te trappen, maar toch lijkt dit effectiever te zijn dan we denken. Ook bepaalde testimonials op websites lijken onschuldig, maar toch blijkt het ons bepaalde informatie te verschaffen die ons overtuigt voor een product of dienst te kiezen.

Vertrouwen en imago

In deze tijd van snelle informatietoevoer zijn klanten niet altijd in staat om rustig alle informatie te overwegen en te verwerken. Dit lijkt zonde, maar er liggen wel kansen wat betreft verkoop. Volgens verschillende theorieën, waaronder het Elaboration Likelihood Model, zorgt veel informatie voor een snelle verwerking. Dit houdt in dat de klant geen tijd heeft om rustig na te denken of de man in de witte jas wel daadwerkelijk een tandarts is. Ons brein denkt genoeg te hebben aan de informatie die binnenkomt, namelijk de witte jas welke staat voor autoriteit.

Productbeoordelingen

Een andere manier om een klant te beïnvloeden is het weergeven van tevreden klanten die hen voorgingen. Het toe laten kennen van cijfers na aankoop kan een manier zijn om te laten zien dat uw product of dienst een goede keus is. Mensen hebben namelijk van nature de neiging om naar andere te kijken voor informatie. Dit geldt sterk voor situaties waarbij de (sociale) regels niet helemaal duidelijk zijn. Wanneer u bijvoorbeeld veel verschillende varianten aanbiedt van een soort product, zal de informatie van de beoordeling doorslaggevend kunnen zijn.

Onderzoek

Dit principe is niet alleen onbewust van invloed. Er reageerden 377 mensen op een poll op Telefoonboek.nl waarin gevraagd werd hoeveel waarde zij hechten aan product- of dienst beoordelingen. Van de 377 mensen gaf 54,6% aan dat ze veel waarden hechten aan product- of dienst beoordelingen, terwijl 19,4% van de mensen aangaf er geen waarde aan te hechten. 26% van de mensen zat tussen deze twee uitersten in.

Let wel op, uit onderzoek van Salganik en Watts (2006) is gebleken dat producten van gemiddelde en goede kwaliteit even populair kunnen worden, maar producten van slechte kwaliteit zullen niet als beste beoordeeld worden.

Salganik, M. J., & Watts, D. J. (2009). Web-based experiments for the study of collective social dynamics in cultural markets. Topics in Cognitive Science, 1(3), 439-468. http://doi.org/10.1111/j.1756-8765.2009.01030.x

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...