Menu

Merkbeleving: vertel het verhaal achter uw bedrijf!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Plan

Merkbeleving: vertel het verhaal achter uw bedrijf!

Merkbeleving: vertel het verhaal achter uw bedrijf!

Koffie aanprijzen als 'de beste koffie van Nederland' werkt niet meer. De klant van 2014 is kritisch en minder gevoelig voor de overtuigingsstrategieën van marketeers. Om toch klanten aan zich te binden, moeten bedrijven meer uit de kast halen. Bedrijven zoals Starbucks kiezen daarom steeds vaker voor een complete merkbeleving. Bij merkbeleving gaat het niet om het product, maar om de visie van een bedrijf. Maar wat is goede merkbeleving? En werkt het voor ieder bedrijf? Places.nl geeft uitleg.

Overspoeld door reclame

Reclame-uitingen zijn in de loop der jaren steeds langer en complexer geworden. Overal waar consumenten komen, worden zij blootgesteld aan communicatieboodschappen van bedrijven. Door deze overvloed aan reclame worden lang niet al deze boodschappen onthouden. Daar komt bij dat de consument van vandaag kritischer is geworden en lang niet meer alles gelooft wat er in reclames wordt beweerd. Er zijn immers nog 10 andere bedrijven die hetzelfde beweren: waarom dan voor uw bedrijf kiezen? De consument bereiken met reclame is meer dan ooit een uitdaging geworden. Waar kunt u als ondernemer terrein winnen ten opzichte van uw concurrenten? Met merkbeleving. merkbeleving1

Merkbeleving of reclame?

Merkbeleving verschilt van 'klassieke' reclame in een aantal opzichten. Zo gaat merkbeleving verder dan het aanprijzen van een dienst of product. Het bedrijf gaat op zoek naar een complete beleving van het merk, met een manier van communiceren die uniek is voor dat bedrijf. Unox doet dit bijvoorbeeld door in haar communicatie naar consumenten een 'oer-Hollands gevoel' op te roepen. Dit door middel van de muziekkeuze (mondharmonica), het reclamebeeld (typisch Nederlandse huishoudens) en slogans (Unox blijft Unox). Er wordt in de boodschap eigenlijk weinig over het product vermeld. Dat is ook niet nodig: het positieve gevoel dat het merk Unox bij consumenten oproept wordt automatisch gelinkt aan de producten. Een tweede verschil is de rol van de consument. Die is in het geval van reclame vaak een passieve ontvanger van de boodschap. Bij merkbeleving is dat anders. Bedrijven vertellen het verhaal van een merk, waardoor consumenten betrokken raken bij het merk. Consumenten nemen dan een actievere houding aan ten opzichte van uw merk, waardoor zij ook sneller positieve ervaringen delen met vrienden. Bijvoorbeeld via social media. De consument is daarmee zelf een belangrijk onderdeel van merkbeleving.

De kracht van merkbeleving

In een markt met veel concurrentie zijn loyale klanten goud waard. Klanten die zich niet verbonden voelen met uw merk, zullen sneller ingaan op het aanbod van concurrenten dan klanten waar u een band mee heeft. Klanten die zich herkennen in uw visie zijn daarnaast eerder geneigd om gebruik te maken van uw producten en diensten, ook in tijden waarin het met uw bedrijf minder goed gaat. Bovendien zijn loyale klanten belangrijke reclame voor potentiële klanten. Mond-tot-mond-reclame is namelijk nog steeds één van de meest effectieve manieren om klanten te werven. Om deze vorm van reclame op gang te brengen, moet uw bedrijf een goede indruk maken bij klanten. Door hen een complete merkbeleving aan te bieden, maakt u hen als het ware deel van uw bedrijf. Dit maakt van een klant een loyale klant. merkbeleving4

Maak van uw product een ervaring

U kunt merkbeleving creëren door verder te kijken dan de producten of diensten die u aanbiedt. Waar staat uw bedrijf voor, welke waarden vindt u belangrijk? Probeer uw visie te verwerken in al uw communicatiemiddelen, zowel intern als extern. Denk hierbij aan reclame, de vormgeving en informatie op uw website, uw uitlatingen op social media en de manier waarop uw personeel omgaat met klanten. Belangrijk hierbij is dat u tegenstrijdigheden voorkomt. Als u zich bijvoorbeeld profileert als een milieubewust bedrijf, zult u zich ook daadwerkelijk moeten inzetten voor een schoner milieu. Als u uw producten vervolgens verpakt in milieuonvriendelijk materiaal, tast dit de geloofwaardigheid van uw bedrijf aan. Daarnaast is het belangrijk dat er een duidelijk verband is tussen uw producten en diensten en de merkbeleving die u probeert op te roepen. Heeft u bijvoorbeeld een lokaal klusbedrijf? Verbind uw bedrijf dan aan lokale goede doelen en informeer uw klanten over de wellicht lokale materialen die u gebruikt. Vergroot uw transparantie door uw personeel voor te stellen op uw website, met voornaam en foto. Zo ontwikkelt u het imago van een sociaal en betrokken bedrijf met betrouwbare medewerkers 'uit de buurt'. Hierbij zijn in uw communicatie uw daadwerkelijke bedrijfsactiviteiten minder belangrijk, en biedt u klanten een ervaring in plaats van een transactie.

Handige voorbeelden

Naast Unox investeren ook andere bekende bedrijven in merkbeleving. Bij Coca-Cola draait tegenwoordig alles om vriendschap en geluk. Met de slogan 'Happiness inside' profileert Coca Cola zich als een bedrijf dat mensen samen brengt. Dit heeft natuurlijk niets met cola te maken. Dus niet de smaak van hun frisdrank, maar de merkassociaties worden gebruikt om een relatie op te bouwen met de klant. Naast door bedrijven kan merkbeleving ook worden ingezet door overheidsinstanties, artiesten en zelfs steden. Zo maakt de gemeente Nijmegen reclame met de slogan 'Altijd Nijmegen', waarmee de oudste stad van Nijmegen zowel historisch als eigentijds wordt neergezet. merkbeleving2

Is merkbeleving de toekomst?

Deze nieuwe manier van bedrijfscommunicatie groeit al een aantal jaar in populariteit. Dat wil echter niet zeggen dat folders en 'klassieke reclame' zullen verdwijnen. Consumenten moeten immers ook geïnformeerd worden over producten en diensten. Daarnaast is een op zichzelf staande advertentie goedkoper en sneller dan een campagne rondom de merkbeleving van het hele bedrijf. Toch is het verstandig om als ondernemer te investeren in de merkbeleving van uw bedrijf. Een goed verhaal en een sterke merkbeleving leveren u naamsbekendheid en een trouwe klantenkring op. Op de lange termijn zal dit voor meer winst zorgen dan de relatief goedkopere productreclames. Kortom: begin vandaag nog aan het verhaal achter uw bedrijf! Zet uw bedrijfswaarden en bedrijfsdoelen op een rijtje en communiceer dit verhaal op zoveel mogelijk manieren. Wilt u meer informatie over brandbuilding of storytelling? Service en klantgerichtheid uiten zich bijvoorbeeld ook in uw telefonische bereikbaarheid en online vindbaarheid. Kijk voor alle mogelijkheden op Places.nl.

Reacties



Even geduld alstublieft...